Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?

Startet av Rævedilter, mandag 18. juni 2018, klokken 07:47

« forrige - neste »

Rævedilter

Skal til Frankrike med ein X75 i sommer, bur mest på hotell/feriehytter event. camping om været er bra.
Bergen - Danmark - Amsterdam - Paris

har følgende:
type 2 kabel
400V 16A 3 fase adapter til UMC
230C 32A 1 fase adapter til UMC (denne kan vel ligge heime , har aldri brukt den....)
230V 16A 3 fase til 400V 16A 3 fase adapter (lading i V kobling) (denne lar eg ligge heime...)
Shucko adapter til UMC
Gummikabel Shucko

Kva treng eg meir av ladeutstyr?
230V CEE 16 A 1 fase til 16A 400V 3 fase
400V CEE 32 A 3 fase til 16A 400V 3 fase med sikring 16A
Chademo
Andre gummikabler?

Muffinman

Jeg hadde frunken full av diverse kabler og overganger på turen i fjor sommer. Kjørte 10k i Sverige, Tyskland, Danmark, Frankrike, Østerrike, Italia og Spania. Eneste vi brukte var type 2 kabel i Heiligenblut i Østerrike, men nå er det kommet supercharger på ruta videre som ville gjort det unødig også.

Greit å ha med chademo, type 2, skjøtekabel og noen overganger for sikkerhets skyld men sannsynligvis blir det neppe kritisk utstyr å ha med. Men det kan øke komforten i noen tilfeller hvor man kan lade over natte og spare noen minutter på supercharger :)

Orbit

Dersom du skal være lenge i Danmark, er det greit å ha med en overgang til dansk jordet stikkontakt (de bruker ikke Schuko). Du finner det ofte i danske elektro-butikker, da det er vanlig behov for tyske feriehusgjester, og dansker som har kjøpt elektrovarer utenlands.

Kan også kjøpes på nett, for eksempel denne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

fredag

Jeg ville tatt med type2-kabel, UMC og en norsk schuko skjøteledning med stor nok kvadrat og noe kniv og skrutrekker.

I feks Italia selger de italienske stikkontaktplugger på supermarkedet. Så klipper du av norsk schuko hann og fester italiensk hann på skjøteledningen i stedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

daktari

Sveits har vist også en egen jordet stikk. https://mcwire.de/index.php?k=203&lang=eng

Så da har vi altså Sveits, Italia, Danmark og England som alle er forskjellige fra Schuko. Noen fler i Europa?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oto

#5
Italiensk og sveitsisk stikk fås på Clas:
https://www.clasohlson.com/no/SKROSS-reiseadapter-Europe-to-Italy/36-6771
https://www.clasohlson.com/no/SKROSS-reiseadapter-Europe-to-Switzerland/Pr366772000

Og her er til Danmark:
https://batterionline.no/skross-combo-world-til-danmark-2-i-1-l

Ladespesialisten.no har mange fine adaptere, hvorav jeg har noen. Har noen av dere erfaring med hvor vanlig det er med rødt 32A trefase-uttak? Dvs så man kan få nytte av dette?
http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/11-32a3rf
Jkirkebø? :-)

Vi skal også nedover i sommer med X75Den. Til Antibes.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

turfsurf

16A enfas og trefas Industristikk, schuko med skross universaladapter, type 2 kabel og CHAdeMO adapter er det jeg har brukt på Europatur. 32A adapter har jeg aldri fått bruk for, men de finnes sikkert. Man kommer veldig langt med type 2 + SuC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oto

TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Jejl

#8
I Danmark har vi et par ganger brukt en overgang fra det de kaller "kraftstik" til det røde adapteret. Mange hus i Danmark har minst et slikt uttak, og vi fikk ladet med 11 kw med en slik overgang.
Vi kjøpte den på Bauhaus for 199 kr, men tror ikke de selger den der lenger.

Edit: Et googelsøk: https://www.av-cables.dk/el-adapter-kabel/adapter-kabel-cee-400v-s16-0-33-m.html

oto

Sitat fra: Jejl på mandag 18. juni 2018, klokken 23:42
I Danmark har vi et par ganger brukt en overgang fra det de kaller "kraftstik" til det røde adapteret. Mange hus i Danmark har minst et slikt uttak, og vi fikk ladet med 11 kw med en slik overgang.
Vi kjøpte den på Bauhaus for 199 kr, men tror ikke de selger den der lenger.

Edit: Et googelsøk: https://www.av-cables.dk/el-adapter-kabel/adapter-kabel-cee-400v-s16-0-33-m.html

Er dette dansk komfyrstikk?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Jejl

Ja, jeg mener det er dette stikket som vanligvis brukes på komfyrer i Danmark.
I det huset vi var i var vi så heldig at det i tillegg var et slikt uttak som ikke var i bruk, som vi kunne lade på uten å bruke skjøteledning.

fredag

Sitat fra: oto på mandag 18. juni 2018, klokken 23:27
TOCN (https://www.tocn.no/ferieplanlegging/) nevner type 3c til type 2  for Frankrike, noen som kjenner utbredelsen av denne?

https://www.e-station-store.com/en/type-2-electric-vehicle-charging-cords/35-charging-cord-type-2-to-type-3c-32a-400v.html

Eldre ladestolper i Frankrike og Italia har ofte både type2 og type3c.

Sjekk ladekart for området der du skal for å danne deg inntrykk av om dette er noe du må ha.

Jeg har en type3c-kabel. Kjekt å ha. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rævedilter

Takk for mange svar så langt.
Trur eg saster på
Sitat fra: fredag på mandag 18. juni 2018, klokken 10:58
Jeg ville tatt med type2-kabel, UMC og en norsk schuko skjøteledning med stor nok kvadrat og noe kniv og skrutrekker.
men tar 5x2.5mm2 gummikabel påkoblet 16A 1 fase CEE hann og 400V 16A hun og tar med 16&32A 400V stikker med i trunken og kjøper det eg trenger om nødvendig (32A 400V krever teknisk sett ein sikring med 4polt brudd...)

Har også lese denne: Emne: Lading i Europa
Eg har kun lada heime og på SC så langt, så eg får laste ned ørten apper og registrere meg der det trengs.
Fekk vel noko fra elbilforeninga når eg kjøpte bilen trur eg (Rfid?), har iallefall aldri brukt det.

fredag

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 20. juni 2018, klokken 07:34
Eg har kun lada heime og på SC så langt, så eg får laste ned ørten apper og registrere meg der det trengs.
Fekk vel noko fra elbilforeninga når eg kjøpte bilen trur eg (Rfid?), har iallefall aldri brukt det.

Elbilforeningens ladekort virker ikke utenfor Norge, og her i Norge virker den bare på de operatørene der du på forhånd har registrert kortet på.

Du MÅ anskaffe ladekort på forhånd, hvis du tror du kommer til å ha behov for å lade på offentlige ladestolper eller hurtigladere. Unntaket er Fastned i Nederland, som har en app, og E.On i Danmark som lar deg bruke Easypark-appen til å betaler for lading.

For offentlige ladestolper og hurtigladere i Sverige og Danmark kan det være lurt å anskaffe ladekort fra clever.nu

For offentlige ladestolper og hurtigladere i Nederland (samt noen i Tyskland osv også) kan det være lurt å anskaffe ladekort fra newmotion.com
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Taben

#14
Sitat fra: Muffinman på mandag 18. juni 2018, klokken 09:31
Jeg hadde frunken full av diverse kabler og overganger på turen i fjor sommer. Kjørte 10k i Sverige, Tyskland, Danmark, Frankrike, Østerrike, Italia og Spania. Eneste vi brukte var type 2 kabel i Heiligenblut i Østerrike, men nå er det kommet supercharger på ruta videre som ville gjort det unødig også.

Greit å ha med chademo, type 2, skjøtekabel og noen overganger for sikkerhets skyld men sannsynligvis blir det neppe kritisk utstyr å ha med. Men det kan øke komforten i noen tilfeller hvor man kan lade over natte og spare noen minutter på supercharger :)

Hei. Jeg var på Europatur ifjor: Tok Kiel ferja, kjørte gjennom Tyskland, Amsterdam, Brussel, Luxemburg, Paris og tilbake til Kiel. Opplevde at det var tilgjengelige SC nesten hver andre time kjøring. Ladet kun på SC og av og til på vanlig stikk i Hotel garasjer. Hadde med sort skjøteledning med vanlig stikk, type 2 kabel og blått adapter, dette ble ubrukt. SC nettverket i Europa er veldig bra utbygd, ingen problem å kun lade på SC, kunne hoppe over SC ladestasjoner og ta neste i mange tilfeller. Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.

Tar ny Europatur om få uker, planen er: Kiel ferja, kjøre gjennom Tyskland, Nice, Monaco, Venezia- Italia, Kroatia, Praha og tilbake til Kiel.

Ser ikke behov for å fylle bilen med masse adaptere, eller?


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA