Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriovervåkning Buddy city-jet 6

Startet av Elgkalv, torsdag 28. februar 2019, klokken 12:01

« forrige - neste »

Elgkalv

Hei!
Har en buddy med fin lithium pakke i. Men det ser ut som cc ikke er tilfredstilt uten batterivoltovervåkning tilkoblet. Det ser ut som om cc tror bilen er tom for strøm og går i nødmodus. Problemet er at vi fingret ut batteriene uten å dokumentere hvor de overvåkningsledningene var tilkoblet. Er noen så elskverdige å legge ut et bilde av batteriene under setet på en city-jet?

Tusen takk.

tom

#1
Du kan ta av JP2 fra Car Controlleren og måle deg frem, skjema finner du her

http://elbilwiki.no/index.php/Fil:27.JPG

/2m
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen


Elgkalv

Det viste seg at car controlleren kun nøyde seg med topp og bunnspenning, og de målereledningene som er der for at controlleren kan bedømme de enkelte batteriene ikke behøver tilkobling. Hva konsekvensene blir av dette er uvisst, men jeg antar at service loggen vil kunne se snodig ut. Nå går uansett bilen, men akkurat da jeg trodde jeg var i mål finner jeg igjen bilen død. Dette viser seg å være dc/dc converteren som ikke lenger lader 12v batteriet og alt skrur seg selv av. Leter etter en ny i en ny tråd.

Oppsummering så langt:
12v batteri må være ladet og i orden. Dette blir ladet fra dc/dc converter, har ikke sett etter ladetilkobling til zivan lader, men uten et sunt 12v batteri gir zivan feilmelding og lader ikke.
Zivan lader må være fullt tilkobled, ladekontakt, din-kontakt og de to løse ledningene som forteller carcontroller at zivan lader. Uten disse lader ikke bilen, og carcontrolleren starter heller ikke for kjøring.
Om revers ikke virker, displayet er dødt og taklyset ikke virker, men bilen går fremover, er dette fordi carcontroller tror at bilen er tom for strøm og går i nødmodus. I mitt tilfelle var dette batteriovervåkningen som ikke var tilkoblet. Jeg leste her på forumet om noen med samme feil som byttet carcontroller for å fikse det. Det kunne nok ha heller vært dårlig tilkobling på jp2.

Uansett, Buddy i Oslo sier de ikke har noe papirer på de gamle kewet/buddy og svarer som om det er en classic, men mye er endret. Jeg har ingen kursfortegnelse eller rele-liste, og Buddy sier min er den eneste igjen av sitt slag. Jeg tar ikke det bokstavelig, men det er få. Om noen har en så har jeg hvertfall notert litt av erfaringer gjort.

RoadRunner

Mener å huske en buddy fra Finn.no som var konvertert til Lithium. Der hadde eieren kuttet ut spenningsovervåkning fra de enkelte celle-parene og kjørte permanent i nødmodus. Og fyllt summeren med tec7 ;-). Den hadde Error1 på displayet etter det jeg husker - muligens fordi CarControlleren ikke forstår at batteriet lades opp, siden den har 0 i spenning på alle parene (?).
På nyere CarController fra 2010 så er det et krav å ha spenning fra alle parene tilkoblet for å få skuta i bevegelse - ifølge selgeren ihvertfall.
Går sikkert an å finne igjen tråden om denne buddyen en eller annen plass på forumet.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA