Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garasjeanlegg uten wifi/3G

Startet av Saerdna, fredag 15. juni 2018, klokken 22:04

« forrige - neste »

Saerdna

Hei, jeg har et spørsmål angående software-oppdateringer til Model S.
Så vidt jeg forstår er disse "push basert" og på tilfeldige tidspunkt. Oppdateringen lastes automatisk ned til ditt system og så får du opp en melding om at oppdateringen kan installeres.

Jeg kommer til å ha min Model S i en fellesgarasje uten wifi eller 3G-forbindelse.
Blir dette problematisk med tanke på software-oppdateringer?
Jeg har tolket det sånn at man f.eks. ikke kan kjøre til et sted, koble seg til wifi og "søke etter oppdateringer".

geear

Kanskje du ikke får så hyppig som oss andre, men ingen big deal det. Kan hende den laster ned via mobilnett når du kjører eller står parkert et sted med dekning. Hører du om større endringer du vil ha kan du kjøre til Tesla og parkere tett på servicebygget så den kobler på der. Musk har også nylig tvitret at det snart blir mulig å requeste ny SW fra skjermen. Da blir det evt enklere å koble seg på wifi et sted og laste ned.

En kanskje større ulempe er at du ikke når bilen fra app...

PS: Bilen (iallfall min med 4G) har god dekning, og er alltid tilgjengelig via app i garasjeanlegget på jobb selv om telefon bryter og e-Golfen er umulig å nå.

daktari

Er det 4G-dekning?  Bruke mobilen som aksesspunkt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Saerdna

Sitat fra: daktari på søndag 17. juni 2018, klokken 18:50
Er det 4G-dekning?  Bruke mobilen som aksesspunkt?
Får ikke opp hverken 3G, 4G eller LTE på iPhonen noe sted i garasjeanlegget. Har dog ikke testet med selve bilen, så det kan jo tenkes at den fanger opp noe på enkelte plasser. Tviler litt på det, siden hallen er dypt inne i et fjell.

cra

Hvis du aldri skal ha bilen ut av garasjen så trenger du ikke oppdateringene heller. ;) Bruker du bilen kommer den i dekning, og du vil få akkurat like mange oppdateringer som alle andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Saerdna

Sitat fra: cra på mandag 18. juni 2018, klokken 07:57
Hvis du aldri skal ha bilen ut av garasjen så trenger du ikke oppdateringene heller. ;) Bruker du bilen kommer den i dekning, og du vil få akkurat like mange oppdateringer som alle andre.
Ja, er ikke bekymret for at jeg ikke vil få oppdateringene - til slutt. Men jeg trodde oppdateringene var "push-baserte" og at de ble pushet på nokså tilfeldig tidspunkt, gjerne over flere uker.

cra

Med unnbtak av å parkere slik at man kobler til WiFi på et servicesenter er det såvidt jeg vet ingen som har klart å påvise noen klar sammenheng mellom hvordan bilen er tilkoblet internet og hvor tidlig den får en oppdatering.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Saerdna

Sitat fra: cra på tirsdag 19. juni 2018, klokken 08:23
Med unnbtak av å parkere slik at man kobler til WiFi på et servicesenter er det såvidt jeg vet ingen som har klart å påvise noen klar sammenheng mellom hvordan bilen er tilkoblet internet og hvor tidlig den får en oppdatering.
Har hørt om at man får oppdateringer når man kobler til WiFI på servicsenter. Er det bekreftet at dette funger fortsatt?

Ev. noen som har erfaring med dette?

M@rtin

Jeg har parkert Teslaen 2 ganger ved Skøyen SC, logget inn i nettverket og begge gangene ble SW oppdatert etter noen timer. Korrelasjon jepp; kausalitet antageligvis - men kun på svakt grunnlag.

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA