Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når tror du de første i Norge får anledning til å konfigurere sin Model 3?

Startet av MrBacardi, mandag 18. juni 2018, klokken 20:33

« forrige - neste »

Lassi

Nå blir det sikkert litt mer rift om bilene etterhvert om bruksincentiver ala Norge innføres rundt om i EU.

Car for a Civilized Age

#46
Tror ikke Dagsrevyen har tatt med Teslas tall for Model 3. Tesla går ikke ut med dette og derfor har nok Dagsrevyen enten utelatt det eller beregnet et for lavt antall. (Tror ikke NRK helt forstår dette) Svakt at det ikke opplyses om det i innslaget. Tipper vi må legge til ca 30 000 Model 3 i tillegg til de 30 000 de operer med.

Sitat fra: Vesel på søndag 02. september 2018, klokken 09:44
Ifølge nyhetsankeret på Dagsrevyen i går "venter rundt 30 000 nordmenn i kø på å få elbil". Det er jo alle modeller, ikke bare TM3s.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA02090118/01-09-2018
Ved 12:07.

Counterpointer


Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. september 2018, klokken 13:37
Hvordan kommer dere frem til 30 k Model 3 reservasjoner?

Selv tror jeg nok 30k TM3 reservasjoner er litt vel høyt. Tipper selv at rundt 20k er ett edruelig guesstimate.
Model S 85D

Car for a Civilized Age


Etter å ha kikket nærmere på saken er jeg ganske sikker på at Model 3 ikke er medregnet i de 30 000. Grunnen er at saken handler om de tradisjonelle merkene som gjerne sender flere elbiler til EU land, grunnet krav om mindre CO2 i gjennomsnitt PR bil. Dette gjelder ikke for Norge og derfor oppstår det lengre ventetid. Men dette gjelder jo ikke Tesla ettersom de kun produserer elbiler. Derfor er altså tallet uten Model 3, fordi den ikke er relevant for saken. Men synd at saken ikke belyser denne nyansen, trolig for detaljert info for hvermannsen som jo stadig sitter igjen med unøyaktig kunnskap om elbil og Tesla

Sitat fra: Car for a Civilized Age på søndag 02. september 2018, klokken 12:51
Tror ikke Dagsrevyen har tatt med Teslas tall for Model 3. Tesla går ikke ut med dette og derfor har nok Dagsrevyen enten utelatt det eller beregnet et for lavt antall. (Tror ikke NRK helt forstår dette) Svakt at det ikke opplyses om det i innslaget. Tipper vi må legge til ca 30 000 Model 3 i tillegg til de 30 000 de operer med.

Sitat fra: Vesel på søndag 02. september 2018, klokken 09:44
Ifølge nyhetsankeret på Dagsrevyen i går "venter rundt 30 000 nordmenn i kø på å få elbil". Det er jo alle modeller, ikke bare TM3s.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA02090118/01-09-2018
Ved 12:07.

Counterpointer

Siden det var 20 k bare i Kona køen så fremstår totaltallet som alt for lavt uten Model 3 også.
Men personlig tror jeg ikke Model 3 er 30 k men et sted mellom 10 og 15k, imidlertid vil jeg tro at et høyere antall av disse vil konverteres til bestilling da de som står i denne køen nok er mer motivert enn den «vanlige køståer».
De 20 k i Kona kø ble ca 7 k kontrakter, ca 35%, tror nok Model 3 køen får opp mot 70% av de som står der nå, da det aller meste er kjent allerede om bilen.

MrBacardi

Sitat fra: Løve på fredag 31. august 2018, klokken 09:01
Jøss, 17 Model 3 registrert i Europa  :o

https://cleantechnica.com/2018/08/31/tesla-registers-17-lhd-model-3-vins-comin-to-europe-baby-cleantechnica-exclusive/

Det betyr at det nærmer seg for biler her på berget  :+1:

Stusset litt da jeg så resultatet av denne avstemningen i sommer, da veldig mange tippet på 2019 eller senere. Det går ikke opp i min bok, siden det jo er en god stund fra konfigurasjon åpner og til de første kundebilene faktisk blir levert, siden Tesla jo sier leveranse tidlig 2019 (Q1 sannsynligvis).

Dermed har jeg tippet oktober her. Tenker i alle fall at desember blir for sent, hvis de skal få planlagt produksjon av biler som skal leveres innen 31. mars 2019 (slutt av Q1 som jeg regner med de sikter på).
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Skvulp

Ser Tesla søker 137 ansatte i Oslo inkludert Rud.
Kan dette ha noe med ut rulling av M3 ?
Kanskje mest for å ruste opp service apparatet...
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

ganton

Sitat fra: Skvulp på tirsdag 04. september 2018, klokken 09:43
Ser Tesla søker 137 ansatte i Oslo inkludert Rud.
Kan dette ha noe med ut rulling av M3 ?
Kanskje mest for å ruste opp service apparatet...
Det siste må vel på plass før det første starter  ;)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

fredag

Sitat fra: Skvulp på tirsdag 04. september 2018, klokken 09:43
Ser Tesla søker 137 ansatte i Oslo inkludert Rud.
Kan dette ha noe med ut rulling av M3 ?
Kanskje mest for å ruste opp service apparatet...

Det er nok lurt å få unna verkstedkøen før Model 3 kommer i salg

Kanskje vi kan få mobil Tesla-service i Oslo-området på enkle reparasjoner? Så slipper de å ta i mot biler på verkstedet som de bare må parkere i smågatene rundt verkstedet i noen uker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

JorEl

Tesla har strevd med produksjon av TM3. Men jeg er skikkelig imponert av, at de har begynt å produsere Performance og AWD. De trenger jo ikke levere mange biler til Norge på en gang. Spesielt ikke når resten av verden venter på deres TM3er. Derfor tror jeg nå Tesla vrir produksjonen spesielt over på AWD for å få inn mest mulig cash. 35k-modellene kommer bare til å bli sluppet i USA, i begrenset opplag(?).

Vi får se. Tesla gir oss i hvert fall mye spennning, enten vi er for eller i mot ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Myrvang

Jeg tror Tesla har vokst for fort i Norge, voksesmertene gjør vondt og de klarer ikke å ta unna service og garantireperasjoner slik situasjonen er nå. Da kan det hende de utsette leveringer her på berget, Europa er tross alt mer enn Norge. Så kan de gradvis fase inn TM3 i Norge når serviceapparatet er blitt bedre. Det sagt kan det tenkes at det kommer enkelte TM3 hit slik at de får noen til kompetansebygging, men at de ruller ut bilene i 1000-tall på kort tid har jeg ikke tro på, da skyter de seg i foten igjen.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

bno

Vet dere hva, jeg har nå lånt dette selskapet 10000,-kroner rentefritt i snart tre år. Ikke et stort beløp, men aggregert for oss i Norge blir det litt.

Det blir veldig arrogant i mine øyne når Tesla ikke en gang greie å få over et par tre biler slik at vi (lojale potensielle kunder) kunne i et hvert fall få tatt fysisk på produktet. Det hadde ikke kostet Tesla Norge noe som helst å gjort dette som en gestus overfor ventende kunder (ref. over).
Tror ikke ledelsen i Norge begriper viktigheten av dette going forward og på toppen ser vi noe av det som er beskrevet her. Det er svært dårlig governance og ubegripelig når vi ser at US så til de grader forfordeles.

Jeg er forbannet og hadde det ikke vært for ladenettverket deres hadde jeg kjøpt meg noe annet. For så godt er ikke produktet deres i relative termer (det er holitisk de scorer, men det varer ikke evig) at en slik arroganse ikke vil straffe seg. Håper ledelsen våkner opp av tornerose søvnen for her er det noen  som er for laid back og ikke tilsynelatende vet å ta ventende kunder på ramme alvor. Dette også sett i lys av sponsingen. (rentefritt lån).

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Paul

Sitat fra: bno på torsdag 06. september 2018, klokken 07:19
Det blir veldig arrogant i mine øyne når Tesla ikke en gang greie å få over et par tre biler slik at vi (lojale potensielle kunder) kunne i et hvert fall få tatt fysisk på produktet. Det hadde ikke kostet Tesla Norge noe som helst å gjort dette som en gestus overfor ventende kunder (ref. over).

grunnen at det er ikke M3 demobiler i Norge er intensjon fra Tesla, dem vil jo selge mest mulig S og X nå, og ikke friste for mye med Model 3. ikke ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA