Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?

Startet av Rævedilter, mandag 18. juni 2018, klokken 07:47

« forrige - neste »

Muffinman

Hvis du bruker 2 timer på å skaffe deg skjøtekabler og overganger før avreise er det litt mindre surt enn å bruke samme tid på å lure på hvordan i alle dager du skal komme deg videre på turen. Viktig å ha en plan B selv om plan A ser veldig god ut.

kzh

Var nettopp på L'Aljub i Elche, der var det 2 TWC på bakke plan.  Den ene var død, den andre ga 15KW, 64km/t.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

tibber73

Jeg har kommet hjem etter en liten tur på 9117km i sommer. Tok med meg type2 kabel og UMC. UMC tok kvelden i Spania så den var bortkastet dødvekt (fikk ny i går på SC i Trondheim).
Det var ikke noe stress med lading da SuC er overalt. Vi måtte bare ta hensyn til dette på SuC før vi parkerte for kvelden. Må jo komme frem til neste SuC neste dag.

Jeg ladet i tillegg på en Tesla Destination Charger på Habaneras kjøpesenter i Torrevieja. Den som står ute er litt knotete plassert da TWC står på en påle inni parkeringsluka. En Tesla er jo lang...
I Danmark brukte jeg Clever 2 ganger på type2.
Chademo-adapter må være for spesielt interesserte eller de med TMX og campingvogn.

Jeg fikk noen minutter med 99kW og 100kW ladeeffekt på SuC flere ganger på turen. Det er jo bra på en S75D. Savnet kun 100-batteriet noen ganger hvor jeg så at det ville kuttet ned en ladepause uti huttiheita (Frankrike og Spania har interessante SuC-lokasjoner...)
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Muffinman

Ikke bare jeg som fikk død UMC i Spania nylig altså. Min døde selv om den bare var 2-3 måneder gammel. Og jeg var også innom Habaneras og testet nevnte destinasjonslader ute, samt de nede i kjelleren.

Død UMC gjorde at jeg ikke fikk tregladet fra huset jeg bodde i, og måtte kjøre 2x6 mil i motsatt retning til Murcia for å få ladet opp bilen dagen før jeg skulle hjem så jeg skulle nå Valencia. Det paradoksale er at jeg ALLTID kjører med to kabler i bilen, men denne gangen skulle jeg og samboer på tur i hver vår retning og da valgte jeg å sende den ekstra kabelen med henne. Og da havarerer det naturligvis for første gang på tur....

Nuvel, kom meg jo hjem. Men det var litt spennende når jeg nesten gikk tom nær SuC Narbonne i visshet om jeg jeg ikke kunne koble meg på en hvilken som helst kontakt og komme meg videre...

Muffinman

Enig i at P-plassene ikke er egnet for bilene de er tiltenkt :)

Magnus Hansen

Sitat fra: tesla73 på tirsdag 31. juli 2018, klokken 15:50
Jeg fikk noen minutter med 99kW og 100kW ladeeffekt på SuC flere ganger på turen. Det er jo bra på en S75D. Savnet kun 100-batteriet noen ganger hvor jeg så at det ville kuttet ned en ladepause uti huttiheita (Frankrike og Spania har interessante SuC-lokasjoner...)

Har du lyst til å si litt om lademønsteret? Altså hva var typisk avstand i km mellom stopp på SuC og hvor lenge ladet du ca? Prøvde dere å kjøre batteriet langt ned for å få god hastighet? Driver selv å vurderer litt hva som er nødvendig av batteristørrelse, og hvis man bruker abetterrouteplanner så ser det ut til å være veldig tett mellom stoppene med en S75D.

Rævedilter

Oppdatering fra TS:
Brukt kladden to ganger med gummikabel/shuko ut gjennom vinduet og lada med 7A for litt småkjøring lokalt (det var 40-50 km til SuC), ellers lada eg kun på SuC. Fleire plasser me overnatta var det 400V 16A kontakter ute, så eg kunne sikkert ha lada der om nødvendig.
I snitt ein til to bil(ar) på SuC (og mest normenn...), einaste plassane det var kø var Porsgrunn og Åmot.

Simen1

Jeg tok med det ladeutstyret jeg har som backup, men brukte hovedsaklig superlader på sommerens 8000 km.

Backupen var UMC med schuko og blå adapter, 20m trommel og type 2 kabel. Schukoen ble brukt et par ganger med 20m trommel for å kunne hoppe over superladere tidlig på dagene.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA