Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt elbil - Up, Leaf eller Zoe?

Startet av isabovre, tirsdag 17. juli 2018, klokken 11:10

« forrige - neste »

isabovre

Hei!

Jeg har sånn smått begynt å se etter bil da jeg har byttet jobb og bruker en del tid på kollektivt. Avstanden til jobb er 2 mil (4 mil t/r) og jeg har til en viss grad lademulighet på jobb (rift om plassene) men foreløpig ingen ladestasjoner i borettslaget mitt, slik at jeg ellers vil være avhengig av å lade på offentlige ladestasjoner (evt betale på f.eks. Fortum innimellom).

Jeg har ikke et veldig stort budsjett og tenker egentlig maks 120-130 000. Da finner jeg på finn.no noen Zoe, Leaf og Up, da som regel 2013 og 2014-modeller. Er det noen som har tips til hvordan de stiller seg i forhold til hverandre ut fra mine behov? De er altså:
- Kjøre til og fra jobb i ukedagene, noen ganger lengre på jobbreiser men da tåler jeg å planlegge et ladestopp eller to.
- Vi er to voksne i husstanden og benytter oss ellers mye av kollektivtransport, men det er også gøy å kunne utnytte det å ha en bil med å ta noen helgeturer e.l.

Har fra før av lest at Zoe ikke har hurtiglading på samme måte som de to andre, men synes dette med lading er litt vanskelig å forstå - er helt grønn på elbil.

Takker for alle innspill!

sylwester

Zoe er perfekt hvis du ikke skal på mange langturer. Hvis den bilen hadde hatt hurtiglading hadde jeg vurdert den selv om jeg ikke har tn-nett hverken hjemme eller på jobb.

En del 2013-leaf er av den opprinnelige japanutgaven uten utstyrsklasser eller varmepumpe. Sørg for at du har varmepumpe for å få mindre forbruk på vinteren. Leaf vil være bilen ned hurtiglading som har mest for pengene.

Elbilen blir fort elsket i familien.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bårdk

Har selv Zoe, men ville ikke kjøpt det om jeg ikke hadde lademuligeter hjemme.

elektrolux

En e-Up ville klart denne oppgaven med lading på jobb annenhver dag. I alle fall på sommeren. Den lader også raskest av disse fra vanlig stikk grunnet lavest forbruk.

Men trenger du virkelig så stort kjøretøy for å pendle mest sansynlig alene til jobben. Husk nå kommer bompenger også på elbil og da ville i alle fall jeg valgt et bedre egnet kjøretøy som f.eks en slik som jeg har i bestilling:

https://electrameccanica.com/

https://www.youtube.com/watch?v=xjx4YT3UknA
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. juli 2018, klokken 06:18
En e-Up ville klart denne oppgaven med lading på jobb annenhver dag. I alle fall på sommeren. Den lader også raskest av disse fra vanlig stikk grunnet lavest forbruk.

Men trenger du virkelig så stort kjøretøy for å pendle mest sansynlig alene til jobben. Husk nå kommer bompenger også på elbil og da ville i alle fall jeg valgt et bedre egnet kjøretøy som f.eks en slik som jeg har i bestilling:

https://electrameccanica.com/

https://www.youtube.com/watch?v=xjx4YT3UknA

Plass til en tometermann?

elekTrond

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. juli 2018, klokken 06:18
[...] f.eks en slik som jeg har i bestilling: https://electrameccanica.com/
Jeg finner ingen dedikert tråd, så da er jeg heller ikke redd for å gå offtopic her. Sist i den 5 min videoen dreier han hele tó hèle runder på rattet for det relativt lille utslaget på hjulene. Det virker ikke særlig sportslig, ei heller praktisk. Spesielt siden representanten framhever Wilwood og racingbakgrunnen til eierne av firmaet. Jeg har sjøl kortstyring med 2,5 runde, "lås-til-lås".

Lag gjerne en egen tråd for doningen og svar der, så holder vi denne tråden ren. Ser du har nevnt den her og der i søketreffene på "electra". Hva med norsk agentur, priser, service, reparasjoner osv?
'13 Mjau

hsa77

Sitat fra: bårdk på onsdag 18. juli 2018, klokken 15:09
Har selv Zoe, men ville ikke kjøpt det om jeg ikke hadde lademuligeter hjemme.
Enig. De fleste offentlige ladestasjoner hvor man kan lade over natten er på it-nett, det blir fort styrete å bruke lademugge+type2-adapter flere ganger per uke.

Med ditt budsjett ville jeg nok gått for en 4-4,5 år gammel Leaf, da har du noen måneder med nybilgaranti og kan kjøpe privat uten den helt store risikoen (bare pass på at bilen er kjøpt ny i Norge).

Eup er en flott bil, men etter min mening er den litt overpriset. Skulle jeg kjøpt en så liten bil hadde jeg heller kjøpt en trilling, da får du en flott bil for nesten halve prisen av eup (eller ny for ca 150k).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Amatøren

#8
For 130.000,- er det ganske mange e-up! å velge mellom. Også fra forhandler.

Sjekk Finn.

Har selv e-up! riktig nok en 2017 modell, men den imponerer. Brukte den på flere harryturer selv om den trengte hurtiglading underveis (ikke bare på handelsstedet) før Sharanen ble byttet ut med en e-Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

isabovre

Sitat fra: hsa77 på lørdag 21. juli 2018, klokken 20:41

Med ditt budsjett ville jeg nok gått for en 4-4,5 år gammel Leaf, da har du noen måneder med nybilgaranti og kan kjøpe privat uten den helt store risikoen (bare pass på at bilen er kjøpt ny i Norge).

Hva er det som gjør det viktig at bilen er kjøpt ny i Norge? Dvs holde seg unna bilforhandlere som har importert fra USA?

isabovre

Hva tenker dere om denne?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124699778&fks=124699778

Er litt eldre men oppgitt rekkevidde 175 km, nåværende eier har brukt den som barnehagebil og sier han aldri har testet maks rekkevidde...

sylwester

Wow 115'kr for en 2012.. Jeg kjøpte min 2012 for over 2 år siden for 125'kr. Jeg tenker du kan prute litt.

SOH vil ligge i nærheten av 85% slik at den er enten på vei til å miste den første streken sin eller har allerede gjort det. Når fullada kan du forvente ca. 80% av det bilen hadde som ny siden en softwareoppdatering hindrer fullading på de og 70% av nybilskapasitet hvis du setter til å lade til 80%.

Jeg kjører opptil 5 mil per dag med min og på langtur klarer jeg 8 mil på første etappe og 6mil på neste selv på vinteren og noe mer på sommeren. Jeg lader til 80% de fleste dager og kobler til lader når jeg kan dvs. bilen lades opp til 80% ofte og det tar 1 time å lade den til den stopper fra det via app. Jeg oppdaget at det er en grense for hvor ofte man gidder å lade så for meg er smertepunktet 2 hurtigladinger så jeg kjører sjeldent mer enn ca. 2,6x rekkevidden i henhold til føre. Typisk på vinteren betyr det 20mil for 2012 og 40mil for 2018.

Jeg ville sett etter en bil som har et 0,5-1 år igjen på garantien. Det er det jeg gjorde
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PNR1A

Nissan Leaf Nordic 30kWh

hsa77

Sitat fra: isabovre på onsdag 25. juli 2018, klokken 10:08
Sitat fra: hsa77 på lørdag 21. juli 2018, klokken 20:41

Med ditt budsjett ville jeg nok gått for en 4-4,5 år gammel Leaf, da har du noen måneder med nybilgaranti og kan kjøpe privat uten den helt store risikoen (bare pass på at bilen er kjøpt ny i Norge).

Hva er det som gjør det viktig at bilen er kjøpt ny i Norge? Dvs holde seg unna bilforhandlere som har importert fra USA?
5 års nybilgaranti fra norsk importør. Kjøper du av forhandler som har importert selv er det forhandleren som gir evt garanti og må ta reklamasjoner selv - dersom det er en seriøs forhandler kan det jo selvfølgelig gå greit, men jeg ville følt meg tryggere med garanti fra importøren. Leaf importert fra USA kan ha gått i varmt klima og uten aktiv kjøling kan batteriet ha tapt en del kapasitet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA