Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?

Startet av Joltus, søndag 17. juni 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Joltus på søndag 24. juni 2018, klokken 20:12
Høres ut som noe galt i din bil. Vår har hverfall ikke målt en grad feil....

Du hadde ikke noe fremme på dashbordet under vinduet?
Nei, det lyst stort sett solen. Er det der tempmåler sitter?

Joltus

Det er innvendige sensorer flere steder i bilen. Dashbordet er en hvertfall. Snodig nok..utvendig pleier ofte være i forbindelse med speilet. Og for at disse skal vise korrekt må man ofte ha fart på bilen.

Opplever ofte at mondeoen viser for varmt om sommeren hvis den står i sola. Helt til vi beveger på bilen.

Dudi

Det virke som at Leaf2'en mister kontroll over AC i tuneller? Da blir det varmt. Stemmer dette hos andre?

Beckern

Sitat fra: Joltus på søndag 24. juni 2018, klokken 22:01
Det er innvendige sensorer flere steder i bilen. Dashbordet er en hvertfall. Snodig nok..utvendig pleier ofte være i forbindelse med speilet. Og for at disse skal vise korrekt må man ofte ha fart på bilen.

Opplever ofte at mondeoen viser for varmt om sommeren hvis den står i sola. Helt til vi beveger på bilen.

På meg virket det som om temp sensor er ekstremt godt isolert.
På BMW ser jeg temperaturendringer ligger omtrent 10 sek bak virkeligheten, her føles det som om det 10 min under kjøring og timer når den står stille.
Nesten alle vil vise for varmt stillestående  i solen. Det er nesten uungåelig at det ikke blir litt ekstra varmt i et begrenset luftrom når solen steker. Kanskje det er dette Nissan har forsøkt å unngå og isolert sensor :)

Trond.m

Kjørte første langtur med min nye Tekna i dag. 44 mil i fjellene rundt Hardangervidda hvor temperaturen varierte mellom 14 og 22 grader på displayet. Jeg sjekket  ute temperaturen på turen og det virker som om bilen viser en temperatur som ligger 2-3 grader under reell temperatur. Det var lettskyet / sløret himmel, men tross det klarte ikke anlegget å kompensere for solvarmen. Jeg har i andre biler termostaten på 20-21 grader. På Leaf'en måtte jeg skru den ned til 16 grader og enda føltes det litt for varmt. Stort sett fant jeg ut at det beste var å slå av både varme og AC og skru opp viften, for klimaanlegget valgte faktisk å slå på varme når den mente at utetemperaturen var 14 grader og kupetemperaturen var stilt til 16. Det var for varmt i kupeen, men det virker som om det idiotiske AC anlegget bare sammenlikner utetemperatur med innstilt innetemperatur, uten å ta hensyn til solvarmen. Er dette «works as designed» ?

Joltus

Er jo snodig for det skal være tre elle fire temperaturfølere inne i bilen rundt om.

Trond.m

Sitat fra: meitran på fredag 22. juni 2018, klokken 15:12
Holder det ikke at man setter ting i auto altså for å holde temperaturen på det man ønsker? Ikke fått bilen enda, men når jeg prøvekjørte husker jeg at luften var "tung" i bilen selv i auto.
Akkurat det jeg opplever i min bil. Synes det ble bedre ved å slå av AC og skru viftrn på maks. Og når farten var under 60-70 valgte jeg å åpne sidevinduene for å få friskere luft. Ubrukelig hvis det er ment å være sånn.

LeafSwe

Vi klagade på klimatanläggningen redan 2011 men Nissan har ändå inte förbättrat den på 7år...
En av dom sämre punkterna med Leaf
3P+
3SR+

hemi

1969 camaroen min hadde bedre og mer forutsigbart klima anlegg...

satt og svetta en dag nå, temp satt på 18, 28c ute, hva gjør den? kjører varme.

ThomasEL

Sitat fra: hemi på lørdag 21. juli 2018, klokken 22:55
1969 camaroen min hadde bedre og mer forutsigbart klima anlegg...

satt og svetta en dag nå, temp satt på 18, 28c ute, hva gjør den? kjører varme.

Hvordan i all verden får dere den til å kjøre varme?? Hvis kun AC knappen (og ikke Heat) er påslått, så kan den da ikke gi varme..?!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Heat knappen lever sitt eget liv ser det ut som. Stiller jeg kupetemperaturen ned under utetemperaturen, så slås heat knappen på. Om den faktisk medfører at det tilføres varme vet jeg ikke, men jeg har aldri opplevd å måtte stille klimaanlegget på 16 grader når utetemperaturen er 20, og likevel føle at luften er for varm og innestengt. Kun en gang tidligere har jeg opplevd en bil med dårligere klimaregulering i nyere tid. Det var på Ampera-e, hvor forhandleren bekreftet dette og anbefalte ikke å kjøre anlegget i «Auto». Han forklarte det med at man ikke kan sammenlikne en bensinbil med elektrisk bil og at det var mye vanskeligere å styre temperaturen på en elektrisk bil   ???  :o
Men nå skal jeg ikke trekke for bastante konklusjoner om Leaf, men inntrykket av klimaanlegget etter de første 500 km er ikke lovende. Kan nesten ikke huske når jeg trengte å justere noe på vår BMW. Tror den har stått på 21 grader og AUTO, og da ordner den resten selv.. sommer som vinter  ;)

Joltus

Samme i mondeoen. Stiller gjerne tempen litt ned når det er steikende sol for å kompensere litt for strålevarmen gjennom vinduene.

Ellers: Kun av og til ag kjører litt ekstra på vinduene ved ekstremvær.
Den står på auto, 20,5-21,5 og på bena og vinduet. Da fordeles lufta perfekt.

Eg tror at man oppnår best med leafen ved å sette på auto, så skifte mode til vindu og ben (Da skal fortsatt auto være aktiv selv om lyset slukker) for å fordele lufta godt.

Men har ikke fått prøvd min på lengre turer enda.

hemi

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 21. juli 2018, klokken 23:53
Sitat fra: hemi på lørdag 21. juli 2018, klokken 22:55
1969 camaroen min hadde bedre og mer forutsigbart klima anlegg...

satt og svetta en dag nå, temp satt på 18, 28c ute, hva gjør den? kjører varme.

Hvordan i all verden får dere den til å kjøre varme?? Hvis kun AC knappen (og ikke Heat) er påslått, så kan den da ikke gi varme..?!

auto stod på

ThomasEL

Har ikke fått min 2018-modell enda, men i 2015-modellen har jeg vel egentlig aldri brukt AUTO. Trykker på HEAT hvis jeg ønsker varme, trykker på AC hvis jeg ønsker kjøling. Bruker MODE-knappen for å regulere hvor i kupeen jeg vil ha luft, og skrur vifta opp og ned ved behov. Har aldri hatt noe problemer.

Men godt mulig at AUTO fungerer dårlig på den også...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Tok med et termometer for å måle kupetemperaturen i dag. Klimaanlegget var innstilt på 18 grader, og termometeret viste 25 grader i hodehøyde på førerplassen. Ved gulvet var det kjølig, så det virker som om det ikke er god nok luftsirkulasjon. Har forsøkt både med og uten Auto, økt viftehastighet og styring av lyftstrømmen. Når de fleste skriver at de aldri bruker Auto, så viser vel det at klimaanlegget på Leaf burde vært forbedret på den nye modellen. Sorry, men jeg får fornemmelsen av «same shit, new wrapping»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA