Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av calipere på Think City 2010 - litt mer arbeid enn antatt

Startet av Vidar_S, torsdag 14. juni 2018, klokken 13:36

« forrige - neste »

Vidar_S

Jeg måtte bytte calipere på min Think City 2010-modell (zebra) og siden både elbilwiki (http://elbilwiki.no/index.php/Ny-Think:Deleliste) og Mekonomen var enige om at calipere til Peugeot 106 / Citröen Saxo skulle fungere flott gikk jeg til verket ved godt mot.

Ved montering dukket det imidlertid opp en uventet problemstilling da det viste seg at de skruene caliperne festes med var litt mer enn 1 cm for lange til at jeg fikk festet caliperne skikkelig. Min erfaring tyder altså på at  de originale caliperne er i overkant av 1 cm "dypere" enn Peugeot 106-varianten som meg bekjent er det eneste alternativet man kan finne for salg.

Min løsning ble til slutt å skru av caliperfesteskruene til en av Think-delebilene jeg har stående (greit å ha originalskruer som backup, sånn i tilfelle) og få disse kappet til slik at alt kan bli festet skikkelig (med en skive mellom skruen og caliperen siden det ikke er gjenget så altfor mye på nevnte skruer), men det forundret meg litt at jeg ikke kom over noen tidligere poster her med det samme problemet.

Tenkte det var greit å forhøre seg om andre har vært borti noe liknende eller om det er mine gamle (eller nye) calipere som skiller seg kraftig ut her :)

EDIT:  For ordens skyld kan jeg legge til at det virket å være umulig å få tak i caliperskruene i korrekt lengde i Bergensområdet. Kapping av skruer var ikke mitt opprinnelige førstevalg

-vidar s.

Warlock

Har selv lurt på dette etter jeg en gang kjøpte en moterings-kit for bremseklosser som skulle passe, men låseplatene viste seg å være for korte. Biltema hadde et annet kit med lit lengre plater og det passet perfekt.
Kan det være at det er peugeot 306 ikke 106 som er riktige caliper?
Skal se om jeg finner igjen delenumrene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA