Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå blir det halv pris i bompenger i Rogaland

Startet av paalao, tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:36

« forrige - neste »

Rollep

#15
Det er som sagt ikke implementert ennå, men det kommer i veldig nær fremtid, vær så sikker.

Protestene mot det nye bompengeopplegget er for tiden økende. Blir det store nok protester vil nok politikerne temmelig omgående implementere vedtaket i et forsøk på å roe gemyttene. Man ser jo hvordan bensin og diesel bilistene jubler hver gang det snakkes om innføring av bompenger for elbiler. Da glemmer de for en stakkars stund at de vil fremdeles bli rævpult dobbelt så hardt som elbilistene og at deres egne utgifter ikke vil minske med en eneste krone.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

kretslopp

Jeg har ikke følgt med nå særlig på dette med bompenger.
Nå er planen att min Peugeot 106 skal selges på grunn av att vi flytter.

En jeg skulle vise bilen for i kveld kom det ett spørsmål fra om dette er en størrelse på bil som går gratis gjennom bom.
Størrelse? Tenkte jeg og svarte att det er en elbil som går gratis gjennom bom og att jeg ikke har følgt med på nye reglar.

Sen fikk jeg beskjed att denne personen måtte forhøra sig litt om den bilen jeg har kommer fortsatt gå gjennom gratis.
Googlet litt og leste også gjennom den her tråden om halv bompeng i Rogaland.

Vet noen nåt mer?

Orbit

Det er vel bare motorsykler som er unntatt, dvs "elbiler" som Buddy og Twizy (som teknisk sett er firehjuls elmotorsykler). 106 er en fullverdig elbil, og betaler der for halv avgift som alle andre elbiler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Løve

Det viktigste er at alle er med å kjemper for å bli kvitt alle former for bompenger for alle.

Rollep

 :+1: Kunne ikke vært mer enig. Denne vanvittige, usosiale, ineffektive og helt tilfeldige formen for skatteinnkreving må snarest avvikles.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Sitat fra: kretslopp på mandag 27. august 2018, klokken 17:12
Jeg har ikke følgt med nå særlig på dette med bompenger.
Nå er planen att min Peugeot 106 skal selges på grunn av att vi flytter.

En jeg skulle vise bilen for i kveld kom det ett spørsmål fra om dette er en størrelse på bil som går gratis gjennom bom.
Størrelse? Tenkte jeg og svarte att det er en elbil som går gratis gjennom bom og att jeg ikke har følgt med på nye reglar.

Sen fikk jeg beskjed att denne personen måtte forhøra sig litt om den bilen jeg har kommer fortsatt gå gjennom gratis.
Googlet litt og leste også gjennom den her tråden om halv bompeng i Rogaland.

Vet noen nåt mer?
Ja, alle elbiler er FRITATT i bomringene, også fra 1. oktober.

Fylkestinget eller hva det nå er, har vedtatt innførsel av 50% takst på elbiler, men det er ikke i mål enda, og derfor vil elbiler fortsatt være fritatt 1. oktober. Takstene skal evalueres etter et år i drift, så forhåpentligvis kan de ikke innføre takst på elbiler før 1. oktober '19, men det gjenstår å se.

https://bymiljopakken.no/sporsmal-og-svar/

SitatHvem får fritak fra betaling i bomstasjonene?

- Syklende, gående og passasjerer i alle typer kjøretøy
- Elektriske biler (med drivstoffkode 5)
- Forflytningshemmede (Fritaket gjelder kun i bomringer, og med parkeringstillatelse fra kommunen. Disse kjøretøyene må ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak!
- Mopeder og motorsykler

Merk! Det er ikke betalingsfritak når du må passere en bomstasjon på vei til eller fra barnehagen – selv om barnehagen ligger innenfor kommunegrensen.

Løve

Det eneste riktige er jo å få fjernet alle bompenger for alle.

hma

Sitat fra: Løve på onsdag 13. juni 2018, klokken 18:05
Det eneste riktige er jo at en fjerner alt som heter bompenger.

Sitat fra: Løve på torsdag 30. august 2018, klokken 14:14
Det eneste riktige er jo å få fjernet alle bompenger for alle.
Notert, notert.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

elektrolux

Med tanke på det opprøret som er i gang tror jeg politikerne vil være avventende til å fjerne den ene "ventilen" som finnes.

Elbil er etter 1 oktober eneste reelle løsning for mange lavtlønte barnefamilier. De bomsatsene som nå innføres gjør at en lavpris elbil er nedbetalt på 2-3 år
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rollep

Sitat fra: gr på torsdag 30. august 2018, klokken 12:03Fylkestinget eller hva det nå er, har vedtatt innførsel av 50% takst på elbiler, men det er ikke i mål enda, og derfor vil elbiler fortsatt være fritatt 1. oktober. Takstene skal evalueres etter et år i drift, så forhåpentligvis kan de ikke innføre takst på elbiler før 1. oktober '19, men det gjenstår å se.
De kan innføre 50% takst for elbiler når som helst, trenger overhode ikke å vente til takstene evalueres og justeres opp.

At de foreløpig er avventende skyldes ganske sikkert det pågående opprøret, man er vel redd for også å få hele elbilfolket mot seg. Det ser heldigvis ikke ut å lykkes, oppegående elbilister vet utmerket godt hvilken vei dette går og deltar allerede i aksjonene side ved side med folk som kjører ICE biler. Selv brukte jeg elbilen under Bybrua-aksjonen (Porschen er ikke bygget for å gå på tomgang i 3 timer :D) Jeg og de andre som kjørte elbil fikk hilsen og tommel opp fra de andre, akkurat slik det skal være.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Løve

Var der med egen elbil jeg også. Bompenger må fjernes for alle over alt.

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Men blir det egentlig mer støy av betydning om de fjerner fritaket for elbil også? Gidder dere? Jeg har iallfall gått og ventet på det. Er heller redd det er motsatt - mange av de som sutrer i dag ønsker at elbilene også skal bidra, og føler gjerne de "vinner gjennom" om det innføres takst på elbilene også.

Løve

Det er jo en reell fare at folk jubler over at andre også skal betale bompenger enn at de blir med på kampen for å fjerne bompenger for alle. Det er derfor det er så viktig å kjempe for å fjerne bompenger fullt og helt for alle over alt. INGEN bompenger er det eneste målet en kan ha.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA