Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangs el-bil kjøpere vurderer brukt TMX 75D.

Startet av Pål A., torsdag 14. juni 2018, klokken 01:41

« forrige - neste »

Pål A.

Vi er en familie på fem. Tre barn, mellom 6 og 10 år, som har tenkt å ta steget inn i el-bil verden.

Kona ønsker primært 7-seter varianten, men jeg ønsker helst 5-seter. Kanskje vi må møtes på halvveien, 6-seter? Noen som har erfaring med de forskjellige seteløsningene? pro's and con's?

Ønsker også innspill ang. hvilket utstyr vi bør se etter på en bruktbil. Og er det en grei sak å få tak i henvisning til gratis lading nå, om vi kjøper en bil nyere enn 31/12-16?

Alle innspill og erfaringer mottas med takk :)

Espen Hugaas Andersen

Før var det større forskjell på 7-seter og 5-seter. Nye 7-setere leveres med seter i andre seterad som kan legges flatt, mens før kunne de bare skyves en del fram og tiltes litt, slik at man ikke fikk utnyttet all plassen bak med 1-2 personer i bilen. I alle 6-setere kan ikke setene i andre seterad legges flatt, så der får man også begrenset utnyttelse av plassen med 1-2 personer i bilen.

Jeg har 5-seter og er fornøyd med det, men hvis jeg hadde hatt behov for å frakte 6-7 personer tenker jeg at jeg hadde gått for den nye 7-seteren. Så klart, 6-seteren med midtkonsoll er ganske stilig. :)

Tror man fortsatt kan benytte henvisning for gratis superlading om man kjøper bruktbil hos Tesla. Skal bare være å oppgi linken når man bestiller, f.eks https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36519.msg652799#msg652799 Det er verre om man kjøper privat; da kan man så klart ikke benytte henvisning, og man får ikke gratis superlading på biler som er *bestilt* senere enn 31/12-16. (Biler *levert* tidlig 2017 kan ha gratis superlading som følger bilen, men det er ikke sikkert.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Pål A.

Takk for utfyllende svar. Vet du når den nye 7-seteren kom? Er det noen måte å identifisere ny fra gammel, når man sitter å ser på finn.no?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Pål A. på fredag 15. juni 2018, klokken 00:13
Takk for utfyllende svar. Vet du når den nye 7-seteren kom? Er det noen måte å identifisere ny fra gammel, når man sitter å ser på finn.no?
Den nye sjuseteren kom vel ca midten av 2017. Akkurat dato husker jeg ikke.

Man kan se det på bildene - setene i andre rad med den nye 7-seteren er en mer vanlig benk, akkurat som de fleste biler. Mens den gamle 7-seteren har tre stk individuelle seter, der setene er motorisert og kan skyves frem og tilbake. Setene er helt identiske som de i 6-seteren, bare at det er tre stk i stedet for to stk.

F.eks, gammel 7-seter: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122521757
Og ny 7-seter: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113080626
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

...

#4
...

geear

#5
Tror muligens min er første bil utlevert med ny 7-seter, iallfall var det første gang Tesla i Stavanger så den nye seteløsningen. Jeg bestilte den gamle løsningen, men det ble (tvangs)endret til den nye etter noen dager. Skal ikke påstå sikkert at det er første i Norge, men det var nok første bilen som ble levert fra den USA-båten ettersom alle bilene som ikke skulle til vestlandet tok tregere rute fra Zeebrugge, og Stavanger var første anløpssted for vestlandsruta (Fjordline). I så fall er skillet registreringsdato fra omtrent 24. november.

Fordelen med den nye er at den kan fungere akkurat som en 5-seter eller som 7-seter. Man mister kun plassen i fremre rom under bagasjeromsgulvet. 6-seteren har kul løsning, men elendig bagasjesikring og upraktisk å alltid måtte bruke et av de bakerste setene i en familie på fem. Trenger vi mer plass kan vi ha tre i baksetet. Model X er også så stor at det går fint med fem voksne mannfolk på langtur uten å bruke de bakerste setene, og da har man fortsatt brukbar bagasjeplass.


Pål A.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 15. juni 2018, klokken 14:57
Sitat fra: Pål A. på fredag 15. juni 2018, klokken 00:13
Takk for utfyllende svar. Vet du når den nye 7-seteren kom? Er det noen måte å identifisere ny fra gammel, når man sitter å ser på finn.no?
Den nye sjuseteren kom vel ca midten av 2017. Akkurat dato husker jeg ikke.

Man kan se det på bildene - setene i andre rad med den nye 7-seteren er en mer vanlig benk, akkurat som de fleste biler. Mens den gamle 7-seteren har tre stk individuelle seter, der setene er motorisert og kan skyves frem og tilbake. Setene er helt identiske som de i 6-seteren, bare at det er tre stk i stedet for to stk.

F.eks, gammel 7-seter: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122521757
Og ny 7-seter: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113080626

Takk for svar. Jeg har sett på flere biler på finn, og ikke lagt merke til forskjellen på baksetet :)

Pål A.

Sitat fra: gr på fredag 15. juni 2018, klokken 23:21
Fordelen med den nye er at den kan fungere akkurat som en 5-seter eller som 7-seter. Man mister kun plassen i fremre rom under bagasjeromsgulvet.

Så det er dårligere plass i den gamle 7-seteren, enn den nye?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Pål A. på lørdag 16. juni 2018, klokken 00:02Så det er dårligere plass i den gamle 7-seteren, enn den nye?
Det er ikke særlig forskjell. Det han sier er at det er litt dårligere plass i sjuseteren vs femseteren. De bakerste to setene tar opp litt plass, selv når de er lagt flatt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Med den gamle 7-seteren kan du ikke legge ned andre seterad, så du har betydelig mindre lasteplass om du skal på Ikea eller ha med deg noen pakker med parkett. Fordelen med den gamle er at den har mer ekslusive seter på 2. seterad, og elektrisk justering

Tredje seterad (på 6 og 7-seter) tar opp noe ekstra plass under gulvet i bagasjerommet. På 5-seteren kan du ta opp gulvet og bruke samme rom som lasteplass.

Elbil fundamentalist

#11
En kammerat av meg har X 6 seter og den er veldig praktisk. Iom at det er åpent mellom setene kan man ha sykkel ski lange pakker etc. Samt at man kan gå mellom seteradene i åpningen.

Tesla bjørn har en video på dette selvsagt
https://youtu.be/evtQ5O-ou0o
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Pål A.

#12
Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 17. juni 2018, klokken 20:51
En kammerat av meg har X 6 seter og den er veldig praktisk. Iom at det er åpent mellom setene kan man ha sykkel ski lange pakker etc. Samt at man kan gå mellom seteradene i åpningen.

Sykkel? Er det virkelig høyt nok under taket for det? Skal til Sandefjord å se på en 6-seter en av de første dagene.

Hva tror dere om denne?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119695194

...

#13
...

Pål A.

Vi har vært å sett på TMX i 5, 6 og 7 seter, og vi kom til at bakdelene med å ikke kunne ha skiboks ikke kan veies opp. Vi er mye på fjellet, og har med oss 10 par ski hver gang. Så vi endte opp med en TMS med panorama glasstak. Så nå må vi jakte takstativ og skiboks:)

Takker for alle innspill

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA