Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skinnseter og dashbord i myke materialer

Startet av Trond.m, søndag 10. juni 2018, klokken 17:56

« forrige - neste »

Trond.m

I utgangspunktet kunne jeg tenkte meg bil med stoffseter, men er usikker på hvordan annenhåndsverdien vil være. Vil utførelsen av dashbordet bli lik bensinutgaven hvis man velger skinn, og enklere med hardplast hvis man velger stoffseter ?
Stoffsetene har vel heller ikke mulighet for å justere vinkel på sitteputen, så jeg heller mot at tillegget på 10.000 er en fornuftig investering. Men det er litt merkelig at pristillegget på bensinutgave med mva er lik tillegget for el-utgaven med mva fritak.

andy99

Må ikke glemme at skinnseter inkl kjøling i sete, som er verdt noen kroner i komfort på varme dager og lange kjøreturer.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Trond.m

Sitat fra: andy99 på søndag 10. juni 2018, klokken 19:19
Må ikke glemme at skinnseter inkl kjøling i sete, som er verdt noen kroner i komfort på varme dager og lange kjøreturer.
Det er riktig, men noen har nevnt at de støyer en del, og komforten blir likevel ikke på nivå med stoffseter. Det er en grunn til at få har ventilert skinnsofa hjemme i stua  ;) Og har vi noen garanti for at det er ekte skinn ?

andy99

Jeg kan bare uttale meg etter en kort kjøretur med bensin KONA og kan ikke si jeg hørte noe lyd fra viftene. Eneste jeg merket var at det ble veldig kaldt (det var i mars og få plussgrader) ;D.
Skinnkvaliteten var helt OK, som de fleste andre. Stoff på sidene av setene etc så de har nok spart litt. Hvis du er veldig i tvil, dra og prøv.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Gordon Retriever

Sitat fra: TM på søndag 10. juni 2018, klokken 19:38Og har vi noen garanti for at det er ekte skinn ?

Vanligvis kan man stole på at biler solgt med skinnseter har ekte skinn i sete- og ryggflater.
Når det gjelder Hyundais påstand om "skinntrekk" i dører er jeg mindre overbevist om at dette har mye med ekte skinn å gjøre.

Det er mer overraskende at bilprodusentene ikke avkreves opplysninger om hvilket land skinnet er produsert i, om produksjonen er bærekraftig (produkter brukt i garving av lær er tradisjonelt lite miljøvennlige) eller om dyreholdet er etisk forsvarlig.

Ofte klarer ikke leverandørene engang å fortelle hvilket type dyr skinnet kommer fra.  Svakt.

tuono

#5
Nå har jeg kjørt Ioniq med ventilerte skinnseter siden tidlig høst 2016, og påstanden om støy fra vifter fremstår som rein svada. Kom fra europeisk bil til over det doble i pris med tilsvarende seter.

Trond.m

Ser at Premium utgaven av Kona Electric har følgende beskrivelse av setene i sin premium-utgave:

«Stoelbekleding, lederlook»

Hvis det er samme setetrekket som vi kjøper som «skinnseter», så er det vel ikke greit ?

Har sendt et spørsmål til kundeservice, men kanskje noen her har en forklaring.

Gordon Retriever

#7
Interessant - den tyske beskrivelsen er mer i tråd med den Hyundai lover i Norge:
SitatSitzpolsterung in Leder (enthält hochwertiges Kunstleder)

Jeg tolker dette dithen at rygg- og seteflater er i dyreskinn, mens det andre er kunstskinn.

DDE

Antar det meste i seter er kunstskinn. Dyreskinn til 10.000,- er jo billig

Trond.m

Ser ut som om sitteplater er i ekte skinn. Slik tolker jeg iallefall informasjonen som er på den britiske Hyundai spesifikasjonen:

Seat Trim - Leather (Seat Facings Only)

Stjerneglis

Det er helt normalt med kunstskinn i overflater utenom sitteflater i rygg og sete i nye biler i dag (inkludert såkalte preniumbiler). Ikke noe spesielt for Hyundai m.a.o.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Kamuflars

Er det noen som vet nøyaktig hva som ligger i "oppgradert dashbord"? De bilene jeg har sett så langt synes å ha teknikkpakke, men dashbordet ser ut til å være i plast. Det er også litt uklart for meg hvor mye av dørene som blir skinntrukket; den øverste delen ser ut til å være hardplast på de videoene jeg har sett.

Synes også interiøret i videoene jeg har sett så langt virker mye gråere enn interiøret på de offisielle promobildene. Hyundai oppgir også på sine hjemmesider at setene blir svarte, så jeg håper resten av interiøret står i stil.

Nå skal det sies at alle videoer jeg har sett så langt har vært fra forproduksjonen, så det er mulig de ikke er helt representative for produksjonsmodellene.



2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

arthur

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 25. juni 2018, klokken 09:00
Det er helt normalt med kunstskinn i overflater utenom sitteflater i rygg og sete i nye biler i dag (inkludert såkalte preniumbiler). Ikke noe spesielt for Hyundai m.a.o.

Jeg spurte forhandler om begrepet "skinn" betyr huden av dyr hvilket ble bekreftet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

Husk at en forhandler som oftest bare sier det han regner med at kunden vil høre.

Jeg sendte et skriftlig spørsmål til Hyundai kundeservice for 8 dager siden og ba om en bekreftelse på at det er ekte skinn i setene. Henvendelsen er ennå ikke besvart   ???


Trond.m

Da har jeg fått følgende svar fra kundeservice i Hyundai.

«Setene er trukket i ekte skinn i alle «kontaktflater». Det vil si at områder på siden av setet kan være i annet materiale, mens setet i alle hovedsak er i ekte skinn»

Og det er jo helt greit, og som forventet.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA