Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilmelding hvis man bruker felger uten TPMS?

Startet av Roar Nicolaisen, søndag 10. juni 2018, klokken 11:59

« forrige - neste »

Roar Nicolaisen

Jeg vurderer å kjøpe uoriginale vinterfelger uten TPMS.
Mitt spørsmål er; vil jeg få en feilmelding hver gang jeg starter bilen og evt hvor plagsom er den?
Bilen vil fungere som #2-bil og på vinteren blir det kun litt småkjøring (2-3 km hver dag). Tror jeg greier å følge med på dekktrykket uten sensorer..
Kom gjerne med forslag til vinterfelger som ser bra ut på nye Leaf  :)

jkirkebo

Sitat fra: Roar Nicolaisen på søndag 10. juni 2018, klokken 11:59
Jeg vurderer å kjøpe uoriginale vinterfelger uten TPMS.
Mitt spørsmål er; vil jeg få en feilmelding hver gang jeg starter bilen og evt hvor plagsom er den?
Bilen vil fungere som #2-bil og på vinteren blir det kun litt småkjøring (2-3 km hver dag). Tror jeg greier å følge med på dekktrykket uten sensorer..
Kom gjerne med forslag til vinterfelger som ser bra ut på nye Leaf  :)

Du vil ihvertfall få feil på EU-kontrollen, om du leverer bilen dit på vinterdekk. Og ved en evt. kontroll langs veien vinterstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roar Nicolaisen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. juni 2018, klokken 12:10
Sitat fra: Roar Nicolaisen på søndag 10. juni 2018, klokken 11:59
Jeg vurderer å kjøpe uoriginale vinterfelger uten TPMS.
Mitt spørsmål er; vil jeg få en feilmelding hver gang jeg starter bilen og evt hvor plagsom er den?
Bilen vil fungere som #2-bil og på vinteren blir det kun litt småkjøring (2-3 km hver dag). Tror jeg greier å følge med på dekktrykket uten sensorer..
Kom gjerne med forslag til vinterfelger som ser bra ut på nye Leaf  :)

Du vil ihvertfall få feil på EU-kontrollen, om du leverer bilen dit på vinterdekk. Og ved en evt. kontroll langs veien vinterstid.

Jeg får se an reg-nummeret før jeg bestemmer meg. Man har jo et halvt år fleksibilitet mtp tidspunkt på EU-kontrollen.. Kontroller langs veien er jeg ikke så bekymret for da det som nevnt er veldig lite og veldig lokal kjøring på vinteren.
Men det jeg som sagt lurer på er om og hvilken feilmelding som dukker opp ved start...

Trekkoppbil

Lampa vil lyse hele vinteren. Sånn er det i alle fall på eldre Leafer.

tomrh

Klistre en svart tape-bit over lampa hvis den irriterer for mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Roar Nicolaisen

Huff.. varsellampe som lyser hele tiden blir for plagsomt. Liker ikke tape på dashbordet heller :D

Hvordan fungerer egentlig programmering av disse sensorene. Må de som gjør det ha tilgang til bilen eller er det nok at de vet hvilken type bil det er?  Tenker å bestille dekk/felg på nett..

Løve

Hva er problemet med å gjøre ting skikkelig og å skaffe seg felger med TPMS i?

Roar Nicolaisen

Sitat fra: Løve på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:29
Hva er problemet med å gjøre ting skikkelig og å skaffe seg felger med TPMS i?

Problemet er at forhandler tar seg veldig godt betalt for vinterhjul. I tillegg har jeg tilgang til brukte vinterhjul som passer rett på (uten TPMS)

tomrh

Sitat fra: Løve på torsdag 14. juni 2018, klokken 07:29
Hva er problemet med å gjøre ting skikkelig og å skaffe seg felger med TPMS i?
Et opprør mot imo unødvendig og fordyrende byråkrati.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Myrvang

Jeg kjører min 2015 mod med varsel hele vinteren. Betaler ikke 4.000,- elstra for å slippe å sjekke lufttryket. Det har jeg klart selv i alle år uten sensorer.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Bondeknøl

Det er vel ikke noe problem å kjøre uten sensorene om vinteren. Særlig når en har komplette hjul tilgjengelig. Den lille lampen i dashbordet vender en seg fort til. Bare å ta EU-kontrollen med sommerdekk.

Joltus

Hmmmmm. Og eg som allerede holder på å bli gal av info i som tilhører radarfeilen :p

jkirkebo

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 15. juni 2018, klokken 10:13
Det er vel ikke noe problem å kjøre uten sensorene om vinteren. Særlig når en har komplette hjul tilgjengelig. Den lille lampen i dashbordet vender en seg fort til. Bare å ta EU-kontrollen med sommerdekk.

Det kan jo bli vanskelig da, om EU-kontrollen skal tas i februar ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bondeknøl

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. juni 2018, klokken 16:37
Sitat fra: Bondeknøl på fredag 15. juni 2018, klokken 10:13
Det er vel ikke noe problem å kjøre uten sensorene om vinteren. Særlig når en har komplette hjul tilgjengelig. Den lille lampen i dashbordet vender en seg fort til. Bare å ta EU-kontrollen med sommerdekk.

Det kan jo bli vanskelig da, om EU-kontrollen skal tas i februar ;)
Hvis du vil gjøre ting vanskelig så er jo det meste umulig.
EU-kontrollen kan tas de fire månedene før kontrollmåneden og en kan faktisk gå en måned over tiden, dvs at en har ett halvt år i praksis. Har du i februar så kan du ta EU-kontrollen fra 1.oktober til 31.mars.
Det er da absolutt ikke vanskelig om EU-kontrollen er i februar, men så klart den minst gunstige kontrollmåneden om en må vise bilen med sommerdekk.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA