Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lader TMS-400V 20A

Startet av Pondus1, søndag 10. juni 2018, klokken 10:31

« forrige - neste »

Pondus1

Har nettopp kjøpt en TMS S70D. Tidligere huseier la opp 400V 20A med type B jordfeilbryter til carporten, så det ligger klart. Er det enkleste og rimeligste å montere en Tesla Wall connector, eller er det andre løsninger som bør vurderes?

Leif1

Det må vel bli helt supert, iom at wallchargeren ikke har type b, noe du allerede har i skapet.
Konvertitt fra S til X

Pondus1

Lest litt mer.. Noen grunn til å ikke montere en 400V stikk, kjøpe et rødt adapter og bruke det? Kontakten vil stå under tak.

geear

Ja, gleden og brukervennligheten i å ha kabelen hengende klar i en holder må ikke undervurderes. Slippe kveilingen og skitne kabler opp langs bakfangeren. Vi har dermed også alltid ladekladd og type 2-kabel liggende under bagasjeromsgulvet i begge bilene, så slipper en å glemme slikt når en skal på tur.

Har riktig nok ikke TWC, men Ecolite med kabel alltid stående i.

Øggen

Støtta GR her. Det å slippe å kveile sammen ledninga og legge den i bilen HVER gang, e absolutt verdt dei 5000kr det koster.
Du får kun brukt 16A med rødt stikk, mot 20A med TWC.
I mine auge klar seier for TWC....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Pondus1

Sitat fra: Øggen på søndag 10. juni 2018, klokken 13:39

Du får kun brukt 16A med rødt stikk, mot 20A med TWC.
I mine auge klar seier for TWC....

Så lenge bilen ikke har dobbellader blir det vel max 11kW uansett? Kjøper det andre argumentet, selv om det ikke skal så mye til å lage et godt permanent oppheng for kabelen, da.

Ellemelle

Du må jo ha en ekstra kabel også. Har vel ikke tenkt å kjøre rundt uten UMC i bilen?
Ny UMC koster vel mer enn en TWC.

Pondus1

Trenger vel ikke ha med UMC daglig? 95% av kjøring skjer i velutviklet SC-område, med lading hjemme etter jobb.

Ellemelle

Det er ikke alltid du vet når disse 5% dukker opp. Da er det trist å vite at ladekabelen henger pent kveilet opp hjemme i carporten.

jkirkebo

Sitat fra: Pondus1 på søndag 10. juni 2018, klokken 12:17
Lest litt mer.. Noen grunn til å ikke montere en 400V stikk, kjøpe et rødt adapter og bruke det? Kontakten vil stå under tak.

Da må du bytte sikring til 16A. Rødt adapter til UMC passer i 16A CEE-stikk, og du kan ikke ha et 16A stikk på en 20A kurs. Du kan ha et 32A stikk, men da passer ikke UMC uten bruk av ekstra adapter. Og det er ikke godkjent på fast ladeplass hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pondus1

#10
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. juni 2018, klokken 18:56
Sitat fra: Pondus1 på søndag 10. juni 2018, klokken 12:17
Lest litt mer.. Noen grunn til å ikke montere en 400V stikk, kjøpe et rødt adapter og bruke det? Kontakten vil stå under tak.

Da må du bytte sikring til 16A. Rødt adapter til UMC passer i 16A CEE-stikk, og du kan ikke ha et 16A stikk på en 20A kurs. Du kan ha et 32A stikk, men da passer ikke UMC uten bruk av ekstra adapter. Og det er ikke godkjent på fast ladeplass hjemme.

Så tilbake til en Wall connector da... Kan vel ikke koste allverden for en elektriker å koble til en slik?

oto

#11
Sitat fra: Pondus1 på søndag 10. juni 2018, klokken 17:56
Trenger vel ikke ha med UMC daglig? 95% av kjøring skjer i velutviklet SC-område, med lading hjemme etter jobb.

Helt enig med Pondus1 her. Vi har hatt e-Golf i tre år og X i et halvt, og har aldri med ladekabelen i det daglige. Bruker den akkurat som en vegglader - tar den ut av bilen og henger den på en krok. Helt uproblematisk. Litt avhengig av hvor du bor er det sannsynligvis mer enn nok (semi)hurtigladere rundt omkring om det skulle bli nødvendig å fylle på. Vi bor en drøy mil utenfor Kristiansand, og jeg tror ikke området her er mer enn alminnelig godt bestykket med ladere.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Øyvind.h

En på veggen og en i bilen. Så vet jeg at ladekabel alltid er på plass når jeg drar på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

...

#13
...

geear

Burde vel ha en sikring som ryker før kontakten...

Kobler du ladestasjon til med støpsel så går det under mode 2 lading, og du får krav om type b jordfeilbryter i sikringsskap (som du også gjør med TWC fast tilkoblet, men flere andre ladestasjoner har det integrert).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA