Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til "identifisering" av Kia Soul utgave. *Løst*

Startet av teddytusen, onsdag 13. juni 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

teddytusen

Takker. :)  Nå starter jakten på lader til husveggen. For en som aldri har satt sine ben i et sikringsskap, så er det en jungel. ;)

Tenkte å legge ut noen bilder fra mobilen etterpå, så om noen vil komme med tips så gjør det gjerne. Svogeren er elektriker, så han tar seg av installasjon, men det finnes helt sikkert folk her som kan hjelpe med beste løsning for oss. Det er litt trangt i sikringsskapet, men vi kan fjerne trafoen til ringeklokken om det holder...? Jordfeilbryter bør vel også finnes i laderen pga trang sikringsboks..?  Fikk også beskjed om å sjekke inntaket på huset, og der er det tre stk 63A sikringer. Jeg er også usikker på hva vi egentlig trenger i en huslader for fremtiden, og hva som er viktig og ikke. Noe jeg HAR tenkt på er timeprising av strøm, så fint om det kan stilles inn i boksen. Det er vanskelig å vite HVA man skal spørre om når man er såpass grønn som jeg er, men ikke nøl med å komme med forslag/innspill. :)


jkirkebo

Sitat fra: teddytusen på lørdag 16. juni 2018, klokken 20:53
Takker. :)  Nå starter jakten på lader til husveggen. For en som aldri har satt sine ben i et sikringsskap, så er det en jungel. ;)

Tenkte å legge ut noen bilder fra mobilen etterpå, så om noen vil komme med tips så gjør det gjerne. Svogeren er elektriker, så han tar seg av installasjon, men det finnes helt sikkert folk her som kan hjelpe med beste løsning for oss. Det er litt trangt i sikringsskapet, men vi kan fjerne trafoen til ringeklokken om det holder...? Jordfeilbryter bør vel også finnes i laderen pga trang sikringsboks..?  Fikk også beskjed om å sjekke inntaket på huset, og der er det tre stk 63A sikringer. Jeg er også usikker på hva vi egentlig trenger i en huslader for fremtiden, og hva som er viktig og ikke. Noe jeg HAR tenkt på er timeprising av strøm, så fint om det kan stilles inn i boksen. Det er vanskelig å vite HVA man skal spørre om når man er såpass grønn som jeg er, men ikke nøl med å komme med forslag/innspill. :)

Med 3x63A har du nok strøm, burde ikke være noe problem å sette opp en 1x32A ladestajson, forutsatt at din netteier tillater 32A 1-fase kurser.

Men pass på å kjøpe en ladestasjon med type 2 uttak. Det er dumt å kjøpe med fast type 1 kabel da alle er på vei over til type 2. Da risikerer dy å sitte med en ladestasjon med type 1 støpsel og en bil med type 2 inntak neste gang du bytter. Med type 2 uttak på ladestasjonen er det bare å bruke riktig type løs kabel (som som regel følger med bilen).

EcoLite som jeg selger har både type 2 uttak og integrert jordfeilbryter type B, så det er én mulighet.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Usikker

Sitat fra: teddytusen på lørdag 16. juni 2018, klokken 20:53
---klipp--- Noe jeg HAR tenkt på er timeprising av strøm, så fint om det kan stilles inn i boksen. ---klipp---

Du stiller i bilen når den skal starte å lade så selv om du har satt inn pluggen lader den ikke før angitt tid, det samme gjelder eventuelt forvarming, da angir du tid for når du skal reise og starter forvarming ca. 20 minutter før (forutsetter at du er tilkobla strøm for å virke)

Sjøl har jeg en sånn veggboks i garasjen på egen 16Amp kurs m/jordfeilbryter
https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak   (Saltobox 572)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

teddytusen

Takk for innspill. :)

Fikk ikke lagt ut bilder fra telefonen her, så det får bare være. Har sendt forespørsel til netteiger ang 32A 1-fas. Så langt virker EcoLite å treffe vårt behov/budsjett godt. Den hadde jeg kikket litt på før også.

teddytusen

Bilen ble levert på tunet i dag. Finfin service det. Det som ikke var like hyggelig var at infoskjermen var helt død. Den hadde virket de første 30min på turen, men så fikk ikke vedkommende som kjørte den på igjen. Det har ikke jeg heller lykkes med. Vi kommenterte etter prøveturen på lørdag at vi syns det var rart at ryggekamera ikke kom automatisk på når vi satte den i revers. Det kikka de på i går, og alt var da i orden. Vi har fått snakket med selger, og det skal selvsagt ordnes. Men litt surt at det ble slik.

Usikker

Du kan jo prøve å resette skjermen ved å trykke f.eks. en nål inn i hullet (nr. 10) for å se om den våkner
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

teddytusen

Ja hva skulle man gjort uten forum... Tusen takk usikker, det gjorde susen. I alle fall foreløpig. Rart jeg ikke fikk tips av Kia-forhandleren om dette.

brako79

Sitat fra: teddytusen på tirsdag 19. juni 2018, klokken 17:12
Ja hva skulle man gjort uten forum... Tusen takk usikker, det gjorde susen. I alle fall foreløpig. Rart jeg ikke fikk tips av Kia-forhandleren om dette.
Forhandlerene vet jo enda mindre enn folk som faktisk har bilen selv og strevd med å finne ut forskjellige ting.
Jeg er mer glad i forumet her enn i forhandler. Her kan man faktisk få hjelp :-)
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

hanche

Enig! Tipset om reset-hullet skal jeg i hvert fall huske i tilfelle jeg får bruk for det en dag.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA