Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dødt lithium batteri Govecs Go lett mc

Startet av Trond Jacobsen, tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:26

« forrige - neste »

Trond Jacobsen

Har vært godt fornøyd med min Govecs frem til jeg skulle bruke den etter vinterlagring. Satte bort sykkelen med ca 50%ladet batteri i høst og sjekket ca februar og da var det på ca det samme. Når jeg tar ut sykkelen i April er batteriet helt dødt. Måler null v på ledningene fra batteriet og laderen gir 75v i ca 30 sekunder før den kutter ca 30 sekunder og holder på slik konstant. Sykkelen er like under 5 år og har gått kun ca 4000km. Forhandler gir meg pris på nytt batteri. 33000kr, hvilket er helt uaktuelt. Det blir dyre km, hvis nytt batteri er like dårlig. Vurderer å åpne batteriet tross advarsler om fare. Hva tror dere har skjedd med batteriet? Er det håp? Defekte celler? BMS?
Batteriet er et lithium batteri på 72v  40A Go-Tech Energy GV7244. Flytt gjerne innlegget, hvis det passer bedre annet sted.

elektrolux

Synd jeg ikke så denne tidligere. Batteriet har nok uansett fått seg en skade, men det er ikke helt uten håp:

"Trikset" er lang og sakte opplading med under 1A ladestyrke. Kan eller kan ikke få spenningen opp og er du heldig tar batteriet strøm. Obs på høy brannfare, og at cellene kan ha mistet evnen til å ta imot strøm. Vi har reddet en del lignende batteri på denne måten. Batteriet trenger normalt ikke demonteres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond Jacobsen

Takk for svar :) Har du noe tips til lader? 72v lader er jo ikke så vanlig.

elektrolux

Enkleste form for lader er en LED driver på ca 100V ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Hadde aldri i verden begynt å lade på et lithium-ion batteri uten full tilgang til samtlige celler.
Kan jo like godt hende at det er en feil på BMS og da risikerer du å drepe batterier som er fullt brukbare.

Føler du deg ikke kvalifisert til å åpne det bør du kanskje røpe hvor du bor. Mulig det er noen på forumet  som bor i nærheten som kan hjelpe.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trond Jacobsen

Prøver å åpne det. Veldig kvalifisert er jeg nok ikke, men ønsker å lære :) Har skrudd på det meste annet enn batterier :) Batteriet demonterer jeg på et bilverksted i Oslo. Mulig jeg kan få hjelp av Elbilmek når jeg står fast ;)
Jobben har en avtale med de.

Trond Jacobsen

Har demontert mye nå. Ser ut til å være 400stk Samsung ICR18650 22P Måler nå stabilt 24,8v før BMS. Det gir vel en spenning på 1,25v pr celle? Det er vel ikke bra. Når jeg måler på de tykke kablene ut av batteri måler jeg ca 20v, men det går fort og jevnt nedover når jeg måler. Her målte jeg null v tidligere, men det var med et veldig dårlig voltmeter. Trodde cellene hadde en funksjon som stoppet de under 2,75v? Hva anbefaler dere nå?

Trond Jacobsen

Har forsøkt litt mere nå

Prøvde først å lade helt uten BMS. Da vil den ikke starte å lade. Koblet så alt som originalt igjen. Da starter laderen å sende spenning 83v av og på av og på (vifta i laderen går også av og på) men ingen ting går til batteriet (som det var til å begynne med).
Koblet så den tykke jordkabelen direkte fra batteri og til lader. Da begynte den å lade stabilt. Spenningen gikk fort oppover, men jeg stoppet på rett under 70v som batteriet nå holder! Den vil trolig gå høyere hvis jeg fortsetter.
Koblet så alt tilbake som normalt, i håp om at den nå skulle lade som normalt, men det gjør den ikke.

Tenker jeg riktig at her må det være noe med BMS som er feil?
Spenning rett på batteri rett under 70v. Spenning ut av batteri gjennom BMS nær null v


offpist

Neste blir kanskje å måle hver enkelt celle? Hvis en skiller seg ut med for av eller for høy spenning så kan det være nok til at bms kutter bort batteriet. Hvis alle cellene er helt like, så kan det være bms det er noe galt med.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

elektrolux

Info i første innlegget tyder på at dette er et utladet batteri. Dvs alle cellene er utladet. Uansett er alle minst 50% utladet, og dermed "trygt" å lade sakte opp under overvåkning på brannsikkert sted i noen timer for å se om spenningen stiger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

offpist

Ja, og nå har han gjort det og spenningen er 70V men bms fremdeles ut batteriet fra lader.
Derfor sier jeg man bør måle hver enkelt celle.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Trond Jacobsen


Takk for tilbakemeldinger! Oppdatering etter ferie:

Batteriet er bygget på en slik måte at det blir vanskelig å måle celler.

Har kommet litt videre med batteriet. Ladet det opp til 81v (direkte uten BMS med original lader). Batteristatuslampe på scooter viste da fullt batteri og scooter virker. Har kjørt litt med den.
Problemet som gjenstår er at den fortsatt ikke kan lades på vanlig måte. BMS slipper ikke spenningen frem til batteriet. Laderen gir ca 85 v i ca 20 sekunder for så å slutte i ca. 20 sekunder og fortsetter av og på, på den måten.
Hva anbefaler dere videre? Prøve å kjøre Scooter mer for å forsøke å tvangslade på nytt? Problemet er balansering? I så fall bruke en lader som gir lavere ampere? Original gir ca 12A
Ut ifra hva jeg har målt av spenning, ampere og tid fra lader tror jeg at jeg har fått på ca 2kwh med strøm på batteriet (dette er veldig ca. i og med at jeg ikke har tatt tiden nøyaktig) Batteriet skal ta ca 3kwh.


offpist

Det hadde vært greit å måle alle celle spenningene for å eliminere det.
Hvis en eller flere av cellene er ute av balanse så gjør bare BMS`n jobben sin... og det kan også samsvare med det du opplever om at den lader 20 sek.. kutter ut 20 sek pga overspenning på en celle.. tilbake til å lade når spenningen har normalisert seg osv.. Men som sagt, det er bare en teori.

Det er vel enten cellene eller bms`n i seg selv.. og med tanke på hvordan dette startet (etter lagring) og at du har vært helt ned i 24,8v samlet spenning, så faller vel mistankene fort på cellene.

Å lade uten BMS er ganske risky.. Så ville ikke gjort det så alt for mye.

Har du prøv å kontakte Govecs direkte for råd... eventuelt kjøp av batteri direkte der?
33 000 kr var jo hinnsides.. 400 stk Samsung ICR18650 vil koste ca 7000 kr inkl frakt på eBay. (+mva).
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Trond Jacobsen

Takk for all hjelp her. Batteriet er nå i orden igjen. Lot det stå litt, så ladet den lenger og lenger desto lenger den sto. Virker som at batteriene balanserer seg selv når det får stå? Til slutt ladet den batteriet helt opp og alt er nå i orden. Har kjørt en del med den og det virker ikke som at batteriet har tapt seg noe.

offpist

Ja den balanserer mens den topplader.. men det kan være et tidlig signal på et en eller flere av cellene kanskje ikke har det helt bra og at det nærmer seg slutten av levetiden. Er rekkevidden like bra som den alltid har vært?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA