Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med bil uten hjemmelademulighet, Oslo.

Startet av alia, onsdag 06. juni 2018, klokken 20:53

« forrige - neste »

alia

Hei.
Vil snart få bilen som jeg bestilte før jul.
Ser ut til at det kan ta laaang tid før jeg får mulighet til å lade i borettslaget jeg bor i.
Har mulighet til å lade et lite stykke unna jobb på offentlig ladeplass.

Lurer på, har noen her erfaring med å ha bil uten mulighet til å lade hjemme?

Noen tips til hvor jeg kan lade  offentlig omkring Tonsenhagen, Årvoll, Grefsen, Kjelsås, Nydalen?


Hilsen ei som er nybegynner på elbil  ??? 8) :o

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Daniel_0007

circkle k på bjerke har hurtig ladere men spørs om du er villig å sette av en times tid der par ganger i uka avhengig hvor mye du kjører eller så ser man i kartet at det er 6 ladere i kildeveien men spørs hvor populære de er, bor i sletteløkka står at det er 10 ladere her men de er som regel alltid full, mest irriterende er hybrid bilene som står og lader i hele dagen og natta, de burde sette ned lade tid fra 16 timer til 8 og begynne å dele ut bøter
Model 3 2019 LR Rwd

alia

Takk Arah og Daniel.
Ja , spørs om det blir en del hurtiglading :-/       Ladeplassene i Kildeveien er tatt bort.. Er bare skiltene igjen..

Blir mest bykjøring ca  5-7 mil i uka ..


Amatøren

MDG på ferde igjen.....  ;D

Skal jo ikke ha biler i Oslo så da ryker elbilplassene også. At det går an.....

Kan jeg anbefale hest og kjerre. Langtidsparkering over natten på rådhusplassen?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

leafnor

Er grønn på geografien i Oslo, men Grønn Kontakt har mange type 2 ladere på Sven Oftedals vei 10, 0950 Oslo

Der kan bilen kanskje stå noen timer å lades, 3-4 timer om du har lite på batteriet. Grønn kontakt har gunstig rabattordning, så om du hurtiglader på deres ladere og topplader på type 2 så kan du kanskje oppnå 40% rabatt. Og da blir det ikke så dyrt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TB

En ting å sjekke er hvorfor det tar tid før lading i borettslaget er på plass?
I noen borettslag er årsaken at ingen beboere har ladbare biler... Dermed blir det fart på sakene når de ladbare er der...

Å lade hjemme er en stor fordel, de fleste er hjemme mange timer, og bilen kan da lades når den ikke er ibruk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Daniel_0007

Sitat fra: TB på torsdag 07. juni 2018, klokken 08:45
En ting å sjekke er hvorfor det tar tid før lading i borettslaget er på plass?
I noen borettslag er årsaken at ingen beboere har ladbare biler... Dermed blir det fart på sakene når de ladbare er der...

Å lade hjemme er en stor fordel, de fleste er hjemme mange timer, og bilen kan da lades når den ikke er ibruk.

Har nok mer med kostnad å gjøre samt at mange borettslaget faktisk ikke har egen parkering kun offentlig vei, da må kommunen inn å lage lade stasjoner.
I mitt boretslag har de parkering men ikke lagt opp strøm, hadde nok blitt veldig dyrt å sette opp strøm og ladere på de fleste plasser.
Model 3 2019 LR Rwd

_OE_

Parkerer I fellegarasjemed egen fast plass... Det skal legges opp opp flatkabel for elbillading... For dette må alle betale 4000 kr... Enten de trenger lading eller ei.... Skal en ha lading kommer det på ca 20000 - 25000 kr for ladebox'n pr. uttak så det koster... Får ladet mye på Grønnkontakt for de pengene.... Men helt klart vanskelig å elbil uten garasjelading

Sent from  my S9+


TB

At det koster å legge opp ladepunkt er uten tvil sant. Det koster å ha innlagt vann og strøm også :D - de fleste velger det ikke bort. Eller - egen vaskemaskin, mange borettslag har forsatt fellesvaskeri, men mange velger å ha egen vaskemaskin likevel.

Årsaken er mye det samme: Komfort - og gjøre det enkelt. Å parkere bilen, koble i ledningen, og la bilen lade når du spiser, leser avisen, ser på tv, sover osv. er enklere enn å måtte aktivt "lade bilen".

Enkelte borettslag velger å sette opp et mindre antall stolper, som kan deles på. Dette blir totalt sett mindre kostnad, ved at flere kan dele på kostnadene for disse punkter. Men, det blir mindre komfort, å sette bilen på lading, og flytte den når den er ferdig, eller reservert tid er ute.

Kan sammenlignes med felles vaskeri - det må reserveres tid - og de mest populære tidene blir raskt borte. Tirsdag formiddag kl 11-13 er ikke nødvendigvis alle som kan vaske klær , eller lade bilen.

Oppsummert: Egen lading er / vil bli et krav mange boligkjøpere (men ikke alle) vil se etter ved kjøp. På linje med mange andre egenskaper ved kjøp av bolig, som avstand til kollektiv trafikk, butikk, skole, parkering, garasje, fellesvaskeri... osv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

AQN

Sitat fra: alia på onsdag 06. juni 2018, klokken 20:53
Hei.
Vil snart få bilen som jeg bestilte før jul.
Ser ut til at det kan ta laaang tid før jeg får mulighet til å lade i borettslaget jeg bor i.
Har mulighet til å lade et lite stykke unna jobb på offentlig ladeplass.

Lurer på, har noen her erfaring med å ha bil uten mulighet til å lade hjemme?

Noen tips til hvor jeg kan lade  offentlig omkring Tonsenhagen, Årvoll, Grefsen, Kjelsås, Nydalen?


Hilsen ei som er nybegynner på elbil  ??? 8) :o

Hei
Vi fikk vår første elbil i slutten av mars. Vi bor også i borettslag litt lenger opp i dalen og har heller ikke lading hjemme. Jeg var litt bekymret for dette før vi fikk bilen, men det har stort sett løst seg veldig greit. Vi har 2 forskjellige gateladinger ca 1 km unna. De er ofte fulle, men jeg har brukt de noen få ganger. Løsningen min har blitt å lade mens jeg er på jobb. Jeg er heldig å ha gatelading i nærheten, som ikke alltid har ledig plass, men ofte nok. Om jeg må parkere litt lenger unna jobben så tenker jeg det er helt greit. Ikke galt å måtte gå litt for gratis "drivstoff". :-)

Flere apper har god oversikt over ladepunkter, bruker mest "LadeNå!". Ser der at en i Åsensvingen (Grefsen) ikke står der, tror det er 6 gateladinger der.

Ellers så kan det være greit å vite at i sentrum finnes det 2 parkeringshus med mange plasser. Under Akershus festning er det 80+ ladeplasser i gratis garasje kun for el-bil (du trenger app, EL Oslo kommune). Saga P-hus har også 20+ plasser nederst i anlegget der el-biler parkerer gratis (trenger ikke app, tregeste lading). Lignende som Akershus festning er det på Vulkan, men den tror jeg er stengt foreløpig.

Siden vi fikk bilen har jeg hurtigladet maks 5 ganger (foruten på langtur til Stavanger).

alia


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA