Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Straffetoll på Tesla-er i Europa på horisonten?

Startet av georglu, torsdag 14. juni 2018, klokken 14:53

« forrige - neste »

georglu

Ser ut som han godeste Donald J. Trump vil innføre straffetoll på europeiske biler. Betyr det at vi kan ende opp med straffetoll på Tesla-er levert til Europa (også Norge antageligvis)?

https://www.aftenposten.no/verden/i/a2qkG2/Trump-truer-med-toll-pa-europeiske-biler

Jævlig kjipt om min nye Tesla plutselig skulle bli 20% dyrere pga. handelskrigeren Trump.

EDIT: Ser jeg linket til en artikkel fra mars, men leste nettopp om temaet i DN:

https://www.dn.no/nyheter/2018/06/13/1828/Handel/-krigserklaering-fra-trump (bak betalingsmur)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

creal

Nei, det er vanskelig å tenke seg. Norge har ikke så mye å hente på straffetoll på biler - åpent spørsmål om Norge ser behovet eller hensiktsmessigheten av å reagere, men isåfall blir det vel på andre produkter.

For EUs vedkommende er det nok både nødvendig og bra med en reaksjon, og de har jo også en egeninteresse i dette siden de isåfall beskytter egen bilproduksjon. Men EUs tollsatser får ikke betydning for Norge.

GOS

Sitat fra: creal på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:58
Nei, det er vanskelig å tenke seg. Norge har ikke så mye å hente på straffetoll på biler - åpent spørsmål om Norge ser behovet eller hensiktsmessigheten av å reagere, men isåfall blir det vel på andre produkter.

For EUs vedkommende er det nok både nødvendig og bra med en reaksjon, og de har jo også en egeninteresse i dette siden de isåfall beskytter egen bilproduksjon. Men EUs tollsatser får ikke betydning for Norge.

Men her stiller vi oss gjerne solidarisk med EU. Solberg har jo fått bekreftelse fra Angela og resten av EU at de skal ta med Norge som om Norge var med i EU i kampen mot Trumps toll-kamp. Da må vi støtte opp om EU tilbake igjen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Rolf Gjerdsjø

Om det skulle skje blir der nok satt opp en ekstra produksjonslinje i Tilburg for å i større grad dekke europeiske kunder. Med tanke på hvor lite GM, Chrysler og US Ford som selges i Europa så er det faktisk Tesla som i realiteten rammes hardest.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

kaiat

Både Jeep og Ford selger omtrent like mange amerikanskproduserte biler som Tesla i Europa, så de vil merke det de også.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: kaiat på torsdag 14. juni 2018, klokken 22:22
Både Jeep og Ford selger omtrent like mange amerikanskproduserte biler som Tesla i Europa, så de vil merke det de også.

I absolutte tall ja, men det utgjør en betydelig mindre del av totalsalget enn hos Tesla og de er ikke like sårbare for det.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Gordon Retriever

#6
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:56Med tanke på hvor lite GM, Chrysler og US Ford som selges i Europa så er det faktisk Tesla som i realiteten rammes hardest.

BMW X3, X4, X5 og X6 importeres vel i dag til Europa fra USA.


NRK-artikkel fra 14. juni om mulig opptrapping av biltoll mellom USA og EU: Link.

Rolf Gjerdsjø

X5 og X6 bygges i USA, men vet ikke om de også har linje i Europa. X3 bygger svjv i Østerrike.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA