Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think lithium, risikosport?

Startet av jabe1807, mandag 18. juni 2018, klokken 09:37

« forrige - neste »

jabe1807

Hei
Er det risikosport å kjøpe Think med lithium batteri? Har lyst på en slik, men vil ikke dra på meg bil som er vanskelig å holde i drift. Er det kun Elbilmek som kan reparere disse på østlandet?

mohpet

Sikkert andre som kan si litt mer, men jeg ville ha sagt at det er risikosport å kjøpe Think, med mindre man er åpen for at ting kan gå litt galt og må repareres evt skrus på selv. Zebra er definitivt risikosport, så om det er Lithium så vil jeg si det ihvertfall er langt bedre. Men Think har for oss vært - og er - en god bil som jeg ønsker å kjøre så lenge som mulig  :)
Det er noen ting som bør sjekkes, f eks om CPU er oppgradert med 2x25A sikringer, om varmekolbe virker, om bakaksel er ok eller trenger utskiftning.
Det er Elbilmek som er spesialister her i områder, de er gode og ordner det meste, anbefales.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

jabe1807

Takk for svar
Er det lønnsomt å få bygd om  fra zebra til lithium?  Da vil man ha nytt batteri og vet at det holder lengre.
Jeg skrur selv, så det går greit å reparere slitedeler, men det er verre med elektronikk og batteri. Jeg bor på Gjøvik så det blir langt å frakte til elbilmek for strømproblemer.

Vidar_S

Må si meg enig med mophet her. Om man vil ha en "kjedelig" bil som bare virker og der aldri noe går galt er nok ikke Think det beste valget, selv om dere på østlandet har litt bedre forhold enn oss her vest som stort sett er overlatt til oss selv om noe skulle feile :)

Som det nevnes over er bakaksling og varmeapparat to av de vanligste "utfordringene" med bilen.

Egen erfaring tilsier at bakaksling begynner å sagge når kjørelengde har passert 80-100.000 km, så om bilen fra før har gått en 70-80.000 km og bakaksling ikke er overhalt/byttet kan man regne med litt ekstra utgifter i løpet av relativt kort tid. Usikker på tilgjengeligheten av bakakslinger på østlandet, men jeg endte opp med å kjøpe en Think-delebil med 20.000 km kjørt da min måtte byttes og flytte over bakakslingen fra denne (ifølge lokalt verksted var bakaksling fra andre småbiler som elbilwiki ++ hintet om bare nesten tilsvarende, så eneste reelle alternativet vi fant var å hente fra en annen Think).

Har aldri hatt fungerende varmeapparat på mine Think'er, men så er vinteren også relativt mild og kort i Bergen, så det har ikke vært noe kjempesavn.

NAF-medlemskap med uendelig antall bilberginger kan forsåvidt også anbefales. I Gjøvik-området vil jeg tro man uten problemer får frakt til Elbilmek inkludert om ting skulle skjære seg med Think'en siden de er eneste verkstedet som faktisk har god kompetanse på bilen.

Om du ender opp med en Think som har Zebra-batteri vil jeg ellers anbefale å aldri la den gå tom for strøm så batteriet "fryses ned". I teorien skal batteriet kunne varmes opp igjen etter 30-40 timers strømtilkobling for så å starte lading, men da dette skjedde med min bil nektet batteriet å starte ladeprosessen etter oppvarming. Det samme skjedde med en annen Think i Bergensområdet nå nylig (se annen tråd). Jeg endte opp med å bytte zebra-batteriet ut med et "nytt" (brukt) etter å ha kjøpt atter en Think-delebil, så får vi se hvor lenge det batteriet varer.

Når det er sagt kan jeg ikke si meg annet enn fornøyd med min zebra-Think. Det som er brukt på reparasjoner er nok fremdeles et lavere beløp enn det jeg har spart på bompenger og drivstoff i løpet av noen år. Rekkevidde på opp mot 170 km sommer som vinter er heller ikke å forakte, så selv om det kanskje kunne vært billigere totalt sett med en Trilling foretrekker jeg Think (frem til jeg får min Hyundai Kona en gang godt ut i 2019).

jabe1807

Godt tips med NAF medlemskap og mulighet for frakt til Elbilmeg, jeg må sjekke ut muligheten. Hva gjør du hvis du ikke får tak i zebra batteri, er det aktuelt å bygge om til lithium og kan det skaffes nye slike? Da burde man ha en bil som går lenge.

Vidar_S

Hvis jeg ikke hadde fått tak i et Zebra-batteri hadde det nok blitt enden på Think-visen for min del. Tilsvarende vil jeg neppe orke å legge like mye tid/penger i det dersom også dette batteriet tar kvelden. Riktignok er det artig med Think, men ikke til enhver pris.

Ombygging er med andre ord lite aktuelt, i alle fall slik ting står nå. Hadde jeg holdt til østpå med elbilmek i relativ nærhet ville nok sannsynligheten større, spesielt om batterier er/vil bli tilgjengelige til en grei sum og det faktisk er mulig å bygge om uten alt for mye krøll med veivesenet (virker som de lærde strides om dette er en rett-frem operasjon eller ikke), men når det knapt finnes verksteder i fylket som vil ta i bilen så er det begrenset hvilke prosjekter man kan/orker å gå i gang med.

Foreløpig er målet at bilen skal fungere i alle fall til høsten 2019, forhåpentligvis kun med behov for småreparasjoner jeg kan ta selv med deler fra mekonomen eller de to delebilene jeg har skaffet. Alt ut over det  ses på som ren bonus :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA