Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måle strømtrekk over tid?

Startet av Caspar, tirsdag 19. juni 2018, klokken 10:13

« forrige - neste »

Caspar

På både Minien og på Thinken med VW Eup batteri sliter jeg med at 12V går tomt i løpet av 3-4 dager hvis bilene står ubrukt. Jeg har jo ikke lenger den funksjonen som er i den originale BMSen som går inn og lader 12V fra hovedbatteriet når spenningen synker. Men jeg har Optima fritidbatteri i begge bilene og det burde jo holde noen dager. Når jeg måler strømtrekket så er det ca 0,25A og det burde ikke tømme batteriet så raskt. Noen ganger så har jeg hørt en rar lyd fra Minien når den står i ro. Lyden varer i 5-6 sekunder, og høres ut som et elektronisk håndbrekk som trekkes på. Jeg rekker aldri å lokalisere lyden før den er borte. Så nå lurer jeg på om det er noe som kobler seg inn av og til som trekker mye strøm. Hva trenger jeg av utstyr for å kunne logge strømtrekk over noen dager ved hjelp av en PC? 
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

bosonic

Lascar EL-USB-3 Voltage Data Logger kan brukes dersom du måler over en motstand som du setter i serie med batteriet, eksempel 1ohm. (1V blir da det samme som 1 A)

Den er superenkel å sette opp og går på batteri. Du starter loggingen på PC'en og kobler den så til der hvor du skal måle.

Dersom du ikke kan kjøpe den gjennom et firma så kan det kanskje være litt problem å finne en leverandør som selger til private.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Caspar

Nesten litt pinlig å poste denne under avanserte reparasjoner. Bestilte ligger en kl 1400 på torsdag og den ble levert på døra i går ettermiddag. Test på benken nå med 1ohm og en pære som trekker 1,4 A og spenningen over motstanden er det samme. Superlett software å sette opp på PCen. Takk for tipset.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Målingen bekrefter vel bare at Thinken lekker 84 mA og at ladestyrken når bilen starter er for lav.

Løsningen er et slikt batteri som tar imot lading mye mer effektivt, har selvbeskyttels og dermed kan tømmes uten at det er krise.

http://www.alternativenergi.no/335_-_abat_12volt_32ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA