Skrevet av Emne: Oppdatert: Film, bilder og omtale  (Lest 20966 ganger)

hemi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 772
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #210 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 10:02 »
i3 klarer wltp
kia/huyndai klarer wltp

nissan klarer IKKE wltp

Eyvind Bernhardsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 111
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #211 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 10:04 »
At den skulle klare WLTP med god margin var det nok ingen som forventet. At ingen skulle klare å komme i nærheten av WLTP derimot var nok ikke alle like forberedt på. Verken drevne elbil-eiere eller nye.

Bortsett fra Top Gear, da: https://www.topgear.com/car-news/electric/tgs-big-jaguar-i-pace-test-part-5-how-far-can-it-actually-go

Jeg fortsetter å være fornøyd med valget mitt, jeg, så får dere andre heve ordrene. Ha en fortreffelig torsdag :)

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 976
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #212 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 10:15 »
I og med at WLTP er satt sammen slik den er så skal det ikke være enkelt å oppnå en slik rekkevidde. Hvis det viser seg at noen biler faktis enkelt kan kjøres lengre enn WLTP under norske normale forhold så tyder det på at leverandørene oppgir lavere enn målt rekkevidde for sine biler. Hvis dette er riktig så er det ganske ugreit da WLTP ikke kan brukes til å sammenligne bilers rekkevidde på en god måte.

Til en viss grad vet vi jo at det er slik allerede da Opel Ampera-E har en oppgitt (dog estimert) WTLP rekkevidde som er kortere enn bilens EPA rekkevidde.

Med andre ord er det mye som tyder på at leverandørene kan oppgi akkurat den rekkevidden de måtte se seg tjent med så lenge den er innenfor målt WLTP.

Hvis det er slik så har JLR etter min mening gjort det riktig mens de som legger seg under faktisk målt rekkevidde ødelegger WLTP som et objektivt sammenligningsgrunnlag.

Burns

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil

4Matic Fanatic

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 481
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #214 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 21:03 »
-
« Siste redigering: torsdag 11. oktober 2018, klokken 21:24 av 4Matic Fanatic »
mvh, Arne :-)

'15 VW e-Golf (16'km) | '15 VW e-Golf VP (62'km) | '00 MB E320T 4Matic (387'km) | MB EQC (reservert 14.09.17)

Vannkraft

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 100
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #215 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 21:38 »
https://elbil.no/test-av-jaguar-i-pace-klarer-400-kilometer/


Hmmm -

En elbil journalist som ikke forstår at effekt (watt) = ampere x volt, og at batterispenningen ikke er konstant.

og

som ikke oppdager at bilen har selvkjørende funksjon

Man blir ikke imponert av slikt 

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1361
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #216 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:09 »
https://elbil.no/test-av-jaguar-i-pace-klarer-400-kilometer/

som ikke oppdager at bilen har selvkjørende funksjon
Den er ikke veldig lett å forstå, da du ikke slår på selvkkøringen med en knapp. Den velger selv når den aktiverer seg uten å si fra. Og verre, å skru seg selv av uten en lyd. Så skjønner godt det er litt vanskelig, og det er faktisk mulig det  har vært deaktivert totalt.

RayBomb

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 128
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #217 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 23:10 »
Den er ikke veldig lett å forstå, da du ikke slår på selvkkøringen med en knapp. Den velger selv når den aktiverer seg uten å si fra. Og verre, å skru seg selv av uten en lyd. Så skjønner godt det er litt vanskelig, og det er faktisk mulig det  har vært deaktivert totalt.
Håper og tror at det med tiden vil komme OTA som fikser dette.



Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1361
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #218 på: torsdag 11. oktober 2018, klokken 23:16 »
Ja, ganske anderledes konsept enn Tesla. Hadde vært greit med en liten lyd.

Vannkraft

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 100
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #219 på: fredag 12. oktober 2018, klokken 19:59 »
Den er ikke veldig lett å forstå, da du ikke slår på selvkkøringen med en knapp. Den velger selv når den aktiverer seg uten å si fra. Og verre, å skru seg selv av uten en lyd. Så skjønner godt det er litt vanskelig, og det er faktisk mulig det  har vært deaktivert totalt.

Jeg har kjørt Tesla AP1 og AP2 og I-Pace. Jeg har også fått med meg noen av de mange ganske inngående testene som ligger på YouTube, bl.a de som Teslabjørn har laget.

For meg blir det helt merkelig å hevde at I-Pace ikke er selvkjørende.

Jeg trykket på en knapp og deretter slo jeg på adaptiv cruise kontroll - Opplevelsen var minst like bra som AP2, med forbehold om at den er blitt bedre i det siste.

Den er helt klart ikke perfekt, men det kan vel også sies om andre slike systemer i versjon 1.0. 

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1361
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #220 på: fredag 12. oktober 2018, klokken 20:15 »
Min opplevelse av systemene er veldig forskjellig. Tesla kjører for deg, man kjører sammen med Jaguaren.

Autopilot 1 og 2: du slår på, bilen plinger tilbake "jeg har kontrollen" og kjører i vei. Avbryter man eller slår av så plonger den, "fører har kontrollen".

Jaguar derimot: sett cruise-fart, plutselig kommer steering assist på og kjører (styrer på nivå med AP1). Trykk på gass eller blinklys og den er AV. Plutselig på igjen. Mistet den syne av vegmerkingen er den AV. Aldri varsel, bare plutselig går bilen rett fram...

mariowing

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 755
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #221 på: fredag 12. oktober 2018, klokken 20:36 »
Kanskje anderledes en Tesla men ganske likt assistentsytemene i «alle» andre biler. Hvis man koker det ned til faktisk funksjonalitet og ikke virkemåte så er det omtrent de samme egenskaper eller «ferdigheter» som Tesla og de andre premium bilmerkene har.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trapper

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #222 på: fredag 12. oktober 2018, klokken 20:58 »
Styringsassistanse kan vel slås manuelt av eller på uavhengig av adaptiv cruise control? Den har i hvertfall egen knapp.

http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T19929/29953_no_NOR/proc/G2162134

Eyvind Bernhardsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 111
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #223 på: fredag 12. oktober 2018, klokken 21:10 »
Kunstig utvendig lyd for å hjelpe blinde og svaksynte å oppdage bilen i lav hastighet:

Er det noen som har hørt denne på en norsk bil?

Vind

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 998
    • Vis profil
Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
« Svar #224 på: fredag 12. oktober 2018, klokken 23:14 »
Kunstig utvendig lyd for å hjelpe blinde og svaksynte å oppdage bilen i lav hastighet:

Er det noen som har hørt denne på en norsk bil?
Ja
BMW i3, A2's første verdige arvtager. (fra 16/1 2014 - Juli 2016)
BMW i3 (33 kWh) September 2016 -

Reservert Modell 3 og I-Pace, og akkurat nå tror jeg mest på I-Pace som min neste elbil.