Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?

Startet av Joltus, søndag 17. juni 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

meitran

Sitat fra: TM på mandag 23. juli 2018, klokken 20:43
Tok med et termometer for å måle kupetemperaturen i dag. Klimaanlegget var innstilt på 18 grader, og termometeret viste 25 grader i hodehøyde på førerplassen. Ved gulvet var det kjølig, så det virker som om det ikke er god nok luftsirkulasjon. Har forsøkt både med og uten Auto, økt viftehastighet og styring av lyftstrømmen. Når de fleste skriver at de aldri bruker Auto, så viser vel det at klimaanlegget på Leaf burde vært forbedret på den nye modellen. Sorry, men jeg får fornemmelsen av «same shit, new wrapping»

De sier jo i instruksjonsfilmen at man bare skal sette på auto, så skal det fungere. Om det da ikke fungerer bør det være grunn til å klage. På filmen under virker det jo som det fungerer helt fint, så mulig det også her er noe galt på enkelte biler?


https://youtu.be/-7tKdylLMvo

hemi

Dilemma er bare om man skal selge den og bytte til i3 de få mnd før e-tron kommer... for at mye ikke virker er det liten tvil om.

Jeg er utrolig glad jeg tok billig bil med tidlig levering, få en dyr tekna man har venta på i august/sept må være litt kipt.

Joltus

Vel personlig har eg kun hatt problemer med at auto lyset slukker når eg skiftet til vindu og ben modus. Utenom det har den regulert fint. Aldri opplevd at det er for varmt i bilen.

Men eg bruker ikke modusen auto automatisk velger. Syns den fordeler dårlig lufta.

Sylte

 :-\. Har samme problemer som andre her, kupeen virker for tett, dugger veldig lett på ruterene og blir dårlig luft i kupe.  Videre også for varmt i forhold til innstilt temp og utetemp måler viser for lavt. Må ellers legge til at det også er mye bra med bilen :)

Trond.m

Da er det vel ikke noe poeng å levere inn min til verksted for feilsøking.
Works as designed  :o Nissan på sitt beste ?

Sylte


Joltus

Kjørte med vår på en lengre tur i helgen.

Oppover var det 27grader. Bilen holdt lett temperaturen inne. Null problem å justere og herlig klima inni. Ac gikk hele tiden, kjørte på auto og justerte igrunn tempen en halv grad for å finne comfort temp.

Nedover var det snudd på hodet. Under 20 grader og bilen startet med heat. Lyste på heat hele tiden men tydelig at det ikke ble brukt varme etter kort tid. For null effekt i å slå den av mtp rekkevidden. Temperaturen fortsatt nydelig inni bilen

Så usikker på hva som skjer hos andre her? Fungerte hvertfall slik det skal hos oss.

Trond.m

Hvilken kupetemperatur hadde du innstilt ?

Det virker på meg som at AC kan virke greit under normale forhold. Men det virker som om den blir «forvirret» hvis lufttemperaturen er relativt lav, samtidig som det er kraftig strålevarme fra solen. Det er en situasjon som gjerne opptrer ved fjelloverganger. Den roter også til i tunneler hvor temperaturen faller bratt. Da kompenserer den med varmeanlegget, så det blir varmere i kupeen. Jeg synes det virker som om temperaturføleren for utetemperatur er for godt islolert, og at den derfor ikke kompenserer raskt nok ved brå endringer av temperatur eller solforhold.

Joltus

20,5-21,5

Regulerte fint der.

Stilte ned til 19 da skiftet den over til AC og begynte å blåse kald og frisk luft. Var ca 20 grader ute på nedturen.
Merket ikke noe til tunnelene hverken opp eller ned.

Oddleif

Sitat fra: Dudi på onsdag 27. juni 2018, klokken 13:29
Det virke som at Leaf2'en mister kontroll over AC i tuneller? Da blir det varmt. Stemmer dette hos andre?

Ja, samme her. Kjørt gjennom tunnel en del ganger på tur når jeg testa auto. Da var det 25 grader og sol ute, inne i tunnelene dalte utetemperaturen til 17 og klimaanlegget slo rett over på varme hver gang så fort utetemperaturen datt under det klimaanlegget var innstilt på. Kjørte på med varme i lang tid etter at vi var ute i solsteken igjen - selv om det var grisevarmt i bilen. Virker besten som den styrte effekten på klimaanlegget basert på hva utetermometeret viste... I tillegg til at lufta blir håpløst tett i auto når den mener å ha nådd rett temperatur.

Uten auto er det stort sett brukbart, men må sitte å fikle med det når temperaturen ute endrer seg. Så er det en ting jeg savner fra gamle dieselbilen er det klimaanlegget, der fungerte i alle fall auto på klimaanlegget helt strøkent.

Trond.m

Akkurat det samme jeg har erfart. Sensorene både inne og ute ser ut til reagere sent på temperaturendringer ved kjøring ut og inn i tunneler og ved solstråling i kupeen (sol / skygge). Synes også Nissan har valgt en idiotisk løsning for justering av dysene i kupeen. Alle andre biler jeg har hatt har et separat hjul for å strupe luftstrømmen, men Nissan har spart penger ved å kombinere justering av luftstrømmens retning og lukking. Mao, vil man strupe luftstrømmen i en dyse, så styres samtidig luftstrømmen mot venstre eller høyre (avhengig av hvilken side av bilen dysen sitter på). Og vil man ha maks åpning så blåser det rett mot deg slik at det litt kan gi ubehagelig kald trekk. Imponerende  ;)
Nå må jeg si at jeg de siste dagene ikke synes anlegget har fungert så dårlig. Er usikker på hva det kommer av, men kanskje det rett og slett skyldes at jeg ikke lenger oppholder meg på Vestlandet og kjører ut og inn av kjølige tunneller. Dessuten blir det mest korte turer, og da er man ikke så avhengig av frisk luft som ved dagsetapper på opptil 45 mil.

hemi

Ja nok en spennende morgen dro ved 10 tiden, Coupen var da i solen, bilen var i skyggen, det var nok 30-35 i coupe, og innstilt temp var 21c, jeg ventet på at AC skulle sparke inn, men neida, heat gikk stadig inn, måtte helt ned i 17c før den bytta til AC og fyra det. ca 5 min senere utti turen hadde bilen oppdaget det var sol ute, og jeg måtte heve til 20-21c for å ikke fryse da den skrudde opp vifta kraftig

Joltus

Merkelige greier....

Ka de ha gjort noe oppdatering når.bilen var inne til radarbytte?

Mtp at min oppfører seg helt fint? Eg reagerte jo litt på de samme tingene før....

hma

Klimaanlegget til nye Leaf har to områder hvor det er litt "snålt".

1) Bruk av auto tillater ikke valg av hvor utluft skal sendes.


2) Dersom utetemperaturen ligger rett under temperaturen man setter i bilen, vil klimaanlegget veldig raskt aktivere varme (Heat), selv om det strengt tatt ikke er behov for det. Det kan for eksempel skje umiddelbart man kjører inn i en tunnel. Har merket at lufta i disse tilfellene kan oppleves som litt tett.
Om man har fulgt litt med på LeafSpy mens Heat og AC er aktivert, så ser man at varmen såvidt pulses inn og ut. Det er mao ikke snakk om kontinuerlig bruk av varme og effekttapet er således svært lavt.

Ellers så er det en del som har bemerket at klimaanlegget automatisk aktiverer resirkulasjon (omluft) dersom det er veldig varmt ute og bilen skal kjøles. Dette er helt normalt og gjort for å spare energi. Man velger å kjøle ned eksisterende innvendig kald luft, framfor å kjøle ned utvendig varm luft.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Joltus

Punkt 1 er stemmer ikke.

Lyset på auto slukker, men klimaanlegget går fortsatt på auto....

Usikker på hvorfor dette gjøres slik, men eg tror det indikerer at mode ikke lenger endres automatisk. Eg ser at når eg kjørte sist så endret det modus på auto (la på luft mot beina i tillegg til oppe når eg endret en halv grad) . Hvis eg da velger modus selv så vil eg anta at dette ikke skjer lengre (det ville jo vært svært teit) og derfor slukker de lyset på auto for å indikere at man nå må endre modus selv frem til man trykker auto knappen igjen.

Kjenner også på lufta at selv om det lyser på heat i min bil så er det ikke varme som kommer hos meg hvis ute og inne temperatur er relativt lik. Det virker som den har heat på når den bare kjører ubehandlet luft inn.

Den auto resirk funksjonen kan forøvrig slåes av om man ønsker tregere nedkjøling eller oppvarming. Tror man skal holde inne resirk knappen eller noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA