Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NSB Bybil i Oslo

Startet av brako79, fredag 15. juni 2018, klokken 08:55

« forrige - neste »

brako79

NSB starter opp utleie av bybil i sentrumskjernen i Oslo.
Ideen er god. Hvordan sikrer de seg at bilen er strøm på når den leveres tilbake? Hvem skal ha ansvar for å lade de opp, slik at neste mann ikke kommer til tom bil.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/06/NSB-satser-paa-250-elbiler-til-kundene
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Amoss

Sitat fra: brako79 på fredag 15. juni 2018, klokken 08:55
Hvordan sikrer de seg at bilen er strøm på når den leveres tilbake? Hvem skal ha ansvar for å lade de opp, slik at neste mann ikke kommer til tom bil.

Sitat
Nettbuss vil ha ansvaret for driften, og vil være ute i gatene for å flytte, lade og vaske bilene.
Model S 85D

Electrix

Hvis bilene skal settes tilbake til dedikerte plasser er det bare å ha ladestasjoner der. Så ordner man systemet bare slik at leieperioden avsluttes når ladekabelen er plugget i.

Hvis de kan settes fra "der det passer" kan man også ha en bonus dersom den settes til lading eller allerede har nesten fullt batteri, og høyere pris om den parkers uten lading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Electrix på fredag 15. juni 2018, klokken 09:07
Hvis de kan settes fra "der det passer" kan man også ha en bonus dersom den settes til lading eller allerede har nesten fullt batteri, og høyere pris om den parkers uten lading.

Etter som man betaler pr. minutt så er det forståelig at man ikke vil bruke tid på å lete opp en ladeplass for så å knote med ladekabel før man avslutter leien.

Slik jeg forstår det så er det uansett behov for å sjekke ut - og evnt. vaske - bilen etter endt leieforhold, og som det står i artikkelen så kommer nettbuss ansatte rundt "for å flytte, lade og vaske bilene". Så virker ikke som om de vil basere seg på at kundene kan/vil/gidder å styre med lading. Går bilen (nesten) tom, så parkeres den på ett egnet sted og man henter seg en ny, mens noen ansatte tar seg av ladingen til neste kunde.
Model S 85D

MrBacardi

GreenMobility ser ut til å være nokså copy-paste av konseptet til DriveNow med BMW i3, som har vært i drift i flere byer, bla København, Stockholm, Helsinki, et par år nå. Har stusset på hvorfor de ikke har etablert seg i Oslo.

I appen så ser man hvor mye strøm de ulike bilene har, så enkelt å booke en passende bil for det aktuelle behovet. Iallefall er det slik for DriveNow sist jeg testet, så regner med det er samme sak med GreenMobility.

DriveNow har en ordning med at man får bonusminutter for å lade bilen i låneperioden: https://www.drive-now.com/se/sv/tips/charging
Dessuten skal man gjerne parkere bilen på en ladestasjon (ikke hurtiglader) hvis den har lite strøm igjen.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Burger

Hadde det ikke vært enklere å få kredittert 5-10 minutter dersom man parkerte en bil med mindre enn 50% strøm igjen i en lader?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA