Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe El-bil - E-UP & Leaf

Startet av elbilentuasist, søndag 29. juli 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

elbilentuasist

Jeg har begynt å se etter El-bil , og har også lest litt om noen andre tråd her på forum angående det samme spørsmål men har litt annerledes behov så derfor spør igjen .

Jeg har et budsjett 150000-155000 og i tillegg ser for en modell 2015 og oppover. Jeg har funnet noen Leaf og Up og ønsker å vite hvordan de stiller seg i forhold til mine krav 
    -  Ønsker en bil for bykjøring mest , men også kan kjøre noen mellom store langtur ut av byen.
    -  Har god bagasje plass og bakseter er gode - Har barn og barneseter skal være med
    -  En god bil , med god batteri rykte -  ønsker ikke at batteri ryker , rett etter garanti perioden er over )
         PS: Har hørt at det er ganske dyrt å skifte batteri på EL-biler , og bedre å kjøpe ny bil ? Er det sant
Jeg har selv sjekket Leaf hittil men ønsker å vite om det er verdt å bruke tid å sjekke VW-UP (E-UP). ellers bare satse på Leaf ?

Takk .

Trekkoppbil

Når det gjelder plass til barn og barneseter, så har jeg ingen andre råd enn å prøve bilmodellene.  Plassen avhenger mye av hvor langbeinte dem i forsetet er.

Når det gjelder batterier, så er det 2 ulike forhold som gjelder, hvor det kan være ulike garantitider:

  • Gradvis aldring over tid hvor kapasiteten blir mindre
  • Plutselig feil der du mister framdrift.
For Leaf sin del så oppstår det omtrent aldri plutselige feil. Garantien mot det er på 8 år.
Problemet med Leaf er at man har ikke valgt den mest robuste batteriteknologi og man mangler termisk styring, og batteriene svekkes av høy temperatur. Antakelig holder batteriet seg bra så lenge du er forsiktig med det, men tar du over bil fra andre, kan batteriet været holdt dårlig. Det finnes 2012-modeller som har over 85% igjen av kapasiteten sin igjen fortsatt. I 2013 og -14 kom det tilsetningstoffer som gjorde batteriene mer robuste ved høy temp, og 2015 ser ut til å være ganske robust, mens 30kwt taper seg derimot fort. 24 kwt har 5 års kapasitetsgaranti mens 30kwt har 8 års kapasitetsgaranti som er bransjestandard nå.

Navl1

#2
Hei

Jeg har eid begge de du vurderer:

Leaf:

Positivt: Bil med god plass, også til barneseter. 24kwh har praktisk rekkevidde en plass mellom 100 til 160 km på en ladning. Bagasjerom som holder for de fleste. Stor tilgang på hurtigladeplasser. Vinterrekkevidde er anstendig, men her må du regne med reduksjon i rekkevidde, og lavere hastighet på hurtigladning.

Negativt: Hurtigladning er ikke såååå hurtig. For min del var A-stolpene plassert slik at jeg fikk blindsoner i kjøreretning.

E-up:

Positivt: Perfekt bybil. Liten og kjapp, kan parkeres nesten overalt. Rask hurtigladning. Praktisk rekkevidde en plass mellom 80 til 140 km. Godt med oversikt i bilen. Overraskende god på motorvei.

Negativt: Liten bil, registrert kun for 4 personer. Vinterrekkevidde er verst i klassen. Jeg var nede i 50km i rekkevidde på bilen på det verste i vinter. Bagasjerom er svært lite.

Alt i alt så er Leaf den klart mest praktiske bilen du kan kjøpe (min mening). Den gir mest plass og praktisk rekkevidde for pengene. E-up er uansett min favoritt, fordi den bare var jæskla morsom å kjøre.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

elbilentuasist

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 30. juli 2018, klokken 00:54
Når det gjelder plass til barn og barneseter, så har jeg ingen andre råd enn å prøve bilmodellene.  Plassen avhenger mye av hvor langbeinte dem i forsetet er.

Når det gjelder batterier, så er det 2 ulike forhold som gjelder, hvor det kan være ulike garantitider:

  • Gradvis aldring over tid hvor kapasiteten blir mindre
  • Plutselig feil der du mister framdrift.
For Leaf sin del så oppstår det omtrent aldri plutselige feil. Garantien mot det er på 8 år.
Problemet med Leaf er at man har ikke valgt den mest robuste batteriteknologi og man mangler termisk styring, og batteriene svekkes av høy temperatur. Antakelig holder batteriet seg bra så lenge du er forsiktig med det, men tar du over bil fra andre, kan batteriet været holdt dårlig. Det finnes 2012-modeller som har over 85% igjen av kapasiteten sin igjen fortsatt. I 2013 og -14 kom det tilsetningstoffer som gjorde batteriene mer robuste ved høy temp, og 2015 ser ut til å være ganske robust, mens 30kwt taper seg derimot fort. 24 kwt har 5 års kapasitetsgaranti mens 30kwt har 8 års kapasitetsgaranti som er bransjestandard nå.

Hei !

Takk for svar, særlig om batteri aldering . Som jeg har forstått , så 24 KWT har bare 5 års batteri kapasitet , etter det batteri kan ryke og man må regne med en ny batteri . DVS 2015 modeller kan bare vare til 2020 og ikke mer , og man må regne en investering på nybatteri ?
Er det sant batteri bytte er dyrebart ?
Takk

elbilentuasist

Sitat fra: Navl1 på mandag 30. juli 2018, klokken 09:10
Hei

Jeg har eid begge de du vurderer:

Leaf:

Positivt: Bil med god plass, også til barneseter. 24kwh har praktisk rekkevidde en plass mellom 100 til 160 km på en ladning. Bagasjerom som holder for de fleste. Stor tilgang på hurtigladeplasser. Vinterrekkevidde er anstendig, men her må du regne med reduksjon i rekkevidde, og lavere hastighet på hurtigladning.

Negativt: Hurtigladning er ikke såååå hurtig. For min del var A-stolpene plassert slik at jeg fikk blindsoner i kjøreretning.

E-up:

Positivt: Perfekt bybil. Liten og kjapp, kan parkeres nesten overalt. Rask hurtigladning. Praktisk rekkevidde en plass mellom 80 til 140 km. Godt med oversikt i bilen. Overraskende god på motorvei.

Negativt: Liten bil, registrert kun for 4 personer. Vinterrekkevidde er verst i klassen. Jeg var nede i 50km i rekkevidde på bilen på det verste i vinter. Bagasjerom er svært lite.

Alt i alt så er Leaf den klart mest praktiske bilen du kan kjøpe (min mening). Den gir mest plass og praktisk rekkevidde for pengene. E-up er uansett min favoritt, fordi den bare var jæskla morsom å kjøre.

Heisann !

:+1: Takk for en detaljert svar om begge bilene. Det hjelper :)

Trekkoppbil

Sitat fra: elbilentuasist på mandag 30. juli 2018, klokken 09:47
DVS 2015 modeller kan bare vare til 2020 og ikke mer
Antakelig varer batteriet så lenge du behandler det bra. Kombinasjonen av høy temp og høy lading ødelegger batteriet. Og det er tida fra du lader opp til du kjører som betyr noe. Hvis du holder bilen kjølig, eller lar batteriet stå med ca 20% SOC til vanlig og du lader opp på morgenkvisten rett før du skal kjøre, så bør det ikke bli så mye slitasje. Det var en professor som hadde lithiumceller fra 1999 under oppbevaring på ca 3,5V, og han mente de var like bra etter 14 år. Nå finnes det mange ulike batterier, så jeg veit ikke hvor relevante disse talla er for bilbatterier.
Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012 Leaf: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
2015-batteriet ser ut til å være mye mer robust mot høye temperaturer. 2015-modellen kom i april 2014, og bilene er ca 4 år gamle nå, og de har stort sett holdt seg godt, og jeg trur det er bare i varme stater at det er vanlig at 2015-modellen har mista en bar.

Jeg er enig i at a-stolper og dårlig sikt er et problem i Leaf.

Leaf lader vel fortere enn Golf opptil halvfullt batteri, og deretter går ladinga treigere og treigere. Jeg lada Leaf ved siden av en E-Golf en gang, og golfsjåføren mente at vi nådde et skjæringspunkt ved 80%, hvor vi hadde brukt like lang tid på å lade. Man bør ikke hurtiglade over 80%, og når man har lada opptil 50% kan man vurdere å kjøre videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA