Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kan jeg forvente og få Kona mi i hus?

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. juni 2018, klokken 23:31

« forrige - neste »

Arthur Morgan

 Hei. Er det noen flinke sannsynlighetsregnere her som kan gi et forsiktig estimat på når jeg ca vil få bilen min? Noen som har prøvd og regnet på hvor mange som «hopper» av og som kanskje vet hvor mange biler dem vil levere?Jeg har kønummer 960X

Limodriver

Her ville det blitt veldig mange forutsetninger i regnestykket til at det ville gi noe serlig verdi.

Dersom en gjør et kort resonnement - det er fem måneder igjen av 2018 og det skal komme 2500 biler til Norge i 2018. De første bilene leveres ur i august og det skal visstnok komme ca 350 biler på denne båten. Jeg tror det er lite trolig at mindre enn 350 av de første 1000 på listen bestiller bil.

Litt avhengig av hvor mange biler som kommer på hver båt vil jeg tro du får bil på båt to eller tre. Dersom det leveres ut ca 500 biler pr måned i aug-des vil jeg tro du får bilen en gang i september.

HPSE

Hæh? Han har jo kønummer nesten 10000.....

Tipper utlevering april 19 :-)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Limodriver

Ooops, resonnementet mitt vil nok være langt mer gyldig om jeg hadde klart å se forskjell på nesten 1000 og nesten 10000.

Dersom han hadde hatt nesten 1000 tror jeg resonnementet mitt ville holdt.

Ved nesten 10000 er jeg enig i april 2019ish.

Martin Eden jr

Siste info fra min forhandler er at det kun kommer 2000 biler til Norge i år. Dessverre er mitt tips på plass 10 000 ganske mye lengre ut i 2019...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

andy99

Mange kan nok belage seg på lang ventetid. Sverige har utsatt lansering fra sept/okt 2018 til seinere. Det er antatt ut i 2019, kanskje levering sommer 2019. Så det betyr at enten ligger de etter skjema med produksjon eller så allokerer de mer til andre markeder. Usa, Sør-korea etc. (tror ikke mer til norge, enn det som allerede er varslet:-))
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

arthur

Sitat fra: KiaEVførsteMolde på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:15
Siste info fra min forhandler er at det kun kommer 2000 biler til Norge i år. Dessverre er mitt tips på plass 10 000 ganske mye lengre ut i 2019...

Siste fra "min" forhandler, Birger N. Haug er at det kommer 2.500 biler i år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

pofeet

Kønummer vil ikke kunne si så mye. Det er vanskelig å si hvor mange som vil trekke seg av de 20 000 som har reservert. Motivasjonen for å reservere på Kona var lav da det ikke var noe depositum. Mange av de 20 000 vil ikke være relevante. Tipper vi er nærmere 4-5000 reelle personer når bestillinger er gjort i juni.

Kia og Tesla har depositum og således vil terskelen være høyere før man slenger seg på en liste. Det reflekteres i antallet som er på venteliste.

Antall som har skrevet kontrakt vil gi et mye mer nøyaktig bilde. Først etter fristen for å bestille, vil man få en rimelig pekepinn.

jj44nn

Noen som har tenkt på hvordan Hyundai kan levere Kona i år, men ventetiden på Ionic er minst 8 måneder fra bestillingsdato?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

AndersK

Med tanke på at leveringstiden er noe usikker på denne bilen har jeg et spørsmål. Jeg ser for meg å måtte vente minst et halvt år på denne bilen basert på mitt kø-nummer. Hvis det mot formodning skulle dukke opp noe uforutsett som gjør at jeg  om f.eks. 5 mnd ikke kan kjøpe bilen likevel, vil jeg være bundet av kontrakten da, eller kan man løsrive seg fra den? De får jo solgt bilen i løpet av 5 minutter uansett, så det er jo ikke som om forhandleren brenner inne med den. 

Trond.m

Juridisk er du bundet av kontrakten og må betale en kompensasjon for dokumentert tap hvis du bryter den. Tapet vil vel være at de kan regne at kostnaden deres for å skrive kontrakt mot en ny kunde er opptil 5000 kr. I prsksis vil du nok slippe å betale noe hvis du bare antyder at du da vil selge bilen selv på Finn og putte fortjenesten i egen lomme. Du kan eventuelt be om å få det i kontrakten at du har angrefrist. Tipper de lett går med på det.

AndersK


Ampera

#12
Har kø nummer 34XX forhandleren her i Oslo mente at mest sannsynlig får jeg bilen i år, da det er helt urealistisk å tro at alle i kø bestiller bil.
Fikk heller ikke forandre kontrakten slik at det står leveringsfrist eller gratis avbestilling i tilfelle de tar en Ampera-e :(
Står spesifisert i kontrakten at i tilfelle avbestilling så er det 10% brud gebyr. 


AndersK

Men selv om man bestiller bilen med bruk av kø-nummeret sitt, har man ikke bundet seg til noe før man skriver kontrakt?

AndersK

Jeg finner det merkelig at de tar 10% bruddgebyr på en bil de får solgt videre på 30 sekunder. Ikke er det veldig mye jobb involvert heller for å printe ut en standard kontrakt og få en underskrift på den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA