Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BA: Ulovlig å strekke ladeledning over fortau

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 14. juni 2018, klokken 19:48

« forrige - neste »

lirekassa

#15
Jeg har en tilsvarende sak inne hos Bymiljøetaten i Oslo Kommune som de fortsatt ikke har behandlet. Der stiller jeg åpent spørsmål ift. muligheter for lading og kommer med forskjellige alternativer. Har også startet en tråd her tidligere med samme problematikk.

Samme regler gjelder i alle fall i hovedstaden; man har ikke lov å legge en ladeledning løst på fortauet - det har jeg fått bekreftet per telefon. Har forespurt mulighet for løs kabel kabelbro (ala det som brukes ved konserter o.l.), nedfresing/legge inn rør, eller stativ som gjør at ledningen kommer over hodene på passerende mennesker.

For øvrig enig i at vi ikke kan ha ledninger liggende løst til biler fra annethvert hus bortover gatene.

Hvordan planlegger egentlig kommunen(e) å håndheve dette? Det er jo ikke slik at disse ledningene ligger der permanent antar jeg, men trekkes over fortauene sporadisk ved behov.

krl

Problemene oppstår vel når noen enten snubler og skader seg stygt -- eller når noen snubler og skader bilen eller ladeutstyret. Det kan bli dyrt, og antageligvis har bileieren alt ansvar her i og med at det er ulovlig å trekke kabel over fortauet.

KjellG

Egentlig er det vel bare to mulige løsninger på slik fortausparkering: oppmonterte ladestolper ved tilstrekkelig mange parkeringpunkter eller kvartalsvise hurtigladestasjoner.

Nedfresing av privat rør vil beslaglegge en off plass. Kabel over fortau er uheldig. Girlandere av luftstrekk blir rotete og blir igjen privatiserende.

En har eksempler på tidligere elbilfortausparkerer som er gått tilbake til fossilbil.

lirekassa

Sitat fra: krl på onsdag 20. juni 2018, klokken 10:53
Problemene oppstår vel når noen enten snubler og skader seg stygt -- eller når noen snubler og skader bilen eller ladeutstyret. Det kan bli dyrt, og antageligvis har bileieren alt ansvar her i og med at det er ulovlig å trekke kabel over fortauet.

Er det ulovlig hvis det er snakk om nødlading? Og hvor går egentlig grensen, og hvordan skal kommunene klare å håndheve dette?

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. juni 2018, klokken 11:26
Egentlig er det vel bare to mulige løsninger på slik fortausparkering: oppmonterte ladestolper ved tilstrekkelig mange parkeringpunkter eller kvartalsvise hurtigladestasjoner.

Nedfresing av privat rør vil beslaglegge en off plass. Kabel over fortau er uheldig. Girlandere av luftstrekk blir rotete og blir igjen privatiserende.

En har eksempler på tidligere elbilfortausparkerer som er gått tilbake til fossilbil.

Man beslaglegger jo ikke plassen om ikke man har veldig spisse albuer ift. naboer og hevder sedvanerett. Er ikke plassen ledig når man har behov så får man pent vente til den blir det. For min del, og sikkert mange andres, så kan man lett se når det blir ledig ut et vindu og flytte bilen ved behov.

Luftstrekk ser jeg også for meg at det er et stativ jeg vil sette ut og inn for hver lading, så må være både stabilt og håndterlig på samme tid. Jeg er enig i at det vil se litt 'rotete' ut, men hvis vi snakker om luftstrekk på 1,5m så er vel det en bedre løsning enn å la kabelen ligge løst på bakken?

Det blir litt som å velge mellom kolera og pest, men felles målsetting bør jo tross alt være å gjøre bilparken mer miljøvennlig.

Jeg har reservert Niro/TM3, men kan komme på andre tanker om jeg ser at hverdagen blir kjelkete som følge av uforutsigbare lademuligheter.

brako79

Hva om en detailer vil vaske og polere bilen på gata?
Kan ikke hageslangen ligge over fortauet i de 4 timene det tar å vaske bilen?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

cra

En litt kraftigere (og bedre sikret; jordspyd eller skikkelig fundament?) variant av dette burde gjøre susen. Helt vekke fra gata når den ikke er i bruk, og fleksibel nok til at det burde være mulig å bruke på mer enn en enkelt "fast" plass. Kan også brukes til vannslange ved detailing.



Ellers har forhåpentligvis de fleste et såpass greit forhold til naboene i gata at det lar seg ordne å få parkert der man trenger å stå når man må lade.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

lirekassa


Gordon Retriever

Sitat fra: cra på onsdag 20. juni 2018, klokken 14:47
En litt kraftigere (og bedre sikret; jordspyd eller skikkelig fundament?) variant av dette burde gjøre susen. Helt vekke fra gata når den ikke er i bruk, og fleksibel nok til at det burde være mulig å bruke på mer enn en enkelt "fast" plass. Kan også brukes til vannslange ved detailing.

Jeg tror en bekymret telefon til rette kommunale instans om mulig kvelningsfare for lekende barn fra hengende el-kabel, vil avstedkomme en oppfordring om å avslutte bruken av en slik løsning.

lirekassa

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 20. juni 2018, klokken 15:02
Jeg tror en bekymret telefon til rette kommunale instans om mulig kvelningsfare for lekende barn fra hengende el-kabel, vil avstedkomme en oppfordring om å avslutte bruken av en slik løsning.

Åh, huff. Den retorikken kan du jo overføre til hva du vil. :police:

Bør være en solid installasjon som går 2,20-2,40m over bakken over hele fortauets bredde slik jeg ser det.


Amoss

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. juni 2018, klokken 11:26
Nedfresing av privat rør vil beslaglegge en off plass.

Ikke nødvendigvis. Som det fremkommer her er det ledning som krysser fortauet som er forbudt, ikke ledning som trekkes langs fortauskanten. Er *den* plassen der ledningen er ned-freset opptatt, så bør man kunne trekke den i det minste en eller to plasser til hver side. Så fremt man har lagt ned ett vidt nok rør, og har lang nok ledning til å kunne "flekse" litt på hvor mye ledning man har på den andre siden av fortauet. Problemet med røret måtte være hvordan man skulle kunne beskytte kontakten når den ikke er i bruk. Blir vel litt tungvidt å måtte trekke igjennom ledningen for hver gang? Men klart, om det er strategien så må nødvendigvis også røret være tykt nok til å tillate den fleksibiliteten jeg nevnte over.
Model S 85D

cra

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 20. juni 2018, klokken 15:02
Jeg tror en bekymret telefon til rette kommunale instans om mulig kvelningsfare for lekende barn fra hengende el-kabel, vil avstedkomme en oppfordring om å avslutte bruken av en slik løsning.

Den som vil se problemer og lage kvalme kan finne noe å klage på i hva som helst. Desverre finnes det en del slike der ute. I praksis vil kvelingsfaren i en slik være tilsvarende en hvilket som helst huske med tau. Tykk kabel som er noenlunde stram når den er i bruk, og det hele i høvelig avstand inne på egen tomt når det ikke er tilkoblet bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

#26
Det hele kunne selvsagt også lages som en svingbar "galge", men det vil se mye verre ut enn en slik bøybar stang. Stangen vil holde kabelen stram, snor med lodd på eller en krok ned i felg sørger for at det ikke blir belastning på kontakten. Kan festes direkte på husvegg også. :)

Edit:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

lirekassa

Har en idé for løsning hos meg selv som jeg tror blir den minst dårlige løsningen ift. dette uansett ikke er ideelt.

Ledning rett på fortau vil jeg unngå. Vil ikke ha ansvaret for lårhalsbrudd eller at nabobarna 'snubler' med sparkesykkelen og skrubber seg opp eller det som verre er.

KjellG

At dette kan fungere for noen er tenkbart, men ikke i en større sammenheng.

Besøker tidvis noen i Oslo med bil. Da blir det å parkere 1-2-3-4 kvartaler unna. Gitt at 50% av de parkerte bilene er elbiler. Det blir mange «galger» stående rundt. Gitt at parkeringsregimet er som nå, hva er sannsynligheten for at min galge fra mitt strømnett er ledig for parkering? Hvordan ser jeg at min galge ble ledig og rekker å beslaglegge den nå ledige plassen før alle andre? Skal dette fungere så må det være fri mulighet ved 50% av parkeringsplassene og en organisering av «naboladestolpe» for betaling.

For meg ser det vanskelig ut å ha elbil uten egen fast p-plass med eget ladeuttak.


lirekassa

Det kommer veldig an på hvor i Oslo du snakker om. Mange som ikke bor midt i gryta har gode offentlige parkeringsmuligheter, men det skorter stedvis på ladeplassene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA