Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?

Startet av Rævedilter, mandag 18. juni 2018, klokken 07:47

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Ser ikke behov for å fylle bilen med masse adaptere, eller?

Kommer helt an på hvordan man reiser og bor.

Hvis man leier et hus i feks Toscana er det greit å kunne lade i huset, og da trenger man sannsynligvis en norsk skjøteledning der man setter på italiensk stikk.

Superchargerne er ok for gjennomreise, men altfor upraktisk plassert til vanlig daglig lading når man bedriver kjøring rundt omkring i lokalområdet.

Hvis man kjører lengdeetapper fra A til B er superchargerne vanligvis det eneste man trenger.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Klart den bruker med strøm jo fortere du kjører. Vi passerte 200wh/km et sted mellom 120-130km/t i fjor sommer når forholdene var optimale, og vi kjørte på 19" med lettrullende dekk. Passerer man 140 begynner man å tape gjennomsnittsfart på grunn av at forbruket øker så mye at man taper tiden man tjener på kjøringen på økt ladebehov.

Taben

#17
Kommer helt an på hvordan man reiser og bor.
Hvis man leier et hus i feks Toscana er det greit å kunne lade i huset, og da trenger man sannsynligvis en norsk skjøteledning der man setter på italiensk stikk.

Superchargerne er ok for gjennomreise, men altfor upraktisk plassert til vanlig daglig lading når man bedriver kjøring rundt omkring i lokalområdet.

Hvis man kjører lengdeetapper fra A til B er superchargerne vanligvis det eneste man trenger.



Hei. Er denne overgangen godkjent og grei å bruke? Italiensk stikk fås på Clas:
https://www.clasohlson.com/no/SKROSS-reiseadapter-Europe-to-Italy/36-6771
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

daktari

Max belastning 2500W, så da bør du være trygg med 10A strøm. Sikkert lurt å ta en titt i sikringsskapet og på anlegget forøvrig og gjøre seg en vurdering av kvalitet og tåleevne for 10A over lang tid uansett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

Nuvolari

#20
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Mener Bjørn regnet på dette for en stund siden og at svaret var ca 160km/t.

Men det forutsetter god timing ift soc, ikke kø og minimal omvei.

Regen er dog ingen fordel. Høy hastighet betyr fort mer bruk av aks og regen. Dvs mindre jevn kjøring fordi man tar igjen mange biler. Det er ineffektivt. Forbruket går kraftig opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 16:01
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.

Da laget jeg modellen selv. Svaret er at 140km/t er optimal hastighet for å minimere tiden det tar å kjøre fra A-B når man gjentatte ganger må lade på SC. Forutsetninger som beskrevet over.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

#24
Og da skal du kjøre rett på laderen og ha optimal effekt øyeblikkelig. Sånn er det ikke i virkeligheten siden det ofte går tid til å lete/kjøre til lader. Det er også forskjell mellom de ulike batteriene, og mellom batterier av samme type men med ulik slitasje. Dette er regnet på for noen år siden, og da lå det teoretiske punktet for en fresh 85-pakke mellom 140-150. Km/t-visning av lading blir forresten helt irrelevant i denne sammenhengen da den tar utgangspunkt i typical forbruk, mens reelt forbruk under disse omstendighetene ligger langt over.

Klarer du å holde snitt gjennom dagen rundt 100km/t har er du nerdete nok til å finregne, og tilstrekkelig praktisk anlagt til å gjennomføre i tillegg til at det skal klaffe brukbart :)

Jejl

Den optimale kjørefarten er ifølge de utregninger jeg har sett tidligere med en P85 160 km/t.
Men det blir et uhyre komplisert regnestykke bl.a fordi vi vet som regel ikke alle faktorene på forhånd. Som f.eks trafikk, vind, asfalttype, temperatur, luftfuktighet osv. Dersom en kan hoppe over en lader ved å kjøre saktere enn 160 km/t så kan idealfarten kanskje være 140 km/t eller litt lavere.
Vi har kjørt 3 ganger (snart 4) til Spania med vår P85 og er muligens over snittet interessert i komme fortest mulig fra A til B.
Det vi har gjort er å notere ned info fra tidligere turer og notere og gjøre utregninger underveis. Der det har vært lite trafikk har vi klart å holde ca 100km/t inkl lading. I fjor kjørte vi de første 150 milene på ganske nøyaktig 15 timer. Men så ble det mye mer trafikk og vi kjørte de siste ca 130 milene på 18,5 timer.



Muffinman

#26
Det blir veldig teoretisk og stemmer nok bare for en helt ny P85. Når den får noen kilometer på nakken får den fremdeles bra effekt fra veldig lav SOC, men trapper mye raskere ned. Begge våre biler (141 og 110k) fikk 84kW@50%, men ligger nå på litt over 70kW ved samme soc. Husker 100kW ble rundet på nedtur når den passerte 38-39%, mens den bikker under samme effekt ved ca 30% nå. Det drar nok snittfarten noe ned gjennom en hel dag. I tillegg har jo batteriets kapasitet minket noe også i forhold til nytt.

Jeg tror nok at 130-140 - når man en sjelden gang får mulighet til å ligge der over tid - er ganske ideelt både med tanke på å holde snitthastigheten oppe, og komfort/stressnivå når man først er på veien :)

EDIT: Og ja, hvis man har mulighet for å fullade over natt på turen trekker det en del opp. Da starter man jo med fullt og har mulighet for å parkere med nesten tomt til kvelden. Det er fort 45-60 minutter spart på superlader i løpet av dagen.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 18:58

Jeg tror nok at 130-140 - når man en sjelden gang får mulighet til å ligge der over tid - er ganske ideelt både med tanke på å holde snitthastigheten oppe, og komfort/stressnivå når man først er på veien
På Model X er snittfarten enda lavere, men på Autobahn blir jeg stressa av å ligge under 150. Da tar jeg heller litt lengre ladestopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Hehe, jeg følte at det begynte å gå veldig fort unna mellom 160-190. Men skal kanskje ha en tur alene i sommer fra nordmøre til litt sør for Alicante. Da får vi se hva som er mulig, og excel arket er ferdig laget. Kommer til å registrere etappelengde, forbruk, tid på lader, energi påfylt og en del til. Har lagt inn formler så jeg får ut gjennomsnittlig ladetid, gjennomsnittlig effekt, gjennomsnittlig påfylt energi og gjennomsnittshastighet blant annet. Siden slik kjøring fordrer en del venting på laderne er det greit å ha litt å sysle med foruten å jobbe litt når man egentlig skulle feriere :)

Blir vel kjørt med senket bil på 21" med 245 foran og 285 bak, så det blir spennende å se forskjellen i forhold til fjorårets tur på 19".

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 19:10
Hehe, jeg følte at det begynte å gå veldig fort unna mellom 160-190. Men skal kanskje ha en tur alene i sommer fra nordmøre til litt sør for Alicante. Da får vi se hva som er mulig, og excel arket er ferdig laget. Kommer til å registrere etappelengde, forbruk, tid på lader, energi påfylt og en del til. Har lagt inn formler så jeg får ut gjennomsnittlig ladetid, gjennomsnittlig effekt, gjennomsnittlig påfylt energi og gjennomsnittshastighet blant annet. Siden slik kjøring fordrer en del venting på laderne er det greit å ha litt å sysle med foruten å jobbe litt når man egentlig skulle feriere :)

Blir vel kjørt med senket bil på 21" med 245 foran og 285 bak, så det blir spennende å se forskjellen i forhold til fjorårets tur på 19".
Hvor litt sør for Alicante da? I fjor var den eneste Teslaen vi så i Spania en norsk-registrert 70D i Quesada :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA