Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå blir det halv pris i bompenger i Rogaland

Startet av paalao, tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:36

« forrige - neste »

paalao

Retteferdig, også burde det være like mye i rushtidsavgift.
Det er alikevell mange fordeler ved å ha elbil.

https://www.nrk.no/rogaland/elbilane-ma-betale-i-bommane-1.14080835

geear

Rettferdig ville vært at elbilene betalte like mye som fossilbilene, også avgifter og moms.

Problemet er at dette overhodet ikke handler om rettferdighet, det handler om et overordnet mål om kun salg av nullutslippsbiler i Norge i 2025, og den fikk et alvorlig skudd for baugen nå. Momsfritak, avgiftsfritak og halv bomtakst kommer ikke til å være tilstrekkelig for at de skal nå det målet. Dette vil neppe aksellerere elbilsalget ytterligere, altså tvert i mot det som behøves.

Spørsmålet er hva som skjer i andre enden - spørs om ikke pisken blir enda hardere på fossilbilene i stedet, så til slutt ender vi opp med et tilnærmet normalt avgiftsnivå på alt, i stedet for å få bort noe av avgiftene på kjøretøy. Og hva er egentlig poenget med en nullvekstvisjon i trafikken, og en haug med miljøstraff, når/hvis alle bilene er nullutslippsbiler?

Det er på ville veier for tiden, inkludert avgiftspartiet FRP.

Rollep

Sitat fra: paalao på tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:36
Retteferdig, også burde det være like mye i rushtidsavgift.

Da regner jeg med at du i "retteferdighetens" navn er klar for å betale full bomtakst på Twizy også ;D

Nei vent litt, Twizy kommer jo fremdeles ikke å betale noe som helst.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Løve

Det eneste riktige er jo at en fjerner alt som heter bompenger.

turfsurf

Sitat fra: gr på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:37
Rettferdig ville vært at elbilene betalte like mye som fossilbilene, også avgifter og moms.
Definer like mye. Da må man fordele kostnadene helsenorge har grunnet eksosbiler ut over på den enkelte bil og legge på årsavgiften da. Blir vel ca 20.000 ekstra pr bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rollep på onsdag 13. juni 2018, klokken 20:28
Give me strength :o
Poenget er at rettferdig er ett tullete begrep når det gjelder skatter og avgifter, og å bare se på direkte kostnader blir helt feil. Det er helt klart at fossilbiler påfører samfunnet større helseutgifter enn elbiler. Hvorfor skal skatten min gå til å rydde opp etter svineriet. Er det rettferdig?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Løve

Trist å se en sånn aksept for bompenger. Bompenger er ikke annet enn en flat skatt. Flat skatt er et godt virkemiddel for større forskjeller mellom folk.

zbk

Sitat fra: Løve på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:28
Trist å se en sånn aksept for bompenger. Bompenger er ikke annet enn en flat skatt. Flat skatt er et godt virkemiddel for større forskjeller mellom folk.

Flat skatt brukes om samme andel i skatt og ikke samme sum: https://no.wikipedia.org/wiki/Flat_skatt
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rollep

Sitat fra: Løve på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:28
Trist å se en sånn aksept for bompenger.
Ja det er både trist og skuffende, men slik er det dessverre i Norge. Folk skriver litt i kommentarfeltene og på Facebook, etterpå går de å stemmer på akkurat samme partier som de har stemt på de siste 20 årene. Protest-aksjoner av den typen man ser i andre land i Europa er helt utenkelig.

Dette vet politikerne utmerket godt, det er derfor de fortsetter å ture frem uten noen som helst tanke på folkemeningen.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

paalao

Sitat fra: Rollep på onsdag 13. juni 2018, klokken 17:35
Sitat fra: paalao på tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:36
Retteferdig, også burde det være like mye i rushtidsavgift.

Da regner jeg med at du i "retteferdighetens" navn er klar for å betale full bomtakst på Twizy også ;D

Nei vent litt, Twizy kommer jo fremdeles ikke å betale noe som helst.

Det er sant, Twizy er en komfortabel morsom motorsykkel! Ikke en ukomfortabel bil. Skal Twizyen betale så må alle motorsykler betale bompenger. Når det er sagt så er ikke den faktaen hovedgrunnen for at jeg kjøpte denne, men at jeg kan parkere den i samme garasje hvor jeg har den normale bilen. Og det at det er gøy å kjøre den. At den nyter fordelene som elbiler har er jo ikke negativt heller og selvsagt ingen bompenger. Min neste BIL blir en elbil så lenge avgiftene forblir som de blir og at de da er kompatible med tilsvarende fossilbil.

elektrolux

Usedvanlig gode poeng til nå.

Bare som et paradox: Fra høsten av kan jeg bomfritt kjøre gamle diesel Caravellen mellom base på Storhaug og kundemottak på Bjerksted, men tar jeg "feil" utkjørsel fra Kiwi ved Strømsbrua havner jeg gjennom bommen. I stedet blir det selvfølgelig å kjøre e-Up via Våland for å komme hjem med frokost juicen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Up_&_Away

Er det vedtatt? I dagens Stavanger Aftenblad står kommende takster i «bymiljøpakken» og der står elbil oppført med 0,-
VW e-Up! nybil fra august 2018

Rollep

Ja, det er enstemmig vedtatt i fylkestinget. Selv Frp stemte for, så da vet vi hvor de egentlig står i bompenge-spørsmålet.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6n0mMO/Elbiler-ma-betale-bompenger-i-Rogaland

Det eneste som er litt uklart er hva tid det blir implementert. Men med tanke på stadige budsjett sprekk grunnet bussvei-galskapen er jeg rimelig sikker på at innkrevingen vil starte fortest mulig.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Up_&_Away

ja, det trodde jeg også - var bare underlig at dette stod i avisen i går- skal finne linken - med det er abonnement
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zLjba1/Hva-skjer-med-bomtakstene-neste-ar
VW e-Up! nybil fra august 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA