Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når tror du de første i Norge får anledning til å konfigurere sin Model 3?

Startet av MrBacardi, mandag 18. juni 2018, klokken 20:33

« forrige - neste »

Jørgen

Jeg tror det er avklart at de ikke fikk levert nr 200 000 i Q2 (https://www.fueleconomy.gov/feg/taxevb.shtml , søk opp Tesla). Min påstand var at de i løpet av Q3 ( til og med September) kommer til å levere bil nr 200 000, og dermed vil fult fradrag på 7500 være redusert fra og med 1. jan 2019.

S4e

Når jeg logger meg inn på min bestilling finner jeg ikke lenger en antydning når bilen kan leveres. Har noen av dere andre angitt et tidspunkt for leveranse?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: S4e på søndag 12. august 2018, klokken 23:51
Når jeg logger meg inn på min bestilling finner jeg ikke lenger en antydning når bilen kan leveres. Har noen av dere andre angitt et tidspunkt for leveranse?

Jeg har fortsatt en link "Leveringsestimator" på "Min side", og går jeg inn der får jeg fortsatt opp "Tidlig i 2019".
Model S 85D

creal

Jeg tror Tesla kjører full pinne i USA frem til årsskiftet, men etter årsskiftet er de nok giret på å komme i gang med leveranser i Europa. Så min antakelse er at konfiguratoren åpner i november, sånn at de får planlagt Europaproduksjonen fra og med 2. januar 2019. Siden uforholdsmessig mange med Tesla-eier-prioritet holder til i Norge, vil en stor andel av Europaproduksjonen gå til Norge. Med et tempo på 6-8 tusen i uken vil norske veier fylles opp med Model 3 ganske kjapt utover våren.

Vesel

Sitat fra: creal på mandag 13. august 2018, klokken 20:12
Med et tempo på 6-8 tusen i uken vil norske veier fylles opp med Model 3 ganske kjapt utover våren.
Hvor raskt Norge oversvømmes med Model 3s vil jeg tro begrenses av det norske mottaksapparatet, ikke av Teslas produksjon. Selv om de produserer 5000 biler i uka så har ikke nødvendigvis norske havner og norske Tesla stores kapasitet til å ta imot og levere så mange biler så raskt. Vi har 12 Tesla stores i Norge i dag. Det betyr at de må i snitt levere 59,5(=5000/12/7) biler hver, hver dag, dersom Norge skal få 5000 biler i uka. Neppe realistisk. Tesla vil nok levere til flere land enn bare Norge, når de først begynner her. Så blir vel heller sakte drypp.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

S4e

Sitat fra: Amoss på mandag 13. august 2018, klokken 00:59
Sitat fra: S4e på søndag 12. august 2018, klokken 23:51
Når jeg logger meg inn på min bestilling finner jeg ikke lenger en antydning når bilen kan leveres. Har noen av dere andre angitt et tidspunkt for leveranse?

Jeg har fortsatt en link "Leveringsestimator" på "Min side", og går jeg inn der får jeg fortsatt opp "Tidlig i 2019".

Det har ikke jeg... Jeg hadde det for endel måneder siden.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Counterpointer

Sitat fra: Vesel på mandag 13. august 2018, klokken 22:20
Hvor raskt Norge oversvømmes med Model 3s vil jeg tro begrenses av det norske mottaksapparatet, ikke av Teslas produksjon. Selv om de produserer 5000 biler i uka så har ikke nødvendigvis norske havner og norske Tesla stores kapasitet til å ta imot og levere så mange biler så raskt.
Her i Norge har vi hatt leveringsevent på Norges Varemesse, vet ikke hvor mange de leverte ut, men det var en god del.

I USA så driver de nå og planlegger levering med biltransport hjem til deg. Musk snakker også om papirløse overleveringer med bare trykk på en knapp for mottak.

Jaguar har til sammenligning ansatt mange og leid inn enda flere for å håndtere større mengde biler.

Det er mange måter å løse ting på!

Personlig så bør de oppgradere servicenettet sitt først, men stort salg tror jeg har prioritet nå en god stund fremover....

creal

Tesla har nå allerede fått unna måneder med 2-3 tusen Model X og S frem til i dag. De skal greie å holde et bra trykk på Model 3. Selvsagt kommer ikke hele produksjonen fra 2019 og utover til Norge...

GOS


Jeg har den også fortsatt og det står fortsatt tidlig 2019 på begge mine.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TeslaJan


georglu

Jeg ville vært litt forsiktig med å ta alt som kommer fra SeekingAlpha for god fisk. For Teslas del er det i stor grad shorterville.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

JorEl

"There are indications that Tesla has a huge stockpile of unsold RWD versions of the Model 3."

1.De er på lager siden det passet så fint for Tesla mtp ungå 200k salg for tidlig, osv
2.Er det biler på lager så er det nok av reservasjonsholdere som vil ha bil.
3.Er det feilproduserte biler, så kjører Tesla nå en skikkelig kvalitetskontroll.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Løve

Sitat fra: TeslaJan på lørdag 18. august 2018, klokken 11:55
En som tror åpning av konfigurasjoner av Model 3 internasjonalt vil starte i slutten av 3.kvartal 2018.

https://seekingalpha.com/article/4200221-low-demand-model-3-outside-existing-reservation-holders

Model 3 er vel ikke nærheten av å være typegodkjent utenfor USA og Canada?

JorEl

Flott du følger med Løve. Du er jammen meg blitt opphengt i Tesla :)
JEg kan ingenting om den prosessen, men tror at det skal gå fint å få TM3 godkjent i Norge.
Tror vel TM3 kan bli den mest solgte bilen i Norge? Nissan kan kanskje blande seg inn.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Tipper config åpner Q4 med leveringer i Norge fra Q1. Har hele veien forventet leveranser rundt nyttår, men forskyver det et par måneder basert på ZEV-credit grensen og noe tregere oppramping av produksjon enn forventet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA