Skrevet av Emne: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?  (Lest 1029 ganger)

nix

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 542
    • Vis profil
Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« på: tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:16 »
Ser i nyhetene at Oslo planlegger å bruke hele 9 milliarder kroner (ni tusen millioner kroner!) på å kjøpe nye trikker, som da krever fullstendig utbedring av infrastruktur, som igjen da vil lage mye støy, støv, utslipp, pluss at det tar enormt med tid før dette er på lufta. Og ikke minst prisen.. vi vet jo alle at prisen på 9 milliarder lett kan dobles før man ser snurten av en ny trikk i bygatene, se bare på hvordan kostnadsestimater aldri noensinne stemmer.

Er det ikke da mye bedre å gjøre som Shenzhen i Kina: Elektriske busser?

http://www.wri.org/blog/2018/04/how-did-shenzhen-china-build-world-s-largest-electric-bus-fleet

Om hver buss koster 2 millioner, får man jo hele 4500 elektriske busser, som nesten umiddelbart kan settes i trafikk på eksisterende infrastruktur etterhvert som de mottas, istedenfor å vente i årevis på trikken. Investeringer i ladestasjoner er jo minimale i forhold til en trikk. Dessuten kan bussen kjøre omtrent overalt, i motsetning til trikken som må følge sin faste trasé.

Andre synspunkter? Har trikken blitt akterutseilt?
Tesla Model X 75D
Hjelp meg på veien mot en Next Gen Roadster - send PM for referralkode!

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12010
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #1 på: tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:27 »
Ser i nyhetene at Oslo planlegger å bruke hele 9 milliarder kroner (ni tusen millioner kroner!) på å kjøpe nye trikker, som da krever fullstendig utbedring av infrastruktur, som igjen da vil lage mye støy, støv, utslipp, pluss at det tar enormt med tid før dette er på lufta. Og ikke minst prisen.. vi vet jo alle at prisen på 9 milliarder lett kan dobles før man ser snurten av en ny trikk i bygatene, se bare på hvordan kostnadsestimater aldri noensinne stemmer.

Er det ikke da mye bedre å gjøre som Shenzhen i Kina: Elektriske busser?

http://www.wri.org/blog/2018/04/how-did-shenzhen-china-build-world-s-largest-electric-bus-fleet

Om hver buss koster 2 millioner, får man jo hele 4500 elektriske busser, som nesten umiddelbart kan settes i trafikk på eksisterende infrastruktur etterhvert som de mottas, istedenfor å vente i årevis på trikken. Investeringer i ladestasjoner er jo minimale i forhold til en trikk. Dessuten kan bussen kjøre omtrent overalt, i motsetning til trikken som må følge sin faste trasé.

Andre synspunkter? Har trikken blitt akterutseilt?

Nja, det er flere ting å ta hensyn til.

Trikker har mye lengre levetid, trikker fra 1979 er fortsatt i drift. Du må bytte bussene flere ganger innen trikken må byttes.
Bussene er dyrere i drift personellmessig, da de frakter færre passasjerer. Altså trengs flere førere.
Trikk er mer populært blant passasjerene, og fører til flere reisende enn busser. Mao. høyere inntekter.
Mange av linjene er såpass trafikkerte at bussene må gå nesten kontinuerlig, med større fare for kø og forsinkelser enn med færre trikker.
Trikkene har høyere prioritet enn bussene i trafikken og kommer seg derfor fortere fram. Bussen må stoppe for forgjengere i overgangsfelt, det må ikke trikken.
Trikker lager mindre støv enn busser. De har mindre problemer vinterstid.

Løsningen er nok T-bane+trikk+buss tror jeg. T-banen på de aller høyest trafikkerte rutene, gjerne litt ut av sentrum. Trikk på litt mindre trafikkerte ruter, litt mer sentrumsnært (pga. lavere hastighet). Og buss på de enda mindre trafikkerte rutene, særlig de som strekker seg langt ut av sentrum og som ikke betjenes med tog.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3799
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #2 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 00:46 »
Det er noen fordeler med trikk,  helt klart. Men 9000 millioner er mye penger.
Det er som trådstarter sier mye ekstra belastninger med å lage og vedlikeholde skinnegang.
Støyen fra trikken med romling er mye mer sjenerende enn elbusser og når det gjelder holdbarhet så er det vel også langt lavere vedlikehold på elbusser og holdbarheten på dem kan vel være like god som på trikk.
Fleksibiliteten er også et punkt. Busser kan skifte rute. Trikken blir ganske ofte stående på grunn av feilparkerte biler.

Får de grønne det som de vil blir også sentrum etterhvert bilfritt og da vil ikke trafikktetthet lengre være et så stort problem. Mindre autonome busser vil også kunne ha et mye tettere rutenett vet være «on demand».

Magnus Hansen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #3 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 07:14 »
2 millioner for en elbuss er jo ikke realistisk. Prøv heller 12 millioner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar

Nasatech

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1604
    • Vis profil
    • House With a Blog :)
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #4 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 09:23 »
2 millioner for en elbuss er jo ikke realistisk. Prøv heller 12 millioner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar


Står vel der at den koster 7 millioner og vil gå ned i pris? Men med alt rundt så er det 12. Ja takk, begge deler, sier jeg :)
Tesla S85 med alt unntatt P: 2014 - Solgt
Tesla X P90DL Founder med alt  - Levert 19. august 2016.

For mer informasjon om Tesla
Tesla statistikk
Elbil statistikk
Tesla Inventory-/Demobiler
Tesla Top Referrers
Venter du på skilt? Registrer deg her!

KjellG

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 874
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #5 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 18:01 »
I Td vil en forsøke med Metrobuss https://miljopakken.no/om-metrobuss

En buss tar 142 passagerer mot 97 i leddbuss. Tror de har støtt på litt problemer med første prøvekjøring.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12010
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #6 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 18:22 »
I Td vil en forsøke med Metrobuss https://miljopakken.no/om-metrobuss

En buss tar 142 passagerer mot 97 i leddbuss. Tror de har støtt på litt problemer med første prøvekjøring.

Leddbussene er jo problematiske nok de, på vinteren. Vi har snø og bakker i Oslo...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

nix

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 542
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #7 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 19:32 »
2 millioner for en elbuss er jo ikke realistisk. Prøv heller 12 millioner

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3qeeX/oslo-faar-70-nye-elbusser-neste-aar

12 millioner kroner for en buss er jo helt på viddene. Hva er det som koster ekstra her i landet? Sysselsetting av 7000 ansatte i Bussinnkjøpsdirektoratet?

Proterra selger sine elektriske busser for ca $700k, BYD K9 koster ca $600k. Gir ingen mening at det skal koste det doble her i landet.

Snittfart på trikk i EU er omtrent 19km/t, det går neppe fortere i Norge i dag. (i 2003 var snittfarten på trikken i Oslo 17km/t, bussen noe raskere. I 2012 hadde bussen en snittfart på 24,9km/t i rushtrafikken)

Tidligere trikke-anskaffelser har vel ikke noe særlig positivt omdømme over seg, når det koster enorme summer i vedlikehold osv... hva har egentlig trikken fra 1979 kostet å holde i live?  https://www.tv2.no/a/3297406

Har elbussen tatt igjen fordelene som trikken hadde? Jeg tror det. Det ble også nevnt av knut aulie endel fordeler som at bussen kan skifte rute ved hindringer, man slipper innstillinger fordi det skal graves opp en meter av trikketraséen (noe som ofte tar lang tid når man skal lene seg på spaden), det kommer mindre autonome busser som kan ta med passasjerer on demand +++

Hva skal man da egentlig med romlende, tungt skinnegående materiell i gatelegemenet i en by? Elbusser bør kunne fylle den rollen og mere til, og kan forsåvidt bruke trikketraséene som allerede ligger der, for ekspressruter.
Tesla Model X 75D
Hjelp meg på veien mot en Next Gen Roadster - send PM for referralkode!

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8961
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #8 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 19:40 »
Før jeg ble helårs sykkelpendler kjørte jeg mye trikk. Veldig glad i trikken! Jevn, relativt stillegående, ikke vibrasjoner og egen trasse.

Nå som elbussene er kommet så langt er det på tide å parkere trikken og gå over til elbusser. Legg asfalt over skinnene der det er egne trikketraseer på pukk. Når jeg ser hvor mye jobb som legges ned i skinnegang og alt rundt for å løfte trikkeskinnene der jeg bor fremstår det som galskap å ikke bare asfaltere og legge til rette for lading i begge ender av sporet. Store deler av linjen går også gjennom folks hager tett opp til boliger. Støyen fra trikken er svært høy når de kommer opp i fart. Disse beboerne ville fått en annen hverdag med elbusser.


Men jeg har gått fra å være tilhenger til å mene vi er klare for et skifte. Nå som elbussene er kommet så langt er det på tide å asfaltere trikkeskinnene. Det er fortsatt på sin plass med egne trasseer
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

Nasatech

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1604
    • Vis profil
    • House With a Blog :)
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #9 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 19:40 »
Jeg bor på Lilleaker i Oslo. Her er vi så heldige å ha t-bane, trikk, buss og tog på samme sted. Der samme gjelder Nationalteateret. Dette er i tillegg en strekning veldig mange reiser hver dag.

Ikke bare går trikken oftere, men den er også raskere



Husk at trikken gå på egne strekninger og slipper kø ;)
Tesla S85 med alt unntatt P: 2014 - Solgt
Tesla X P90DL Founder med alt  - Levert 19. august 2016.

For mer informasjon om Tesla
Tesla statistikk
Elbil statistikk
Tesla Inventory-/Demobiler
Tesla Top Referrers
Venter du på skilt? Registrer deg her!

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8961
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #10 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 19:44 »
Nettopp derfor man ikke stenger de dedikerte traseeene, men heller asfalterer dem slik at elbussene også får samme fordel og samme hastighet.
Med den bonusen at ved trikkestans så kjører neste buss bare rett forbi istedenfor å lage kø av trikker i kø bak en trikk med problemer :)
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3799
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #11 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 08:47 »
Synes det høres ut som et skifte fra Trikk til annen elektrisk løsning kombinert med omlegging av biltrafikken , gjerne med egne elbusstraseer i sentrum av Oslo ville løst mye, og ikke minst vært mye billigere!

Agmuns

  • Gjest
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #12 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 14:09 »
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei, fordi trikken har fordeler i trafikken som bussen ikke har. Enda større fordeler for trikken er det at stadig mer av sentrumsområdene blir bilfritt. En trikk kan kjøre i en gågate fordi gående vet nøyaktig hvor trikken kjører og den kan dermed krysse Oslo sentrum på kortest mulig strekning. Det vil aldri en buss ha mulighet til.

Dessuten vil det kreve store investeringer i infrastrukturen dersom bussene skal erstatte trikkene på samme strekning også. Det er ikke sånn at man bare kan slenge noe asfalt der og la bussen ta over. Trafikkreglene setter en effektiv stopper for det. For eksempel som at trikken allerede i dag kjører i flere gågater.

Men det klart sterkeste argumentet er at trikken kan ta vesentlig flere passasjerer enn en leddbuss. En leddbuss har rundt 80-90 sitteplasser og bare noen få titalls ståplasser pga trafikksikkerhet. En trikk har omtrent samme antall sitteplasser men langt over 100 ståplasser (altså flere ståplasser enn sitteplasser).

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8961
    • Vis profil
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #13 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 14:20 »
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei,
Forutsatt at alt fungerer feilfritt. Litt snø i sporverksler, en feilparkert bil, signalfeil, en trikk med forsinkelser eller teknisk feil så er trikken ute å kjøre med en gang.

Blanding av trikk og fotgjengere kan løses med opptegning av striper på bakken, eller bare la det ligge ubrukte skinner i bakken som syklister kan tryne på :)

Bruk av buss der bare trikk kunne kjøre før løses med andre skilt.

Mtp hvor vanvittig stor og tidkrevende jobb det har vært å utbedre skinnegangen på strekningen der jeg bor fremstår litt asfalt på stabile masser som en drøm.
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

Agmuns

  • Gjest
Sv: Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?
« Svar #14 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 15:11 »
En trikk vil uansett være litt raskere enn en buss hvis de kjører på samme vei,
Blanding av trikk og fotgjengere kan løses med opptegning av striper på bakken, eller bare la det ligge ubrukte skinner i bakken som syklister kan tryne på :)

Bruk av buss der bare trikk kunne kjøre før løses med andre skilt.
Hadde det vært så enkelt, så ville det vel vært løst slik, tror du ikke? :P

Trikken har rettigheter en buss ikke har. Når trikken kommer skal du flytte deg uansett om du er gående eller kjørende. Når bussen kommer må den pent vike for fotgjengere, som alle andre trafikanter.

I tillegg er trikkeskinnene ganske universelt for "se deg for". Et striplete felt midt i en gågate sier turistene null og nada. Trikken er rett og slett bedre for bybildet.