Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når tror du de første i Norge får anledning til å konfigurere sin Model 3?

Startet av MrBacardi, mandag 18. juni 2018, klokken 20:33

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror de første vil kunne konfigurere ca oktober. Har hørt at de første europabilene nå er i ferd med å bli produsert, da trolig demobiler o.l. (Se etter artikkel på electrek innen noen dager.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

Sitat fra: Løve på onsdag 29. august 2018, klokken 16:42
Sitat fra: TeslaJan på lørdag 18. august 2018, klokken 11:55
En som tror åpning av konfigurasjoner av Model 3 internasjonalt vil starte i slutten av 3.kvartal 2018.

https://seekingalpha.com/article/4200221-low-demand-model-3-outside-existing-reservation-holders

Model 3 er vel ikke nærheten av å være typegodkjent utenfor USA og Canada?

Er vel ikke verdens lengste prosess uansett det? Sparer mye tid når en slipper å rote med RDE-målinger av NOx og sånt tull  ;)

Counterpointer

Alle elbiler jeg følger lanserinstråder på så er det alltid noen som skal spå dommedag fordi bilen ikke er typegodkjent. Det var det på Ampera-E, Jaguar osv.

Alle bilprodusenter skjønner dette og jeg har tilgode å se at noen ikke har klart det

Tesla har nå fått godkjent både S og X i veldig mange land så det er nesten litt rart at en tenker at dette er et stort hinder for Model 3.

Når biler som Buddy og Kewet ble typegodkjent så klarer nok Model 3 seg også.

Løve


Rolf Gjerdsjø

Buddy/Kewet er vel ikke typegodkjent som bil heller, men firehjuls motorsykkel (som Renault Twizy). Uten at jeg kjenner detaljene i typegodkjenningen har jeg fått et inntrykk av at dette er endel enklere prosess.

Men at Model 3 ikke har vært igjennom typegodkjenningsprogrammet er først og fremst en formalitet. Skulle forundre meg mye om Tesla ikke har kontroll på kravene, i likhet med alle andre produsenter.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Klykken

Haha, ja, er ikke typegodkjenning som bør stoppe folk fra å bestille, eller vurdere kansellering. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Jejl

Det er vel ikke så veldig uventet dette? Jeg fikk beskjed fra Tesla om at de første Model 3 demobilene til Norge egentlig skulle komme i august, men at de var "noe forsinket".

Løve

Med tanke på alle problemer Tesla har med å lage Model 3 så er det veldig overraskende. men, nå har de jo upåklagelige kvalitetskrav i følge tweeteingen til Elon, så ingen bekymring *hoste*

THE

Det er vel ingen som lager flere elbiler i året enn det Tesla gjør av Model 3 nå, kanskje med unntak av BYD. Nissan klarer jo å levere ut over 1000 Leaf pr. mnd i Norge selv om totalproduksjonen av Leaf er lavere enn dagens produksjon av Tesla Model 3. Hvorfor er det så overraskende at de skal kunne levere f.eks. 1/3 av Model 3 produksjonen i 2019 til Europa? Selv om de skulle ha store utfordringer med produksjonen og kun klarer 6000 biler i snitt pr. uke i 2019 og har 4 uker produksjonsstans, så vil de kunne levere ca 100000 Tesla Model 3 til det europeiske markedet. Det bør i alle fall kunne dekke alle forhåndsreservasjoner i Norge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

lirekassa

Hvor mange anslår man at har reservert her til lands? Mellom 10 og 15 tusen?

ladov

Sitat fra: lirekassa på fredag 31. august 2018, klokken 15:08
Hvor mange anslår man at har reservert her til lands? Mellom 10 og 15 tusen?
Det er tall jeg er spent på å høre!

Rette etter reveal prøvde jeg å se på antall TM3- reservasjoner globalt sammenlignet med antall solgte S+X  som forholdstall og kom frem til 50k Model 3 reservasjoner i Norge..

Som er absurd høyt, men det er for så vidt antall solgte S+X per capita her også. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vesel

Ifølge nyhetsankeret på Dagsrevyen i går "venter rundt 30 000 nordmenn i kø på å få elbil". Det er jo alle modeller, ikke bare TM3s.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA02090118/01-09-2018
Ved 12:07.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Enig at anslaget er lavt.
Fra NRK nyheter pekes det på at EU vil få strengere krav for bilprodusentene(BP). Derfor vil EU prioriteres og ikke Norge. MEN hva om bilprodusentene selger bilene i f.eks. Tyskland og så blir de solgt videre til Norge. Da får BP oppfylt sine CO2-mål og Norge får bilene til slutt.
Husker at når vi kjøpte Egolfen i mai 2016, så var det utrolig mange hvite biler med lite utstyr som ble importert fra Tyskland. VW har altså solgt mange biler i tyskland og er miljøvennlige, men bilene havnet i Norge....
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA