Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatert: Film, bilder og omtale

Startet av AJ82, søndag 17. juni 2018, klokken 18:29

« forrige - neste »

Gordon Retriever

12kWh pr. 100km i e-Golf - det hadde vært noe.

Men:  Britiske journalister er ofte ganske positivt innstilte til merker med historie og bakgrunn fra øyriket. I-Pace omtaler derfra bør nok tas med en klype salt.
Tyske biljournalister er på sin side svært tysk-sentrerte i sine vurderinger.  I-Pace omtaler derfra bør nok tas med en klype salt.

Pilot

Selv BMW i3 bruker minst 14 kWh/100km i ECO PRO+ med litt motorvei (90 km/t).

Bykjøring med i3 ligger fort rundt 15-16, så jeg er ikke overrasket at I-Pace har forbruk på rundt 20 kWh på tyske veier :)

Sarepta

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:04
12kWh pr. 100km i e-Golf - det hadde vært noe.

Men:  Britiske journalister er ofte ganske positivt innstilte til merker med historie og bakgrunn fra øyriket. I-Pace omtaler derfra bør nok tas med en klype salt.
Tyske biljournalister er på sin side svært tysk-sentrerte i sine vurderinger.  I-Pace omtaler derfra bør nok tas med en klype salt.

Og sjåvinisme kombinert med generell kunnskapsløshet gjør ikke saken bedre. For øvrig kan i-pace selvsagt klimatiseres via appen uten tilkobling til lading. Batteriet kan imidlertid ikke varmes uten tilkobling,siden det ikke ville gitt mening. Slik er det med de fleste elbiler.

Sarepta

#63
Sitat fra: Pilot på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:15
Selv BMW i3 bruker minst 14 kWh/100km i ECO PRO+ med litt motorvei (90 km/t).

Bykjøring med i3 ligger fort rundt 15-16, så jeg er ikke overrasket at I-Pace har forbruk på rundt 20 kWh på tyske veier :)

Tror ikke det er noe problem å havne godt over 20 kwt med i3 på tyske veier. Har flere ganger prestert over 20 kwt med i3 på norske veier, ikke noe problem (bykjøring 15-16 må imidlertid være midt på vinteren). Spørsmålet er om 24 kwt er sammenlignbart med 12 kwt for Golf under nøyaktig like forhold. Jeg tviler. Alternativt når jeg får bilen: Jeg blir meget skuffet.

Gordon Retriever

Sitat fra: Sarepta på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:19Batteriet kan imidlertid ikke varmes uten tilkobling

Selvsagt - Betriebstemperatur, driftstemperatur - ikke noe med kupévarme å gjøre. :blank:

daktari

Sitat fra: Sarepta på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:19


Og sjåvinisme kombinert med generell kunnskapsløshet gjør ikke saken bedre. For øvrig kan i-pace selvsagt klimatiseres via appen uten tilkobling til lading. Batteriet kan imidlertid ikke varmes uten tilkobling,siden det ikke ville gitt mening. Slik er det med de fleste elbiler.
Det gir absolutt mening å varme batteriet også når bilen ikke er tilkoblet.
Et  batteri i driftstemperatur er påkrevet for max regenerering og max hurtiglading. Og effektuttak. Håper virkelig ikke Jaguar har bommet på dette. Ikke gøy å starte kjøretur med battericeller på -15C.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sarepta

Sitat fra: daktari på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:32
Sitat fra: Sarepta på onsdag 27. juni 2018, klokken 23:19


Og sjåvinisme kombinert med generell kunnskapsløshet gjør ikke saken bedre. For øvrig kan i-pace selvsagt klimatiseres via appen uten tilkobling til lading. Batteriet kan imidlertid ikke varmes uten tilkobling,siden det ikke ville gitt mening. Slik er det med de fleste elbiler.
Det gir absolutt mening å varme batteriet også når bilen ikke er tilkoblet.

Et  batteri i driftstemperatur er påkrevet for max regenerering og max hurtiglading. Og effektuttak. Håper virkelig ikke Jaguar har bommet på dette. Ikke gøy å starte kjøretur med battericeller på -15C.

Å bruke masse kwt fra batteriet for å varme det samme batteriet høres ikke ut som noen sikker gevinst. Har du noe eksempel på en produsent som har forstått ditt syn på dette?

daktari

Ja, men det er jo ikke lov å snakke om den eneste andre produsenten av elbiler med store batterier. Selv om det finnes rikelig erfaringer derfra.

Teslabjørn har forøvrig en video der han tester å kjøre med en gang han våkner i -30noe uten forvarming.

2,4 kWh/mil var høyt. Håper ikke det var med vanlig norsk kjøremønster.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sarepta

#68
Sitat fra: daktari på torsdag 28. juni 2018, klokken 00:02
Ja, men det er jo ikke lov å snakke om den eneste andre produsenten av elbiler med store batterier. Selv om det finnes rikelig erfaringer derfra.

Teslabjørn har forøvrig en video der han tester å kjøre med en gang han våkner i -30noe uten forvarming.

2,4 kWh/mil var høyt. Håper ikke det var med vanlig norsk kjøremønster.

Jeg er fullstendig åpen for dokumentasjon, også om den skulle komme fra Tesla-entusiastene.  Inntil videre har jeg problemer med å forstå fysikken her (kwt inn, kwt ut), samt at andre produsenter enn Tesla muligens ikke har forstått den. For øvrig er ditt spørsmål om 2,4 kwt det samme som mitt, bortsett fra at jeg har koblet det til påstanden om at tilsvarende forbruk for E-golf er anslått til 1,2. Hva tror du om kjørestilen til Golf-en? For ikke å snakke om Tesla under tilsvarende forhold? Er en fordobling realistisk - all sentimentalitet satt til side?

4Matic Fanatic

#69
Sitat fra: Sarepta på torsdag 28. juni 2018, klokken 00:32
Er en fordobling realistisk - all sentimentalitet satt til side?
Du kjører normalt ikke en eGolf på 1,2 så allerede der kan vi stoppe regnestykket.

Vet ikke hva 'normalt snittforbruk' på en MS er men jeg ville tippe over 2 på blandet kjøring (?), da blir ikke 2,4 ved testkjøring på i-Pace spesielt mye.  Hva du kan pine den ned til på langkjøring er tross alt noe helt annet.

Eksempel på forbruk:
Skulle nylig hente et Finn-kjøp i Åsen (ca 8mil unna langs E6). I et forsøk på å unngå ladestopp kjørte jeg hele veien i Eco-modus, egg under gassfoten og var vel knapt over 80 noe sted, lå mye godt i 60-70.

Topp forhold, lite trafikk, tørr asfalt, temp mellom 18-20 ned mot 13 på slutten, kom hjem med 2km igjen og snittforbruk på 11,7kWh/100km.
Dette er det absolutt laveste jeg har sett på 80 tusen km i denne bilen, er ikke noe du kan oppgi som normalt forbruk, ihvertfall ikke i min verden.

https://www.jottacloud.com/s/0049b0c31ee93b94cca92a88d6be6ebff5f
.

Sarepta

Gjentar at artikkelen påstår at  1,2 med Golf er fullt ut sammenlignbart med 2,4 med Jaguar. Høres overhodet ikke bra ut for Jaguar. Men kanskje er det bare tysk sjåvinisme. Eller kunnskapsløshet. Eller begge deler. Uansett: Batteri i i-Pace er 3 ganger større enn i min i3. Jeg vil til nød akseptere 300 km om vinteren, men 350 om sommeren når i3 lett klarer 220 og Golf enda mer,  er totalt uttafor.

daktari

1,2 kWh/mil er for lavt for vanlig kjøring med Golf. Ioniq klarer visst de nivåene.

Model S har 1,8 kWh/mil som typisk sommerkjøring på norsk motorvei. Jeg har, med rekkeviddeangst i Danmark og hastigheter undt 60 km/h klart rundt 1,4 kWh/mil. Over 150 km/h går fort nesten 2,4 kWh/mil. Dette med 19" hjul. Tesla kjører også høyere lufttrykk en Jaguar som standard, 3 bar.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Top Gear kjørte London-Lands End på 99%. Alt avslått og «egget under gasspedalen», fart 70-80.
Ca 56 mil.
Det gir et forbruk på 94 kWh, fordelt på 56 mil ~ 1,7 kWh / mil.  Oppnåelig, men ikke realistisk på vanlig tur.

WLTP forbruk oppgitt til 2.1, men som jeg har forstått det, har de da målt hvor mye strøm som går inn på bilen totalt etter en gitt distanse, som da inkluderer varmetap i ladingen.  Blir selvfølgelig mer om batterivarme og kupevarme er på, dette er det vi betaler i strøm.

AJ82

Sitat fra: S.S på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Top Gear kjørte London-Lands End på 99%. Alt avslått og «egget under gasspedalen», fart 70-80.
Ca 56 mil.
Det gir et forbruk på 94 kWh, fordelt på 56 mil ~ 1,7 kWh / mil.  Oppnåelig, men ikke realistisk på vanlig tur.

WLTP forbruk oppgitt til 2.1, men som jeg har forstått det, har de da målt hvor mye strøm som går inn på bilen totalt etter en gitt distanse, som da inkluderer varmetap i ladingen.  Blir selvfølgelig mer om batterivarme og kupevarme er på, dette er det vi betaler i strøm.

Mulig jeg misforstår litt, men kan de ha brukt 94kwh. Trodde ikke det var så mye tilgjengelig....

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Det skal iflg manualen være 84,7 kWh tilgjengelig på I-pace, så 56 mil på den kapasiteten 99-0% er nærmere 1,5 kWh/mil. Det er et lavt forbruk på rolig landeveiskjøring for såpass stor bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA