Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av liten elbil til pendling

Startet av PNR1A, søndag 10. juni 2018, klokken 19:57

« forrige - neste »

PNR1A

Hei,

Har Leaf for tiden men vil kjøpe en elbil til som skal brukes kun til/fra jobb. Tur/retur ca. 35km, Ring 3/E18, maks 80 km/t. Lading på jobb (nesten) finnes ikke, kan en Buddy/THINK fungere? Eller bør jeg gå for en trilling som under:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121319969&fks=121319969

På forhånd takk for all innspill.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Vollis47

Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

HCO

Hva med Renault Twizy? Kanskje litt for spesielt interesserte, men fullt mulig å bruke til daglig pendling det meste av året (jeg har snakket med en som gjør det).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

PNR1A

Takk for alle tips. Ser ut som det blir en trilling. Billigst Twizzy jeg fant er ca 62K. For samme pris, får jeg mye mer, tror jeg.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

Twizy forblir bomfri, så ikke helt feil den. Veldig mange slike i Stavanger for tiden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PNR1A

Skal se på en trilling snart, aner ikke hvordan man testet batteri. Har ikke OBD e.l. Og hva mer burde jeg passe på. Noe tips, takk.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Nissan Leaf Nordic 30kWh

Trekkoppbil

Etter et kjappt søk fant jeg et langt svar fra en erfaren bruker her:
"To get a readout of SOH of the battery you'll need either a dealer diagnostic tool (Lexia 3 - which I have) or the Android app Canion with a compatible Bluetooth OBD-II adaptor." https://speakev.com/threads/2nd-hand-ion-what-to-look-for.101345/

Jeg synes du stiller gode spørsmål, som jeg ville stilt sjølv, siden jeg ikke kjenner til bilen.
De få gangene jeg har spurt gamle trillingeiere om kapasitstap,  har jeg fått til svar at de ikke har merka stort. En kollega av meg leverte bilen på verksted for å måle batteriet etter at garantien var gått ut, og testen viste svært bra kapasitet. Men få dager etterpå fikk han ei dau celle, så jeg er usikker på om det er tryggt å kjøre testen.

Som gammel Leaf-sjåfør, er jeg skeptisk til å pendle 80 km med ett 2011-batteri, uten å sjekke opp brukererfaringer med den aktuelle bilmodellen.  Når batteriet er 7 år gammelt, trur jeg man er ganske avhengig av hvordan bilen er holdt tidligere, og jeg trur aldringa kan halveres eller dobles med små grep.

Legg merke til om bilen har Webastovarmer, og ta en prøvetur på pendlerstrekningen.

PNR1A



Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. juni 2018, klokken 21:12
Etter et kjappt søk fant jeg et langt svar fra en erfaren bruker her:
"To get a readout of SOH of the battery you'll need either a dealer diagnostic tool (Lexia 3 - which I have) or the Android app Canion with a compatible Bluetooth OBD-II adaptor." https://speakev.com/threads/2nd-hand-ion-what-to-look-for.101345/

Jeg synes du stiller gode spørsmål, som jeg ville stilt sjølv, siden jeg ikke kjenner til bilen.
De få gangene jeg har spurt gamle trillingeiere om kapasitstap,  har jeg fått til svar at de ikke har merka stort. En kollega av meg leverte bilen på verksted for å måle batteriet etter at garantien var gått ut, og testen viste svært bra kapasitet. Men få dager etterpå fikk han ei dau celle, så jeg er usikker på om det er tryggt å kjøre testen.

Som gammel Leaf-sjåfør, er jeg skeptisk til å pendle 80 km med ett 2011-batteri, uten å sjekke opp brukererfaringer med den aktuelle bilmodellen.  Når batteriet er 7 år gammelt, trur jeg man er ganske avhengig av hvordan bilen er holdt tidligere, og jeg trur aldringa kan halveres eller dobles med små grep.

Legg merke til om bilen har Webastovarmer, og ta en prøvetur på pendlerstrekningen.

Jeg har maks 40km tur/retur. Da burde batteri holde. Webasto nevnes ikke i annonse,  Jeg trenger bil fr A til B, det blir billigere enn NSB. T.o.m. med bompenger fra 2019, blir det likt beløp. Orker ikke mer sykkel. :)

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Nissan Leaf Nordic 30kWh

PNR1A

Definitivt ikke noe Webasto i denne bilen, samt setevarmere. Bilen kom fra Nederland, hadde bremseproblem i 2014 som ble fikset av verksted. Fant ikke noe stempel i servicehefte. Kun 2 EU kontroll, rettet noe i 2015 og OK i 2017. Rust på alle bremser og på stanga på bakstilling. Ikke noe Tectyl heller.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

TB

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. juni 2018, klokken 21:12
Jeg synes du stiller gode spørsmål, som jeg ville stilt sjølv, siden jeg ikke kjenner til bilen.
De få gangene jeg har spurt gamle trillingeiere om kapasitetstap,  har jeg fått til svar at de ikke har merka stort. En kollega av meg leverte bilen på verksted for å måle batteriet etter at garantien var gått ut, og testen viste svært bra kapasitet. Men få dager etterpå fikk han ei dau celle, så jeg er usikker på om det er tryggt å kjøre testen.
Slik eg har forstått består testen å lade ut bilen til 2-3 prikker - og så lade den opp igjen med diagnose utstyr tilkoblet. Trillingene tar alltid pause ved ca 30 og 70% for å sjekke status. Forskjellen er at diagnose utstyret vil da lese ut informasjon samtidig som oppladingen skjer. Kanskje det er så enkelt at BMS har lite minne for å lagre logg og eventuelle feilmeldinger?

Dermed burde ikkje testen føre nokon ekstra belastning utover å bruke bilen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PNR1A

Takk igjen for alle tips. Har noen erfaring med rust på disse? Bilen kom fra Nederland i 2013, har ikke setevarmere f.eks., ikke å nevne rustbeskyttelse. Har lest litt på forumet om Tectylbehandling på trillingene, det blir fort 5000kr i utgifter.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

elekTrond

Min norske '13 hadde også krokan på tromler og bakstilling da jeg overtok etter 3,5 år. Alt dette er boltet fast og kan demonteres og fikses/byttes. Krabb heller under og se på gulv og kanaler.
NB! Det er sideskjørt av plast, se lengre inn og opp.

Dette kan du nok fra før av, men spør selger om hen vil bli med på en kjøretur. Jo fortere du kjører, jo raskere når du halvt batteri. Fin rødfarge forresten. :+1:
'13 Mjau

PNR1A

Sitat fra: elekTrond på onsdag 13. juni 2018, klokken 12:05
Min norske '13 hadde også krokan på tromler og bakstilling da jeg overtok etter 3,5 år. Alt dette er boltet fast og kan demonteres og fikses/byttes. Krabb heller under og se på gulv og kanaler.
NB! Det er sideskjørt av plast, se lengre inn og opp.

Dette kan du nok fra før av, men spør selger om hen vil bli med på en kjøretur. Jo fortere du kjører, jo raskere når du halvt batteri. Fin rødfarge forresten. :+1:

Er ikke særlig bilkyndig, eieren er ikke fra Oslo og har ingen mulighet å kjøre litt lengre. Fargen er fin, noe riper her og der. Eieren skal komme tilbake med rapporter fra Bertel O Steen om utført årskontroll, "batterioppgradering" osv.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA