Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slukking av 3G nettet og konsekvenser for I3

Startet av itre, tirsdag 12. juni 2018, klokken 17:54

« forrige - neste »

itre

Noen som vet konsekvensene for I3 nå som telenor begynner å slukke 3G nettet? Ikke sikker, men mener bestemt å ha lest at I3 bruker 3G for connecteddrive (og sikkert mer til). Dvs. At RTTI og mange andre funksjoner vil falle ut.

Hvordan vil BMW forhandlerne håndtere evnt. reklamasjoner med basis i dette? Det har jo vært varslet i lengre tid at 3G vil slukkes, så det er ikke nytt for BMW at de satset på «obsolete» teknologi.

Agmuns

Det tenker jeg ikke så mye på. Det er lovpålagt at SOS-systemet fungerer, så hvis det slutter å fungere på grunn av 3G-nettet slukkes får de bare finne en løsning via garantien til bilen.

Jalla

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:11
Det tenker jeg ikke så mye på. Det er lovpålagt at SOS-systemet fungerer, så hvis det slutter å fungere på grunn av 3G-nettet slukkes får de bare finne en løsning via garantien til bilen.

Lovpålagt av hvem?

Agmuns

Sitat fra: Jalla på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:22
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:11
Det tenker jeg ikke så mye på. Det er lovpålagt at SOS-systemet fungerer, så hvis det slutter å fungere på grunn av 3G-nettet slukkes får de bare finne en løsning via garantien til bilen.

Lovpålagt av hvem?
EU. Alle nye biler skal fra nå av ha SOS-system.

Edit: og siden det er påbudt å ha det installert, så regner jeg med også PKK blir oppdatert til at man får trekk hvis den ikke fungerer.

Jalla

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:57
Sitat fra: Jalla på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:22
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:11
Det tenker jeg ikke så mye på. Det er lovpålagt at SOS-systemet fungerer, så hvis det slutter å fungere på grunn av 3G-nettet slukkes får de bare finne en løsning via garantien til bilen.

Lovpålagt av hvem?
EU. Alle nye biler skal fra nå av ha SOS-system.

Edit: og siden det er påbudt å ha det installert, så regner jeg med også PKK blir oppdatert til at man får trekk hvis den ikke fungerer.

Ja, fra april 2018, men det har selvsagt ikke tilbakevirkende kraft.

jkirkebo

Sitat fra: itre på tirsdag 12. juni 2018, klokken 17:54
Noen som vet konsekvensene for I3 nå som telenor begynner å slukke 3G nettet? Ikke sikker, men mener bestemt å ha lest at I3 bruker 3G for connecteddrive (og sikkert mer til). Dvs. At RTTI og mange andre funksjoner vil falle ut.

Hvordan vil BMW forhandlerne håndtere evnt. reklamasjoner med basis i dette? Det har jo vært varslet i lengre tid at 3G vil slukkes, så det er ikke nytt for BMW at de satset på «obsolete» teknologi.

Er det fortsatt 3G på nye i3 eller har de byttet til 4G underveis? Om de har byttet bør det vel gå an å oppgradere gamle biler med ny kommunikasjonsmodul. Tesla tilbyr dette til 5400,- for eldre Model S med 3G, virker som de fleste synes det er en fair pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Agmuns

Sitat fra: Jalla på tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:13
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:57
Sitat fra: Jalla på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:22
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 20:11
Det tenker jeg ikke så mye på. Det er lovpålagt at SOS-systemet fungerer, så hvis det slutter å fungere på grunn av 3G-nettet slukkes får de bare finne en løsning via garantien til bilen.

Lovpålagt av hvem?
EU. Alle nye biler skal fra nå av ha SOS-system.

Edit: og siden det er påbudt å ha det installert, så regner jeg med også PKK blir oppdatert til at man får trekk hvis den ikke fungerer.

Ja, fra april 2018, men det har selvsagt ikke tilbakevirkende kraft.
Det har ikke tilbakevirkende kraft at man skal ha det installert, men som regel er det slik at sikkerhetsutstyr som er installert også skal fungere i PKK. Uavhengig av om utstyret ble installert før eller etter det ble påbudt i alle nye biler.

Toalmar

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:30
Det har ikke tilbakevirkende kraft at man skal ha det installert, men som regel er det slik at sikkerhetsutstyr som er installert også skal fungere i PKK. Uavhengig av om utstyret ble installert før eller etter det ble påbudt i alle nye biler.
Men om det er sånn at det skal virke i PKK og det ikke er lovpålagt, kan det vel hende vi som eiere må stå for kostnaden eller?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Agmuns

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:38
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 12. juni 2018, klokken 21:30
Det har ikke tilbakevirkende kraft at man skal ha det installert, men som regel er det slik at sikkerhetsutstyr som er installert også skal fungere i PKK. Uavhengig av om utstyret ble installert før eller etter det ble påbudt i alle nye biler.
Men om det er sånn at det skal virke i PKK og det ikke er lovpålagt, kan det vel hende vi som eiere må stå for kostnaden eller?
Jeg ser egentlig for meg at vi uansett må stå for den kostnaden. Kan ikke helt se hvordan BMW bryter noen garantier eller reklamasjonsrett på at Norge velger å stenge det nettet som kreves for at tjenesten skal fungere. Er tross alt like urimelig at BMW skal stå for den kostnaden.

Klykken

#9
"Alltid på nett" er vel nevnt en eller annen plass i reklamen. I alle fall noe som kan krangles på.
Sakset fra BMWs nettside https://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i3/2017/oversikt.html :

"BMW i3 er full av fremtidsrettet teknologi som gjør hverdagen enklere. Den gir deg nettilgang, slik at du er oppdatert, hjelper deg å organisere hverdagen og kjører deg dit du skal. Den stilfulle designen viser at du foretrekker elektrisk kjøreglede."

Og om du har "Remote services" aktivert, noe alle i3 har, så står det også at du kan koble til bilen via app på telefon for å styre dens funksjoner. https://www.bmw.no/no/topics/fascination-bmw/connected-drive/connected.html
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Kan det være i3 kan bruke 2G?

Sitat fra: Orbit på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:13
i3 har 3G for datakommunikasjon over GSM. Hva skjer når 3G fases ut hos nettoperatørene? Har utstyret fall-back til 2G (som nok er kraftig nok for det det som trengs til fjernstyring etc), eller må noe byttes? Er det noen som har så dårlige dekningsforhold at de har sett bilen slå over i 2G (dersom dette er mulig)? Når 2G også forsvinner, blir dagens biler uansett offline.

Telenor har i alle fall tidligere antydet at 3G slukkes i 2020, mens 2G fortsetter til 2024.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

magnusr


Klykken

Sitat fra: Orbit på onsdag 13. juni 2018, klokken 10:22
Kan det være i3 kan bruke 2G?
Ah, jo det blir vel kanskje slik da. Kanskje nok til å kommunisere med farkosten for å starte klima, lås etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Disqusor

Når 3G-nettet nå kobles av, lover dekningsdirektøren at ingen 3G-dekning skal fjernes før man er sikker på at det er 2G-dekning på stedet. Dagens arealdekning på 4G, som er på 78,3 prosent, er uansett allerede høyere enn 3G, som dekker 57,2 prosent av Norges areal.

– Det vil bli veldig få som blir berørt av dette. Det er selvfølgelig noen som har telefon uten 4G, men da er det kanskje på tide å bytte. I tillegg vil det være noen utlendinger på besøk i Norge der operatøren deres ikke har avtale om 4G-roaming, men arbeidet med å frigjøre mer frekvenser til 4G er helt nødvendig for at vi fortsatt skal ha et så godt mobilnett i Norge, sier Amundsen.

Allerede neste år vil Telenor bli ferdige med å erstatte 3G med 4G i den såkalte 900-frekvensen, som da vil deles mellom 2G og 4G. 800- og 900-frekvensene utgjør «grunnfjellet» i mobildekningen fordi signalene når langt fra hver mast.

I tettsteder vil det fortsatt være 3G noen steder på 2.100-frekvensen, før dette også stenges i 2020. Denne høyere frekvensen gir god kapasitet, men mindre rekkevidde.

I løpet av året skal Telenor være ferdige sitt mangeårige prosjekt med å installere 4G på alle sine basestasjoner i landet.

1317142119

Så, i forbindelse med at jeg sjekket noe annet tok jeg en forbindelsestest fra bilens menyer. Der stod det at tilkoblingen var LTE. Det vil si 4G og altså ikke noe stress om de skulle finne på å slukke 4G-nettet i morgen.

For øvrig en LCI i3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA