Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BA: Ulovlig å strekke ladeledning over fortau

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 14. juni 2018, klokken 19:48

« forrige - neste »

jlan

Løsningen må vel bli en sammenleggbar galge montert i en takboks. Den svinges inn over fortauet i passe høyde. For Tesla X blir det en galge festet på hengerfestet. En litt større variant av denne:
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2016/09/Model-X-bike-rack-hitch-prodeco-2.jpg
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lirekassa

Eller det kun er fortau på ene siden?  :laugh:

Jeg vet ikke helt om det er greit at jeg stenger fortauet etter eget forgodtbefinnende.


elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. juni 2018, klokken 08:44
Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. juni 2018, klokken 23:01
Hvorfor ikke bare midlertidig be folk bruke forthau på andre siden:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/lading-pagar-skilt?tm=annet-utstyr

Haha, du tuller ;) Og hva når naboen på andre siden setter opp samme skiltet? ;)

I vårt konkrete tilfelle kan naboene på motsatt side av gata parkere inntil husveggen og lade ( slik vi har bedt om å få tillatelsen tilbake på )

Ellers tror jeg det er vanskelig å finne en løsning for alle situasjoner, og at dette må løses mer individuelt, og da kanskje uten at noen skal sitte på et kontor og bla i regler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

lirekassa

Det er vel ofte slik at kommunene har ekspropriert noe privat eiendom for å kunne få bredde nok til å bygge fortau, og nå senere ikke er særlig medgjørlig ift. løsninger rundt problematikk med disse fortauene.

Jeg antar at dette gjelder hos dere også, electrolux...?

Jeg tror ikke på noen individuell løsning, jeg tror regelverket må være satt, men at de må se på mulige løsninger de kan godta overalt. Er det ikke nettopp det at det er løst individuelt du klager over også, electrolux? Dvs. naboene på andre siden får lov til å parkere langs husveggene, men ikke dere?

elektrolux

Egentlig ikke.

Hus på begge siden av gata annla hager på kommunal tomt før området ble regulert en gang på 80 tallet.

Vi som fjernet hagen til fordel for parkering allerede i 1958 fikk da dispensasjon som kommenen har glemt. På andre siden ble samme areal regulert som boligformål, men uten byggetillatelse, altså kan ikke sette opp garasje, men fritt beholde hage, eller parkere biler.

Vår side ble regulert som forthau, og siden dispensasjonen er glemt begynte bøtlegging og vekktauing, og nå forbud mot å lade elbil....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

lirekassa

Men da har de tilpasset individuelt, bare i deres disfavør som jo er leit.

Bøtelegger de også når du trekker kabel over, men ikke i kontakt med, fortau i luftlinje slik som på bildet på nettsiden din?

Strøm Tycoon

Sitat fra: cra på onsdag 20. juni 2018, klokken 15:46
Det hele kunne selvsagt også lages som en svingbar "galge", men det vil se mye verre ut enn en slik bøybar stang. Stangen vil holde kabelen stram, snor med lodd på eller en krok ned i felg sørger for at det ikke blir belastning på kontakten. Kan festes direkte på husvegg også. :)

Edit:


Gud bedre, det hadde jo sett helt for jævlig ut!

hsa77

Eneste fornuftige løsning er at kommunen sørger for å sette opp ladestolper i områder med mye gateparkering. Gjerne egne stolper reservert beboerlading, dvs forbeholdt de som har bostedsadresse i området. For å sikre en viss sirkulasjon bør det være betaling, men ikke så høy at det blir billigere med fossilbil. F.eks 20 kr for 12t parkering + 1kr/kwt?  Dersom parkering ellers i området er gratis for elbil er nok dette nok til å sikre at man kun parkerer på ladeplass når man må lade.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

cra

Sitat fra: hsa77 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:34
Eneste fornuftige løsning er at kommunen sørger for å sette opp ladestolper

Stikkordet her er kommunen. De fleste kommuner har i dag så dårlig økonomi at dette aldri kommer til å skje. Det koster tid og penger å gjennomføre (og det vil starte hylekoret om bensinpumper i gata).

Den eneste måten å få det til på er nok å justere regelverket slik at det blir mulig for private å etablere lading på en rimelig og praktisk måte. Kommunene har rett og slett ikke økonomi til å gjøre det for dem/oss.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux



Stikkordet her er kommunen. De fleste kommuner har i dag så dårlig økonomi at dette aldri kommer til å skje. Det koster tid og penger å gjennomføre (og det vil starte hylekoret om bensinpumper i gata).

Den eneste måten å få det til på er nok å justere regelverket slik at det blir mulig for private å etablere lading på en rimelig og praktisk måte. Kommunene har rett og slett ikke økonomi til å gjøre det for dem/oss.
[/quote]

:+1:  Kunne ikke vært mer enig.

f.eks her hadde det kun kostet kommunen stoltheten å tillate meg å bruke Zappi'en min. Løst ved å få tilbake parkering inntil husveggen der vi fjernet hagen for å kunne parkere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

MrOtto

Ladeledninger ligger med løkker på fortauet i Oslo. Folk trenger forelegg før de forstår at det ikke er akseptabelt. Hadde jeg snublet i en slik skulle jeg rettet erstatning mot den ansvarlige for den minste ting.

Gordon Retriever

Sitat fra: cra på onsdag 20. juni 2018, klokken 15:46


En slik løsning vil vel kreve søknad om byggeløyve, og siden den er ment å henge utenfor grenselinje mot offentlig område, ser jeg ikke helt hvordan man skal kunne få innvilget slikt løyve.

Jeg tror heller ikke myndighetene vil gå med på slike galger som preaksepterte løsninger for å gi elbileier adgang til hjemmelading, da det kan oppfattes som en privatisering av offentlige parkeringplasser.

lirekassa

Selv om den svinges inn igjen på privat grunn?

Da tror jeg det blir denne løsningen på meg, så får folk passe seg  :o


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA