Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trikk til ni tusen millioner kroner, eller elektriske busser?

Startet av ..., tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:16

« forrige - neste »

Counterpointer



En slik buss tar de fleste av dine argumenter Agmuns og en liten forskriftsendring de andre og vips har vi spart noen milliarder

Øyvind.h

Trikken har forkjørsrett, men jeg har kjørt såpass med trikk i Oslo at jeg kan si det fungerer sånn passe. Tidsmessig kan jeg ikke tenke meg det er særlig å spare ende til ende på en rute.

Man kan alltids male trikkeskinner for å gi optisk bedrag. Da slipper man trafikkfellen dette er for syklister. Men trikkens bråk og således varsling av fotgjengere mm reduseres kraftig med elektrisk buss. Mye mindre støy fra dem. Heldigvis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:44
Nettopp derfor man ikke stenger de dedikerte traseeene, men heller asfalterer dem slik at elbussene også får samme fordel og samme hastighet.
Med den bonusen at ved trikkestans så kjører neste buss bare rett forbi istedenfor å lage kø av trikker i kø bak en trikk med problemer :)

Det er jaggu ikke gratis å fjerne all trikkeinfrastrukturen og anlegge veier istedet. Dessuten er jeg ikke sikker på om traseene er brede nok alle steder. Motgående trikker kommer jo ekstremt nærme hverandre noen steder når de møtes. Og det er greit for skinnegående trafikk, men ikke for busser.

Øyvind.h

#18
Hva som må gjøres har jeg ikke fullt innblikk i. Mange stolper som må skrus ned ser jeg for meg. Det er lagt ned enormt med innsats i strekningen der jeg bor, hvor de har holdt på i årevis med utbedring av noen kilometer med trikkeskinner.
Mtp hvor solide grunnarbeider som må gjøres pga trikkens vekt, vibrasjoner og stabilisering av skinnene tipper jeg massene er kurante å legge asfalt på.

Men det er på tide å slutte å kaste penger etter skinnegang i gatebildet. Ta en prat med avdelingen for helseplager i Oslo kommune og hør hvor mye jobb de har hatt med støy fra trikk. I gamlebyen vet jeg de har slitt enormt fordi vibrasjonene fra trikken er så kraftig.

Når det gjelder det å kjøre tett – se på strekningen fra Annette Thommessens plass til Jernbanetorget. Der går buss og trikk relativt tett på hverandre, hver eneste dag på en tungt trafikkert strekning. Og det er manøvrering som er ett av bussens store fortrinn. Bussen kan kjøre rundt alle hindre. Trikken står bom fast ved det minste hinder.

Klart det finnes en del argumenter for trikk fortsatt. Buss er ikke best på alt og jeg var veldig glad i trikken de årene jeg tok den. Men samlet sett mener jeg utfordringene med trikk i byen er alt for store til at videre investering kan forsvares nå som bussene er blitt elektriske.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. juni 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:44
Nettopp derfor man ikke stenger de dedikerte traseeene, men heller asfalterer dem slik at elbussene også får samme fordel og samme hastighet.
Med den bonusen at ved trikkestans så kjører neste buss bare rett forbi istedenfor å lage kø av trikker i kø bak en trikk med problemer :)

Det er jaggu ikke gratis å fjerne all trikkeinfrastrukturen og anlegge veier istedet. Dessuten er jeg ikke sikker på om traseene er brede nok alle steder. Motgående trikker kommer jo ekstremt nærme hverandre noen steder når de møtes. Og det er greit for skinnegående trafikk, men ikke for busser.

Spesielt ikke vinterstid, der man også må ha plass til å anlegge brøytekanter og kunne håndtere leddbusser som slenger med bakenden. Skulle likt å se en av disse nye "monsterbussene" med to ledd kjøre rundt i Oslo på en av de verste vinterdagene. Tror det ville blitt mye innstillinger da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Setter du leddbussens aksling på samme sted som boggien i en trikk og innfører styring på alle aksler, vil en metrobuss trolig kunne følge «trikkeskinnene» med +/- noe få cm. Se på tilhengeren til et vogntog med innjustert drag, den følger trekkbilen i svingene.

Mons

Ser ut til at dere har glemt selve hovedargumentet for å bygge trikkelinjer kontra buss, nemlig byutvikling. Har man først investert i en trasé for trikk, antar de fleste at den også vil bli brukt de neste tiårene. Det gir en stabil ramme for investorer og eiendomsutviklere. Det er attraktivt å etablere virksomheter langs nye/nyrenovert trikkelinjer. Bergen er et godt eksempel. Se hva som er skjedd av byutvikling langs trikken der (bybanen). Det er ganske imponerende. En bussrute gir ikke samme insitament.

Alle de andre argumentene for og mot trikk er relevante, men byutvikling er hovedgrunnen til at trikk igjen er blitt populært i hele Europa de siste tiårene.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Øyvind.h

Men alle som bor langsmed trikken drømmer om den dagen den blir stillegående. Noe den aldri blir pga vekt og stål mot stål.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mons

Støy er en ulempe, men de trikkene i Oslo er omtrent worst case. Skal mye til om de ikke får det til å bli mye bedre med nye trikker. De nye skal visstnok veie 42,7tonn, mot 65t for dagens italiatrikker. Det til tross for at de nye faktisk er en meter lenger.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA