Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kan jeg gjøre etter 3(4) alvorlige reparasjoner i 1,5 år?

Startet av Pavel Kolotilov, mandag 11. juni 2018, klokken 15:58

« forrige - neste »

Pavel Kolotilov

Hei,

Jeg ville spørre folk hva kan jeg gjøre med bilen min, hvis jeg hadde 3 (4) alvorlige reparasjoner i 1,5 år?

-   Drive unit erstatning #1
-   Drive unit erstatning #2
-   Billader erstatning (ikke bilen selv, bare 13Amb chuco laderen). Denne var ikke så alvorlig, med jeg fikk erstatning bil uansett fordi hadde ikke mulighet å lade bilen.
-   Nå de skal erstatte High voltage battery.

Vi er veldig trøtt av alle disse reparasjoner som koster ganske mye penger for oss (bensin erstatning bil bare i 3 dager, etc) og hver gang de har bilen i 1-2 uker.

Hva tenker dere, kan jeg få en ny bil? Hadde noen erfaring med det?
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

arthur

Jeg ville ha krevd kompensasjon for dine dokumenterte utgifter og holder de bilen mer enn en uke så har du krav på erstatningsbil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PaulusA

Hei Pavel

Dette var mye trøbbel, så dumt da
Har ikke hatt noe slikt på min
Du kan vel kreve ny bil hvis samme feil er forsøkt reparert 2 ganger uten hell?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Ifølge Erik Arnesen Helsfyr, de gir deg erstatningsbilen i 3 dager i vanlig tilfelle. Man får erstatning bil i mer enn tre dager bare i tilfelle hvis reparasjon ikke kan utføres på grunn av manglende deler (når de er ikke produsert ennå).

Min ny HV batteri var på lager i Tyskland. Derfor fikk vi bare en erstatning bil i 3 dager. Etterpå betaler de bare 2/3 del av leiebilen.

Problemet er ikke så mye utgifter selv, men alle disse problemer med bilen. Og som dere ser, det var 2 ganger drive unit, men nå er det HVB. Derfor er det ikke det samme ting.

I alle fall, vi skal redigere en klage. Fordi det kan ikke aksepteres. Vi betalte Mersedesen og forventer at bilen virker som Mersedesen, ikke som en gammel sovjetiske Lada.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

PaulusA

Enig med deg
Spesielt ikke som en Lada produsert for innenriksmarkedet, de var jo HELT håpløse
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Mr Oizo

Mercedes har virkelig valgt en underleverandør som leverer kvalitet til denne bilen ja  ;)

KTS

Jeg fikk omlevering etter at min bil (2015 modell) var 4 måneder på verksted. Feilen oppsto da bilen hadde kjørt ca 10000 kilometer, ca 5 måneder gammel. Samme feil oppsto 1 kilometer fra verkstedet da jeg hadde hentet den.
Motor og girkasse, samt bærearm og hjullager ble byttet uten at lyden forsvant... Innbyttebilen ble lagt ut for salg av forhandler noen måneder senere, så antar de fant feilen til slutt.
Ingen feil med 2017 modellen.

PaulusA

Heldigvis er det et fåtall biler dette gjelder, men kjedelig for de som opplever det
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Pavel Kolotilov

Hei,

etter 2 uker var verksted ferdig med bilen. De har erstattet ikke bare HVB, men også Drive Unit. Igjen. Jeg tror at nå holder jeg et norsk record på Drive Unit erstatning - tre gander i 1,5 år. Fra nå av må jeg kanskje gjøre det regelmessig sammen med dekkbytte - 2 gander hver år :-)

Vi har skrevet en klage om hendelse. Venter å se hvordan det går.



2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

PaulusA

Hei Pavel

Sjekk med Forbrukerrådet

De to første årene gjelder kjøpsloven, den tillater kun to reparasjoner for samme ting. Burde også gjelde for bil

Etter to år gjelder garantien, denne er svakere
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

Jeg husker at du har gledet deg så mye på beginnelsen og det er ganske trist hva skjer. Jeg kan godt forstå frustrasjonen. Det er flere tesla biler også som er "mandagsbiler" osv.
Om bilen fungerer så er det perfekt, men om bilen ikke leverer som den skal - få den reparert og selg den om det lar seg gjøre. Dessverre denne bilen er en dinosaur, ingem videre utvikling, blir en museum modell kanskje.

Pavel Kolotilov

Ja, tusen takk PaulusA, skal sjekke med dem.

Ja, Rickl, vi tenker kanskje å selge den. Men først skal vi vente på svar fra MB. De tok tid til enden av denne uka for å tenke om svaret på vår klage.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

arthur

Sitat fra: PaulusA på tirsdag 19. juni 2018, klokken 18:26
Hei Pavel

Sjekk med Forbrukerrådet

De to første årene gjelder kjøpsloven, den tillater kun to reparasjoner for samme ting. Burde også gjelde for bil

Etter to år gjelder garantien, denne er svakere

Dette er jo bare helt feil! Ved kjøp fra en forhandler så er man som privatperson dekket av Forbrukerkjøpsloven og da har man reklamasjonsrett opptil fem år. Hva produsents/forhandlers garanti sier er helt og holdent totalt uinteressant med mindre denne gir en rettigheter UTOVER Forbrukerkjøpslovens betingelser.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

krl

Det er helt korrekt. Reklamasjonsretten er på fem år på en bil så lenge du kjøper den privat.

En EVENTUELL garanti fra produsent/forhander/selger gir deg ekstra rettigheter i tillegg, den kan ikke fjerne noen av rettighetene du har via lovbestemt reklamasjonsrett.

PaulusA

Ok
5 år er det kanskje ja,,,,
Men, om dette med tredje reparasjon gjelder for biler?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA