Skrevet av Emne: Nå blir det halv pris i bompenger i Rogaland  (Lest 2057 ganger)

gr

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Nå blir det halv pris i bompenger i Rogaland
« Svar #45 på: onsdag 05. september 2018, klokken 17:32 »
Oida, utrolig at noen kan mene det skal være umulig å løse køene på Forus. Det er nok av areal, og bare enkle grep som å lage en ekstra fil mellom de mest belastede av/påkjørslene på motorveien (som bare har grøntarealer langs kantene) hadde hjulpet, kanskje til og med laget ekspress-filer i midten.

Jeg klarer bare ikke forstå poenget i bruke milliarder på å lage noen særdeles geografisk begrensede bussveier som kun noen få busser i timen skal kjøre på, når autonome småbusser, som kjører dit man trenger det, kan være en realitet om 15 år.
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

Kårepåsporet

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #46 på: onsdag 05. september 2018, klokken 18:12 »
Rushtidsavgift for elbiler kan jeg noe motvillig være med på. Det løser akutte køproblemer ganske effektivt, samtidig som det forhåpentligvis bidrar til å finansiere kapasitetsøkning. Men utenom rushet kan jeg ikke se at elbiler påfører noen en vesentlig ulempe. Kanskje noen øre i veislitasje, men det kan de vel ta fra elavgiften.

Jada, legge på elavgiften så Olga på 92 får enda høyere strømregning👍

Det viktigste er at vi nører opp om «snyltementaliteten» elbilhaterne elsker å fronte.
Andre vil heller ha økte skatter i stedet for bompenger, andre vil tømme sparebøssa til AS Norge.
Jeg synes en oppsummering som er dekkende er: smålig.

jlan

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #47 på: onsdag 05. september 2018, klokken 23:59 »
Mener du at det er smålig at jeg ikke vil betale for din forurensing eller ditt behov for å øke veikapasiteten?
Noen økning av elavgiften er ikke nødvendig for å dekke veislitasje. For hver lading betaler jeg ca 10 kroner i elavgift. Så kjører jeg 350 km og påfører veien 35 øre i vedlikeholdskostnader.

Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400
Basert på vedlikeholdet som Statens Vegvesen gjør, renger man med en vedlikeholdskostnad per kilometer på 0,001 øre for personbiler og 76,4 øre/km for de tyngste godsbilene.
TMX 90D AP1

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #48 på: torsdag 06. september 2018, klokken 13:34 »
Her tar iallfall elbilmotstanderne, som nok i mange tilfeller også er bompengemotstandere, fullstendig av i kommentarfeltet:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/QlbxoJ/Nar-skal-elbilene-betale-i-bomringene

Ufattelig merkelig at så mange som er mot avgifter på bil og mot bompenger samtidig jobber så hardt for at elbiler skal få avgifter og måtte betale bompenger. Kanskje de heller burde se at de kanskje møter seg selv i døra om et par år, og blir tvunget av myndighetene til å kjøpe elbiler, som da plutselig er dyrere å drifte enn de må være. For hvis elbilene blir dyre å eie, så er det bare ett alternativ for fossilbilene - at de blir enda dyrere, eller ulovlige.
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.