Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmeladestasjon

Startet av hhtngo, tirsdag 12. juni 2018, klokken 10:34

« forrige - neste »

hhtngo

Vi skal installere hjemmeladestasjon og har vurdert følgende pakker:
https://www.kolstadelektro.no/kampanje/lad-elbilen-pa-en-trygg-mate/

I utgangspunktet frister det med 22kW dersom mulig, men har samtidig hørt at bruk av hurtiglader bør begrenses for å ta vare på batteriet. Er det noen her som har installert lader med høy hastighet som kan si noe om dette? Bør vi heller gå for 3,6kW eller 7,2kW f.eks.?

_OE_

Har du sjekket at det er TN nett (400V) anlegg hos deg? ZOE Er spesiell vanskelig når det gjelder lading

Sent from  my S9+

minibiti

To add to the previous answer, if you do not have TN at home, you will need a transformer to go from IT to TN before you get to the charger.
This transformer is part of the installation package (if you have IT of course) with the Podpoint charger when you get this installed via Motor Forum.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

minibiti

When it comes to the speed of charge, I think it is not fully clear yet that always charging with 22 kW destroys the battery faster compared to mostly charging with 3.6 kW. But in theory it is reasonable to assume that charging slower should be better.
The other thing to consider is if you can have so much power dedicated to charging your car, especially during the winter, without taking your main circuit breaker down because you would be over the max capacity of your incoming line.
I would go for 3.6 or 7.2 kW, unless you really need (and can) more and then maybe go for 11 or 22 kW.

What you can also think of is if you are going to have several electric cars in the future, then a load balancer dual charger can be a good idea.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

jkirkebo

22kW er ikke hurtiglading, og den seneste forskningen tyder på at det beste for batteriet er å lade mellomraskt. Altså ikke hurtiglade (pga. varmeutvikling) men heller ikke saktelade på lav effekt (pga. parasittiske prosesser som foregår under lading). Det kan altså være best for batteriet å bli ferdig med lading så raskt som mulig, men ikke så raskt at det utvikles noe særlig varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minibiti

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. juni 2018, klokken 12:47
22kW er ikke hurtiglading, og den seneste forskningen tyder på at det beste for batteriet er å lade mellomraskt. Altså ikke hurtiglade (pga. varmeutvikling) men heller ikke saktelade på lav effekt (pga. parasittiske prosesser som foregår under lading). Det kan altså være best for batteriet å bli ferdig med lading så raskt som mulig, men ikke så raskt at det utvikles noe særlig varme.

So what would you say are acceptable charging speed? between 7 and 11 kW?
Is 22 kW too fast and ends up producing too much heat (at least during the summer)?
Is 3.6 kW too slow and creates the problem you describe above? or do you have to go down to less than 2 kW for this?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. juni 2018, klokken 12:47
22kW er ikke hurtiglading, og den seneste forskningen tyder på at det beste for batteriet er å lade mellomraskt. Altså ikke hurtiglade (pga. varmeutvikling) men heller ikke saktelade på lav effekt (pga. parasittiske prosesser som foregår under lading). Det kan altså være best for batteriet å bli ferdig med lading så raskt som mulig, men ikke så raskt at det utvikles noe særlig varme.
22kW er jo mellomraskt. Lader vår ZOE kun med 22 kW da vi har installert en KEBA veggboks på jobben (TN)
Om du har IT-nett hjemme, så kan du benytte denne modellen her med 6,2 kW og innebygget trafo : http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

erinaes

Til nofuelno: har dere begynt å få noe erfaringsmateriale på netto ladeeffekt for ZOE med denne trafo/ladepunkt? Det har vært en del spørsmål omkring dette produktet på forumet det siste året. Særlig relevant for ZOE-eiere/kjøpere er vel pris/ladeeffekt i forhold til 1-fas 16A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA