Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?

Startet av Rævedilter, mandag 18. juni 2018, klokken 07:47

« forrige - neste »

Muffinman

Urb La Marina, mellom Santa Pola og Guardamar. Ganske nøyaktig 20 mil å kjøre fra laderen i Valencia.

Vhagar

Muffinman, hvordan lader du lokalt for småkjøringen i det området? Kun der du bor over natten? De fleste jeg finner på kartet er "trege" type2 i beste fall. Ser også at det finnes noen J1772 men aner ikke om vi kan bruke de eller hvilken fart de gir.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

Ikke satt meg veldig inn i hva som finnes, men vi treglader (_veldig tregt_) på schuko fra bolig. Elanleggene er som oftest dårlig dimensjonert og dårlig utført slik at det gjerne ikke er særlig restkapasitet på hovedsikringen til lading. Huset hvor vi bodde i fjor hadde en 10A på veggen, men den ble delt med vv-tanken. Så vi ladet på 8A over natta med utkoblet tank. Så som så med jording var det også der, så det var bare UMC som virket. Mennekes-kabelen nektet.  Ellers var det mye 5-8A lading ut på gata fra et annet hus.

Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv. Det var også stolper foran inngangen til Carrefour ved samme sted, men den var okkupert av uflidde taxislusker som hang der og røykte sittende på bilene sine :p

Hvis ikke er vel superchargeren i Murcia et alternativ, men det skulle absolutt vært en til mellom der og Valencia.

Vhagar

Ja det er mye dårlig elanlegg i private boliger i Spania, derfor jeg lurte. Greit for små elbiler, litt mer tidkrevende for en Tesla. Og parkeringskjellere har som regel svært så trange innkjøringer ja. Savner chademo for litt mer hurtig lading når man bruker opp batteriet i løpet av dagen. Helt klart behov for en supercharger til i området. Upraktisk å måtte kjøre langt for å lade og bruke opp kapasiteten igjen på å kjøre tilbake. Får håpe det kommer seg.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

kzh

Hei, vi skal til Gran Alacant med en X75D og hadde samme bekymringer, men ser at det er kommet Tesla destinasjonsladere både på Habaneras og L'Aljub i Elche. Så det ser ut til at det løser seg. Vi har uansett tilgang på annen bil til småkjøring  :)
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

GeirHM

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 19:10
Hehe, jeg følte at det begynte å gå veldig fort unna mellom 160-190. Men skal kanskje ha en tur alene i sommer fra nordmøre til litt sør for Alicante. Da får vi se hva som er mulig, og excel arket er ferdig laget. Kommer til å registrere etappelengde, forbruk, tid på lader, energi påfylt og en del til. Har lagt inn formler så jeg får ut gjennomsnittlig ladetid, gjennomsnittlig effekt, gjennomsnittlig påfylt energi og gjennomsnittshastighet blant annet. Siden slik kjøring fordrer en del venting på laderne er det greit å ha litt å sysle med foruten å jobbe litt når man egentlig skulle feriere :)

Blir vel kjørt med senket bil på 21" med 245 foran og 285 bak, så det blir spennende å se forskjellen i forhold til fjorårets tur på 19".

Jeg har kjørt fra Oslo til Benidorm t/r som eneste sjåfør to ganger. Og hatt med Excel for å notere alt knyttet til turen. Det er ikke lett. Vil sterkt anbefale å jukse litt. F.eks. bruke appen linkmytesla, om den fortsatt finnes.

Ellers vil jeg tatt med sovebriller og nakkepute. Gjorde livet enklere på ladeplassene. Fikk sove.

Det er ellers kommet flere distinasjonsladere rundt forbi. Sjekk eller www.electromaps.com for den mest oppdaterte oversikten over lading i Spania. Mye nyttig i kommentarfeltet for hver stasjon.

Carrefour i Benidorm har et gratis type2 22kwt punkt. Har vært min redning. Selv om jeg blir lei av å vandre rundt på det senteret..

Vhagar

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.

Habaneras ved Torrevieja ser ut til å ha fått en TWC på gateplan også som er tilgjengelig døgnet rundt.
https://cfmedia.electromaps.com/fichas_images/66621d1b34aad790da52e9cd9e25107b_l.jpg
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

#38
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.
Er dette i kjelleren på Habaneras?

SitatEllers vil jeg tatt med sovebriller og nakkepute. Gjorde livet enklere på ladeplassene. Fikk sove.
Jeg tar med en madrass og fullt soveutstyr som passer til største del av bakseteryggen i nedlagt tilstand. I tillegg til solavskjermer i frontrute og "gardiner" til sidevinduene. Hattehylla får ligge på plass, så blir det vel passe greit selv om bakruta ikke blir avskjermet.

Når det gjelder arket tror jeg jammen at det blir masse tid til å fylle inn data med 30-40 minutter lading for hver 2-2,5t kjøring. Ser for meg at det blir ørlite jobbing mens elektronene siger inn også. Var mye venting på lading i fjor dessverre, selv med svært lav soc ved ankomst og avgang med akkurat nok til neste.


Jejl

#39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. juni 2018, klokken 19:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 18:58

Jeg tror nok at 130-140 - når man en sjelden gang får mulighet til å ligge der over tid - er ganske ideelt både med tanke på å holde snitthastigheten oppe, og komfort/stressnivå når man først er på veien
På Model X er snittfarten enda lavere, men på Autobahn blir jeg stressa av å ligge under 150. Da tar jeg heller litt lengre ladestopp.

https://www.youtube.com/watch?v=LwIGkSiPifM&t=145s

Bjørn har regnet ut at på X er 150 idealfarten og om S sier han at idealfarten  sannsynligvis er 160-170.

Muffinman

#40
Det er helt teoretisk og forutsetter at man treffer 10% og lader til 70% med en gitt biltype med en gitt batteritype under gitte forhold. I den virkelige verden klaffer det ikke slik gjennom en hel dag. Ett eneste tilfelle av at man må dele stolpepar med en annen bil, og regnestykket blir helt annerledes. Kanskje må man lete litt etter laderen. Kanskje klaffer det på et par av 5-7 ladinger gjennom dagen, men ikke alle. Så kan man heller ikke generalisere ut fra bilmodell. En 100D ville kjørt fletta av meg med min godt brukte 85D gjennom dagen på grunn av forskjell i gjennomsnittlig ladeeffekt. Lader man 100D til 60% ligger den over 100kW hele tiden. Det tilsvarer ca 74% på 85D. Sistnevnte er nærmer seg vel 40kW ved dette nivået. Den faller under 100kW allerede litt over 30%.

Jeg tror nok snitthastigheten kan legges bra høyt på en ny 100D, men ulike faktorer man ikke har kontroll over gjør at jeg regner alt over 140 på min 85D som unyttig. Selv denne hastigheten er det som regel vanskelig å holde jevnt over tid. Jo fortere man kjører, jo mer nedbremsinger og akselerasjoner.

Skal man langt på en dag er nok det beste å finne en hastighet som er tilpasset vei, trafikk, avstand til neste lader (og faktisk laderen etter den, det er litt å tjene på å planlegge 2 stopp videre...), vær og vind, bilmodell (X/S, rwd/awd), batteristørrelse, gammelt/nytt batteri (=effektkarakteristikk ved lading), hjulstørrelse osv.

Det er ikke noen one size fits all her :)

Vhagar

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:24
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.
Er dette i kjelleren på Habaneras?

Ja, du ser resten av bildene derfra nedpå denne siden (som var linket til av GeirHM noen poster over her).
Pluss den nye på utsiden, mot rundkjøringen på vestveggen, som jeg linket bilde av over.
https://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7069_centro-comercial-habaneras

Ser ut til å være 3fase 24A og 14,7kW i følge ett av bildene og gjelder trolig tesla laderene da den gamle schuko/type2 stolpen ser ut til å være deaktivert.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:14
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.

Habaneras ved Torrevieja ser ut til å ha fått en TWC på gateplan også som er tilgjengelig døgnet rundt.
https://cfmedia.electromaps.com/fichas_images/66621d1b34aad790da52e9cd9e25107b_l.jpg

Merkelig at for meg så dukket ikke disse opp i Electromaps - appen? Gjelder dette for andre også?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

tkjoerlaug

Jeg kjørte fra Trondheim til Gardasjøen i Italia i fjor og ladet bare på SC.

THE

Skal nedover i Europa, uvisst hvor langt, med X100D og campingvogn. Foreløpig ser det ut til at det skal være null problem å kjøre utelukkende på SuC, samt en del destinasjonslading med type2 der det er mulig.

Superladere står stort sett så tett at det er mulig å kjøre forbi en eller flere av dem selv med campingvogn. Unntaket er sydover i Frankrike der det er planlagt mange nye SuC, men forløpig er det på enkelte strekninger i grenseland å lade kun med SuC i kombinasjon med campingvogn. I tillegg vil det nok være veldig praktisk med ChadDeMO-adapter hvis man tenker seg utenfor allfarveg.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe et ChaDeMO-adapter selv, men nå er det tydeligvis tomt rundt omkring hos service centrene i Norge. Satser på at det er mulig å få kjøpt et i Europa et sted om behovet oppstår, hvis jeg ikke får tak i ett før vi reiser. Med type 2 kabel, Tesla UMC, og ChaDeMO skal man vel være godt dekket. Selvfølgelig kan man fylle opp med alt av overganger, det tror jeg ikke er av nødvendighet, men fordi man skal kunne lade overalt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA