Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte håndbrekk klosser på Modell S

Startet av buylove, mandag 11. juni 2018, klokken 13:33

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Jeg fikk en skrapelyd i bakhjulet når jeg svinger til høyre i rundkjøringer etc. Det viser seg og være ene håndbrekk klossen på høyre side bak. Jeg hadde nettopp hatt en stor service hos Tesla så ringte til dem og lurte på om de ikke sjekket bremseklossene på service. Da fikk jeg som svar at ettersom jeg ikke hadde bestilt rens av bremsene så ble ikke det gjort??????? Jeg fikk ingen opplysninger når jeg takket nei til det, som de da skulle ha ekstra betalt for, om at de da heller ikke sjekket klossene. Dette føler jeg som lureri men nok om det. De skulle ha 2200,- for nye klosser og kunne ikke skifte dem før i juli. De spurte om jeg ville ha et annet verksted til og gjøre det, noe jeg sa jeg ville da jeg ikke kan la bilen stå i flere uker. Problemet er at de elektriske kalipperne til håndbrekket må tilbakestilles og de jeg har snakket med har ikke diagnose verktøy til det som kan brukes på Tesla.
Er det noen som kjenner til hvordan jeg kan få tilbakestilt stemplene i kalipperne eller noe diagnoseverktøy som kan brukes?
Veldig takknemelig for råd og tips her da den utslitte klossen riper bremseskiven slik at jeg ikke får brukt bilen.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

MrBacardi

Sitat fra: buylove på mandag 11. juni 2018, klokken 13:33
Hei!

Jeg fikk en skrapelyd i bakhjulet når jeg svinger til høyre i rundkjøringer etc. Det viser seg og være ene håndbrekk klossen på høyre side bak. Jeg hadde nettopp hatt en stor service hos Tesla så ringte til dem og lurte på om de ikke sjekket bremseklossene på service. Da fikk jeg som svar at ettersom jeg ikke hadde bestilt rens av bremsene så ble ikke det gjort??????? Jeg fikk ingen opplysninger når jeg takket nei til det, som de da skulle ha ekstra betalt for, om at de da heller ikke sjekket klossene.

Dette er såvidt jeg forstår todelt. På serviceskjemaet fra min siste service så ser jeg at de har sjekket de alle bremseklossene rundt om, + håndbrekk-klossen, og rapporterte gjenværende tykkelse. Dette er en standardsjekk i servicen.

Det som derimot er utenom og koster ekstra, er rens og smøring av alle bremsekaliperne, dette er ikke inkludert.

Legger ved et utklipp fra skjemaet mitt, så kan du se hvordan det ser ut.
Hvordan ser ditt serviceskjema ut? Det kan jo være det er forskjell på servicene hvis man ikke har forhåndsbetalt serviceplan? (jeg har 5 års forhåndsbetalt service).
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

#2
Vanlig feil på de gamle bilene at belegget løsner fra klossen. De skiftet preventivt på min, uten kostnad. For øvrig ikke noen stor jobb å gjøre selv.

buylove

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. juni 2018, klokken 17:30
Vanlig feil på de gamle bilene at belegget løsner fra klossen. De skiftet preventivt på min, uten kostnad. For øvrig ikke noen stor jobb å gjøre selv.

Hvordan får du tilbakestilt den elektriske håndbrekk kalliperen? Skrus den inn/tilbake eller må jeg ha diagnoseverktøy som tilbakestiller dem?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

T.K

Sitat fra: MrBacardi på mandag 11. juni 2018, klokken 14:16
Sitat fra: buylove på mandag 11. juni 2018, klokken 13:33
Hei!

Jeg fikk en skrapelyd i bakhjulet når jeg svinger til høyre i rundkjøringer etc. Det viser seg og være ene håndbrekk klossen på høyre side bak. Jeg hadde nettopp hatt en stor service hos Tesla så ringte til dem og lurte på om de ikke sjekket bremseklossene på service. Da fikk jeg som svar at ettersom jeg ikke hadde bestilt rens av bremsene så ble ikke det gjort??????? Jeg fikk ingen opplysninger når jeg takket nei til det, som de da skulle ha ekstra betalt for, om at de da heller ikke sjekket klossene.

Dette er såvidt jeg forstår todelt. På serviceskjemaet fra min siste service så ser jeg at de har sjekket de alle bremseklossene rundt om, + håndbrekk-klossen, og rapporterte gjenværende tykkelse. Dette er en standardsjekk i servicen.

Det som derimot er utenom og koster ekstra, er rens og smøring av alle bremsekaliperne, dette er ikke inkludert.

Legger ved et utklipp fra skjemaet mitt, så kan du se hvordan det ser ut.
Hvordan ser ditt serviceskjema ut? Det kan jo være det er forskjell på servicene hvis man ikke har forhåndsbetalt serviceplan? (jeg har 5 års forhåndsbetalt service).

Rens og smøring av bremsecalipere? Jeg tviler på at de tar av caliperen, renser den, smører den, setter på nye pakninger og monterer caliperen igjen. Og hvorfor skulle de det. En caliper glir som regel, i alle fall før i tiden, i år etter år, nærmest tiår etter tiår, om bilen ble brukt og man bytter bremsevæske hver 50 000 km. Faktisk er bremsevæske det eneste man trenger bytte på Leaf, på trillingene også gearolje hver 50 000 km, på Tesla vet jeg ikke om noen oljer må byttes. Om ingen oljer trenger byttes, trenger man bare bytte bremsevæske hver 50´, de er uansett ekstrajobb på service. Resten av servicen er visuell kontroll, med andre ord se at alt sitter der det skal sitte. Og historien om at de ikke kontrollerte at bremsecaliperen var slitt viser vel at servisen var fullstendig bortkastet.

E_S

Sitat fra: buylove på tirsdag 12. juni 2018, klokken 07:58

Hvordan får du tilbakestilt den elektriske håndbrekk kalliperen? Skrus den inn/tilbake eller må jeg ha diagnoseverktøy som tilbakestiller dem?

I følge Teslas egen servicemanual er det ingen tilbakestilling eller annen bruk av diagnoseverktøy nødvendig.
Enkelt og greit parkbrems av, plukk ut klossene, sett inn nye, ta et par nedbremsinger på parkbremsen (trykk og hold P i ca. 50 km/h) og du er "good to go". Skulle ethvert verksted kunne ordne på maksimalt én time.
:)

Hyperstress

Jeg hadde bilen (AP2) på EU kontroll og fikk beskjed om at den ene P-brems klossen var nesten helt nedslitt.. Hvorfor?? Da tenker jeg det er noe galt som ikke er riktig,  siden jeg utelukkende har brukt bremsen når bilen har stått i ro. Kjedelig om de krever masse penger for å fikse det dersom det er noe feil.. Ligger klossen inntil og slites ned?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

MrBacardi

Sitat fra: T.K på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:06
Rens og smøring av bremsecalipere? Jeg tviler på at de tar av caliperen, renser den, smører den, setter på nye pakninger og monterer caliperen igjen.

"Cleaning and lubricating brake caliper pad slides and parking brake calipers" :)

Sitat fra: T.K på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:06
Faktisk er bremsevæske det eneste man trenger bytte på Leaf, på trillingene også gearolje hver 50 000 km,
Hvorfor du drar inn Leaf i denne tråden forstår jeg ikke, men det du sier stemmer jo ikke helt? På Leaf skal feks kjølevæske byttes hver 15 år/200.000 km, samt at de kontrollerer gearoljen ca. annenhver service.

Sitat fra: T.K på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:06... på Tesla vet jeg ikke om noen oljer må byttes.

Kjølevæske byttes hvert 4 år/80.000 km
Gearolje byttes hvert 12 år/230.000 km
Bremsevæske byttes hvert 2 år/40.000 km

Sitat fra: T.K på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:06
Resten av servicen er visuell kontroll, med andre ord se at alt sitter der det skal sitte.

Det er mange punkter som er visuell kontroll ja, men det er i tillegg en del punkter som går på torque-check og smøring også. Blant annet for styring, støtdempere og panoramtak. I tillegg kommer bytte av luftfilter og den type ting.

Sitat fra: T.K på tirsdag 12. juni 2018, klokken 23:06
Og historien om at de ikke kontrollerte at bremsecaliperen var slitt viser vel at servisen var fullstendig bortkastet.

At de ikke kontrollerte bremseklossene stusser jeg også på, for nettopp det er et punkt på det serviceskjemaet jeg viste til litt lenger opp i tråden. Nettopp derfor jeg ba buylove om å gi oss informasjon om serviceskjemaet sitt, slik at man kan se på eventuelle forskjeller på forhåndsbetalt service kontra engangsservice.

Men som jeg har vist over, så gjøres det mye annet på en service i tillegg til visuelle kontroller. Så nei, vil ikke si servicen var bortkastet.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

Det gearolje-intervallet for Tesla du nevner stemmer nok ikke. Hvis det er driveunutoljen du tenker på er det første bytte på 20.000km, deretter hver 80.000.

Når vi kjøpte vår første bil var intervallene vesentlig lengre, og uten førstegangsbytte. Hvis jeg ikke husker feil var første skift på 120.000km. Men de ble kortet kraftig inn. Førstegangsbytte ble innført vinteren 2015/2016.

MrBacardi

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. juni 2018, klokken 07:30
Det gearolje-intervallet for Tesla du nevner stemmer nok ikke. Hvis det er driveunutoljen du tenker på er det første bytte på 20.000km, deretter hver 80.000.

Når vi kjøpte vår første bil var intervallene vesentlig lengre, og uten førstegangsbytte. Hvis jeg ikke husker feil var første skift på 120.000km. Men de ble kortet kraftig inn. Førstegangsbytte ble innført vinteren 2015/2016.

Dette har da blitt endret ja som du sier. Mitt serviceskjema heter SC-15-00-001 R3, og der er det kun spesifisert hver 240k km for driveunitene (se bilde av nettopp dette punktet i post 2 i denne tråden).

Antar de endringene du sikter til dukket opp i SC-17-00-004. Noen som har dette skjemaet og kan legge det ut?
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

petersv

Jeg sjekket dette med Tesla, da DU-olje ikke ble byttet på min RWD på 20.000km-service. Da kom det fram at dette første væskebyttet det kun gjelder de nye små du-ene. Mao. ikke RWD eller P-modeller (bak). Jeg fikk kun se det på skjermen deres, ikke noen utskrift dessverre.

Muffinman

Litt snodig siden den store DU`en har vesentlig mindre oljevolum og de største utfordringene mtp holdbarhet. Vi byttet for øvrig etter 20k på nyest DU på rwd-bilen også.

buylove

Hei!

Jeg trykket vist på noe som jeg ikke skulle og et sitat jeg skulle bruke ble vist en melding.
Jeg finner ikke noe service skjema, det eneste jeg har er regningen på servicen fra Tesla.
Der står det vel en del om hva som er gjort.
Legger med den.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Jejl

#13
Hvorfor dekkes ikke disse klossene av garantien?
De brukes jo bare når bilen står i ro, og burde ikke kunne slites?
Hadde en episode med mine klosser for et par år siden der de ikke ville løsne. Etter å ha satt giret i D,R,D,R,D,R,D,R,D så løsnet de til slutt.
Nå anbefaler Tesla at jeg bør skifte dem, og de vil ha betalt for det selv om jeg har betalt for den gamle servicepakken der deler skulle være inkludert.

o.b.lix

Sitat fra: Jejl på onsdag 13. juni 2018, klokken 23:02
Hvorfor dekkes ikke disse klossene av garantien?
De brukes jo bare når bilen står i ro, og burde ikke kunne slites?

Kan fint brukes under kjøring, de er "nødbrems" (hold inne "P" og prøv selv). Er nok derfor slitasjedel.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA