Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dashcam ioniq

Startet av aasen90, onsdag 16. mai 2018, klokken 20:27

« forrige - neste »

aasen90

Dårlig respons på tråden min i ioniq-gruppa så da prøver vi lykken andre steder.

Ioniqen min kommer til å stå parkert mye i Oslo sentrum/Oslo vest. Føler derfor at det er på sin plass i å investere i 2-veis dashcam.

Hvilket dashcam anbefaler dere og hvordan får jeg permanent strøm?

geear

Det er litt begrenset utvalg i 2-veis, men kommer nok til å skifte til BlackVue 750 i Model X-en. Har i dag billige frontkameraer i begge bilene, uten nett og kun minnekort-lagring, men det fungerer egentlig ganske godt. Savner allikevel bak-kameraet.

Når det gjelder strøm har jeg ikke peiling på Ioniq, men OBD-II pluggen er som regel en enkel vei til målet og sitter ofte slik at man kan legge det opp helt skjult. Den skal ha 12V hele tiden og brukes kun til diagnose. Verkstedene plugger (forståelig nok) veldig ofte ut dashcams på service uansett, så det går fint.

Et eksempel med mini USB: https://www.ebay.com/itm/OBD-II-Hard-Wire-Cable-Power-Mini-USB-Car-Charger-Adapter-for-A119-A119S-A118/202310561767?hash=item2f1aa62fe7:g:GMoAAOSwstxVZYRk

Amatøren

#2
Ser link til OBD - mini USB kabel, men bare vær klar over at Blackvue dashcam (de jeg har sett på) har ikke noen form for USB kontakt for power. De går rett på 12 V. Rund plugg med senterpinne.

Har Blackvue DR750S-2CH i e-Golf og synes det er OK.

Går dere for konstant 12 V må dere være klar over at det tapper 12 V batteriet langt ned hvis bilen blir stående uten lading over helgen. Da må dere huske å koble det fra.

Opplevde at keyless funksjonen og Car-Net sluttet å virke, men resten virket og bilen kunne låses opp med fjernkontrollen og startes/slås på.

Dermed har jeg tenkt å koble til en bryter så jeg kan velge mellom konstant 12 V og 12 V kun når bilen er på.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

aasen90

Sitat fra: Amatøren på mandag 21. mai 2018, klokken 09:02
Ser link til OBD - mini USB kabel, men bare vær klar over at Blackvue dashcam (de jeg har sett på) har ikke noen form for USB kontakt for power. De går rett på 12 V. Rund plugg med senterpinne.

Har Blackvue DR750S-2CH i e-Golf og synes det er OK.

Går dere for konstant 12 V må dere være klar over at det tapper 12 V batteriet langt ned hvis bilen blir stående uten lading over helgen. Da må dere huske å koble det fra.

Opplevde at keyless funksjonen og Car-Net sluttet å virke, men resten virket og bilen kunne låses opp med fjernkontrollen og startes/slås på.

Dermed har jeg tenkt å koble til en bryter så jeg kan velge mellom konstant 12 V og 12 V kun når bilen er på.

Forslag til hvor jeg finner kabel med med rund plugg med senterpinne og USB i andre enden?

Amatøren

Sitat fra: aasen90 på fredag 25. mai 2018, klokken 20:02
Forslag til hvor jeg finner kabel med med rund plugg med senterpinne og USB i andre enden?

Det finner du ikke i hvert fall ikke som går mot Blackvue dashcam da de skal ha 12 V og ikke 5 V som er i USB plugger.

Denne kjøpte jeg:
https://www.blackvue.com/product/hard-wiring-power-cable/?attribute_type=CH-2P
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

aasen90

Sitat fra: Amatøren på fredag 25. mai 2018, klokken 21:30
Sitat fra: aasen90 på fredag 25. mai 2018, klokken 20:02
Forslag til hvor jeg finner kabel med med rund plugg med senterpinne og USB i andre enden?

Det finner du ikke i hvert fall ikke som går mot Blackvue dashcam da de skal ha 12 V og ikke 5 V som er i USB plugger.

Denne kjøpte jeg:
https://www.blackvue.com/product/hard-wiring-power-cable/?attribute_type=CH-2P


Tungvint måte. Skulle tro de ikke ønsket at bilen filmet mens den er avskrudd :p

geear

Sitat fra: Amatøren på fredag 25. mai 2018, klokken 21:30
Sitat fra: aasen90 på fredag 25. mai 2018, klokken 20:02
Forslag til hvor jeg finner kabel med med rund plugg med senterpinne og USB i andre enden?

Det finner du ikke i hvert fall ikke som går mot Blackvue dashcam da de skal ha 12 V og ikke 5 V som er i USB plugger.

Denne kjøpte jeg:
https://www.blackvue.com/product/hard-wiring-power-cable/?attribute_type=CH-2P
Som jeg skrev så var det et eksempel med mini-USB. OBD-II-kontakten har 12V, så det er ingenting i veien for å gi BlackVue også power den veien. Her er eksempel på adapter til BlackVue: https://www.7daycam.com/accessories/snap-n-go-obd-ii-connector-for-blackvue-ddpai-dash-cams-with-aac-and-parking-mode.html

Men man må selvfølgelig sørge for å kjøpe kompatibelt adapter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA