Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor kan jeg skaffe høy-spennings sikring til inverteren?

Startet av forfengeligfaen, tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

forfengeligfaen

Hei,

TLDR: Er det noen som vet hvor jeg kan skaffe en høy-spennings sikring til inverteren? Hvor mye burde jeg betale?

Jeg kjøpte en 2011 i-MiEV i 2014 og har vært strålende fornøyd. Aircon måtte fikses og start batteri fikses men that's it frem til en uke siden da DCDC røyk (sannsynligvis)

Motorforum på Kjeller ville ha, i verste fall, 52 000,- for å fikse bilen. Jeg kjøpte derfor en ny CITROEN C-ZERO (2012) til 53 000, istedenfor.

Jeg kjøpte også et par insoleringshandsker fra Würth. Jeg har funnet workshop manual og har begynt å skru på i-MiEVen. Høy-spennings sikring til inverteren har gått. Jeg tok ut sikringen fra C-ZERO og satt den inn i i-MiEV. Da gikk den sikringen også som tyder på det er ikke bare sikringen som var problemet.

Nå har jeg to trillinger ingen av de som fungerer.

Snylter1

Kontakte noen slike bilopphuggere er vel det enkleste og rimeligste.

jkirkebo

Sitat fra: Snylter1 på tirsdag 12. juni 2018, klokken 22:07
Kontakte noen slike bilopphuggere er vel det enkleste og rimeligste.

Grønvolds bildemontering er størst på elbilhugging, vil tro de har div. iMiEV-deler på lager.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Inverter = Omformer fra likestrøm til vekselstrøm.
Konverter = Omformer fra likestrøm til et  annet likestrøm spenningsnivå.
Er det DC/DC konverter som har røket? Har det røket før du byttet 12v batteri?
Du har jo mulighet til å få den enheten som du tok den friske sikringen på tilbake i drift om du får tak i en ny sikring.

Legg gjerne ut data og bilde på sikringen så får du nok hjelp.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trut

Har en ion der også springer højspændingssikring når jeg sætter lader til ,har du fundet fejlen


Ronnyschafer


Orbit

Jeg har ikke svar på historien, men ref opprinnelig spørsmål kan sikringen nå også skaffes uten å bestille fra Japan e.l:
Sitat fra: Orbit på mandag 24. mai 2021, klokken 21:56
Ref 20A/450V sikring som ikke er helt standard type. Lenke i annen tråd til orginalsikring viser mål og bruddkarakteristikk.

Tilsvarende er også å få kjøpt i Norge hos Farnell (fra hovedlager i UK). Det er fra en annen produsent, men plassering/dimensjon på monteringsterminalene er identisk, det samme med brytekarakteristikken. Den tåler litt høyere spenning (500V mot 450V orginalt), så om noe forskjell, er den en smule bedre. De selger riktignok bare til bedriftskunder, men kjenner en noen mer org-nummer lar det seg ordne.

Datablad: http://www.farnell.com/datasheets/3178216.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA