Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første FSD-feature allerede til høsten?

Startet av georglu, mandag 11. juni 2018, klokken 14:42

« forrige - neste »

georglu

I følge denne artikkelen lover Elon Musk første FSD-feature allerede til høsten i versjon 9 av bilens software. Ville du vurdert å ta med FSD på en ny Model S om du bestilte i dag som følge av disse nyhetene? Jeg skal ganske snart bestille en Model S og ble umiddelbart litt fristet til å slenge med FSD på bilen min.

https://electrek.co/2018/06/10/tesla-version-9-software-update-fully-self-driving-features-elon-musk/
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

o.b.lix

Husk at dette er samme mann som lovde at ap2 skulle overgå ap1 i desember 2016, og det har enda ikke skjedd...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

De kan uansett ikke begynne å innføre funksjonalitet til FSD som også har vært lovet til AP, til kun FSD-biler. Har de teknologien må de også oppfylle det de har lovet til AP-biler, iallfall i Norge med den forbrukermakten vi har her.

georglu

#4
Sitat fra: gr på mandag 11. juni 2018, klokken 17:35
De kan uansett ikke begynne å innføre funksjonalitet til FSD som også har vært lovet til AP, til kun FSD-biler. Har de teknologien må de også oppfylle det de har lovet til AP-biler, iallfall i Norge med den forbrukermakten vi har her.

I følge artikkelen så skal det også komme features til EAP i versjon 9, men også FSD-features skal komme med. Jeg tolker det slik at man må ha kjøpt FSD for å få disse. Det nevnes at disse ikke vil gjøre bilen selvkjørende ennå, så kanskje er det snakk om features som trenger ekstra godkjennelse fra staten før de kan brukes i Norge. Jeg antar det f.eks. avansert gjenkjenning av trafikklys og skilter, men det blir bare spekulasjoner.

EDIT: ser ut som om et IKKE mangler i avsnittet over: ...kanskje er det snakk om features som IKKE trenger ekstra godkjennelse fra staten...
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

DagfinnN

Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. juni 2018, klokken 16:52
Husk at dette er samme mann som lovde at ap2 skulle overgå ap1 i desember 2016, og det har enda ikke skjedd...
Uenig med at det ennå ikke har skjedd. Nå synes jeg AP 2 er bedre enn 1.
Bedre på:
Filskifte
Følge dårlig merket vei
Mye bedre og mer fleksible lukeparkering.
Men manglende skiltlesning er mye dårligere.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daktari

Allerede du liksom...

Jeg tolker forøvrig Musks tweet at de i august vil ha versjon 9, og fra da av er de klar til å slippe FSD-features.  Ikke at det kommer FSD-features i august, men at det tidligst vil bli mulig fra august.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Georglu, skjønner det, men hvis de innfører teknologi på FSD som også AP er solgt med, så må de gi AP-biler det samme. Så enten har de kommet veldig langt med det de ikke har rullet ut, og vil overgå det AP er solgt som, eller så er de, basert på det bilene kan i dag, fryktelig langt unna det de har lovet, og det vil egentlig være et stort skritt om de bare klarer å holde det de selger AP som.

Se her fra tesla.com, dette er hva de selger at AP skal klare:

o.b.lix

Sitat fra: DagfinnN på mandag 11. juni 2018, klokken 18:12
Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. juni 2018, klokken 16:52
Husk at dette er samme mann som lovde at ap2 skulle overgå ap1 i desember 2016, og det har enda ikke skjedd...
Uenig med at det ennå ikke har skjedd. Nå synes jeg AP 2 er bedre enn 1.
Bedre på:
Filskifte
Følge dårlig merket vei
Mye bedre og mer fleksible lukeparkering.
Men manglende skiltlesning er mye dårligere.

Ghoster mye mere, spesielt i tuneller, der klarer ikke ap2 å se forskjeller på feltene, så den bremser uansett hvilken bil i annet felt som bremser.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

georglu

Sitat fra: gr på mandag 11. juni 2018, klokken 18:59
Georglu, skjønner det, men hvis de innfører teknologi på FSD som også AP er solgt med, så må de gi AP-biler det samme. Så enten har de kommet veldig langt med det de ikke har rullet ut, og vil overgå det AP er solgt som, eller så er de, basert på det bilene kan i dag, fryktelig langt unna det de har lovet, og det vil egentlig være et stort skritt om de bare klarer å holde det de selger AP som.

Se her fra tesla.com, dette er hva de selger at AP skal klare:

Så lenge de utgir både EAP-features og FSD-features sammen i versjon 9, så kan jeg ikke se at det skal være noen løftebrudd (og de trenger ikke gi AP-biler mer enn hva det er betalt for). Jeg vil anta at utviklingsforløpet for EAP og FSD kan gå parallelt og det ene nødvendigvis ikke utelukker det andre (med unntak av at du ikke kan ha FSD uten EAP). De som har betalt for FSD vil få flere features enn de som ikke har betalt for det.

Etter hva jeg har forstått forventes det store forbedringer i EAP både i versjon 9 og fremover mot versjon 9.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

I know, vi er sikkert ikke egentlig uenige. Vet ikke hva du kjører heller, men jeg har AP2.5-bil, og jeg sier bare at de har langt igjen til de er der de har lovet med den bilen iallfall, og jeg blir imponert om de får til alt de har lovet nå i august. Er enig i at de kan innføre FSD-ting som ikke nødvendigvis bryter mot AP, men når ikke AP-bilene klarer å svinge av en motorvei og følge navien engang, slik de er solgt med, så er veien dit fryyyyktelig lang. Klarer ikke engang å skifte fil på veier som ikke er lagt inn som 2-felt i AP-basen.

Og disse tingene kan de ikke skylde på regulative/myndighetskrav heller. Det er ingenting i veien for å innføre dette i dag, så lenge de fortsatt krever hendene på rattet.

georglu

Sitat fra: gr på tirsdag 12. juni 2018, klokken 09:17
I know, vi er sikkert ikke egentlig uenige. Vet ikke hva du kjører heller, men jeg har AP2.5-bil, og jeg sier bare at de har langt igjen til de er der de har lovet med den bilen iallfall, og jeg blir imponert om de får til alt de har lovet nå i august. Er enig i at de kan innføre FSD-ting som ikke nødvendigvis bryter mot AP, men når ikke AP-bilene klarer å svinge av en motorvei og følge navien engang, slik de er solgt med, så er veien dit fryyyyktelig lang. Klarer ikke engang å skifte fil på veier som ikke er lagt inn som 2-felt i AP-basen.

Og disse tingene kan de ikke skylde på regulative/myndighetskrav heller. Det er ingenting i veien for å innføre dette i dag, så lenge de fortsatt krever hendene på rattet.

Pt. kjører jeg ingen Tesla i dag, men prøvekjørte en Model S forrige. Ble litt skuffet over nivået på EAP-programvaren. Jeg opplevde litt hakkete kjøring og vingling i feltet på motorveien. Et par ganger tråkket den på bremsen uten at det skulle være noe grunn for det (ingen biler foran i feltet på motorveien). Mulig dette løpende blir oppdatert og at allerede siste oppdatering er noen hakk bedre.

Jeg skjønner godt at kunder med AP2/AP2.5-biler er skuffet over utviklingen til nå. Forsinkelsene er over ett år nå? Vi får håpe på noen godsaker i versjon 9. Burde timing-messig passe bra sammen med at jeg får levert bil (estimert levering i august, men selger sa jeg burde forvente september).

Jeg tror jeg ender opp med å ikke kjøpe FSD, men jeg har ennå noen dager på å ombestemme meg.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

Vingling er egentlig ikke kjent for meg, annet enn at den gjerne vil sentrere seg mellom hvite striper, slik at du kan oppleve at langs påkjørsler på motorvei vil den gli delvis ut i påkjørselen før den følger linja inn igjen, og fantombremsing har egentlig vært historie siden januar/februar, men fikk tre fantombremsinger igjen rett etter siste oppdatering nå på lørdag, men så har den vært fin igjen. Kjører jevnt over veldig bra, men syns det er kjedelig at den ikke leser skilter og ikke takler filskifte uten at kartene er 100% riktig, og skulle ønske den kunne fikse rundkjøringer litt bedre. Helt greit at den ikke takler rundkjøring med masse trafikk, og jeg skjønner de datatekniske komplikasjonene, men med tanke på hva de har lovet så kunne den godt klart å kjøre gjennom en rundkjøring uten andre biler til stede, og ikke minst så kunne den godt klart å følge navien og kjøre av på riktig avkjøring for eksempel.

Jeg anbefaler AP, men ikke FSD. Hardwaren har du uansett, og momsen på FSD takler du sikkert hvis det skulle vise seg at det blir så bra at det er verdt å kjøpe det. Det er selvfølgelig en fare for at de kan skru opp prisen på å legge til FSD senere, men...

M@rtin

Og derrrr gikk FSD-prisen opp og koster nå den runde sum av 50.000 NOK ...
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

georglu

Sitat fra: M@rtin på torsdag 28. juni 2018, klokken 15:03
Og derrrr gikk FSD-prisen opp og koster nå den runde sum av 50.000 NOK ...

Kanskje det var et godt valg å ta den med på bilen min til høsten likevel? ;)

Jeg antar de vil friste flere til å velge FSD når de designer bilen i stedet for å slå det på i etterkant.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA