Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 - tråden

Startet av Motorwatt, lørdag 09. juni 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Motorwatt

Det er på tide å lage en tråd for den nye elbilen til VW. Selv om det fremdeles er en stund til produksjonen starter (november 2019), vil det i tiden framover dukke opp nyheter som kan samles i denne tråden.

--------------------------------------------------------------------

Her er et maskinoversatt intervju (uten rettelser):

Utformingen av produksjonsversjonen av Volkswagen ID hatchback er blitt signert og forblir oppfylt av konseptet først sett i 2016, ifølge VWs design sjef, Klaus Bischoff.

ID-hatchbacken, som kommer på salg i 2019, er den første modellen fra VW-merket som skal utformes som et elektrisk kjøretøy fra begynnelsen, i motsetning til en variant av en eksisterende bil.
Bischoff sa: "Proporsjoner, design-signaler og hjulstørrelse er de samme som konseptet.
Det ser ut som showbilen.
Vi kunne ikke gjøre kamerastyrte bakspeiler av juridiske årsaker, heller ikke den elektriske dørhåndtaket på grunn av kostnadene.
Men bortsett fra det, er det ganske mye det samme. «

Firmaet har startet test på stedet for sin modell, med de første pre-produksjon prototyper som har rullet av linjer i april.
Ingeniører har et 16-måneders vindu for å fullføre bilens utvikling.
Bedriftssjef Herbert Diess avslørte at disse prototyper også ville bli brukt i en "intensiv oppstartsfase" som begynner i september.
De første endelige eksemplene på ID skal produseres i november 2019. Kundesalg vil starte i Storbritannia i begynnelsen av 2020 på hva Diess sa ville være en pris "sammenlignbar med en dieselmodell".
Den nye EV vil starte VWs elektriske bil offensiv og er en bakhjulsdrift, fem-dørs hatchback.

Med en elektrisk motor som gir bilen 168bhp, er ID-en hevdet å ha en rekkevidde på 249-373 miles, som enkelt øker 186-miles rekkevidde av den ansiktsløftede versjonen av e-Golf.
Ved å pakke sin elektriske motor bak, har VW frigjort plass innenfor den fremre delen av ID-en, noe som gir den en imponerende stram vendekrets på bare 9,9 meter og løftet om utmerket manøvrerbarhet i bymiljøer.

ID-konseptet er bygd for å vise designlinjen, elektrisk kjøreteknologi og modulær plattformarkitektur som er satt til grunn for VWs EV-offensiv, og gir også et innblikk i de helt autonome kjørefunksjonene selskapet utvikler for introduksjon på utvalgte modeller fra 2025 og fremover.
Blant de mer spennende funksjonene er et multifunksjonsratt som støter bort i dashbordet når sjåføren bytter til autonom kjøremodus via VW-emblemssettet i sjefen sin.

Utformet på VWs hoveddesignstudio i Wolfsburg, Tyskland, id-id er et svært moderne utseende som hevdes å sette tonen for alle selskapets nye elbiler.
Kommenterer designprosessen, sa leder av VW-merkevaredesign Klaus Bischoff: "Vi hadde den unike sjansen til å lede Volkswagen til en ny tidsalder.
Elektrisk kjøring gir større frihet for designere.
Vi minimerer kjølehullene; aksene beveger seg lenger fra hverandre og genererer fantastiske proporsjoner. "
Med en opplyst merke som gjør det enkelt å identifisere som en VW, avgår den nye bilen ganske radikalt fra eksisterende modeller.
Nøkkelelementene inkluderer en i hovedsak uadvertrukket forkant, ekstremt kort frontoverheng, en bratt stigende motorlinje, en kraftig vindusrute, store hjulhus som inneholder 20 tommer hjul, fremtredende dørelementer, bakre dører med cantilever-stil, en utvidet taklinje, en fremtredende bakside
spoiler element og en glass bakluke.

Ved å fjerne et tradisjonelt grill ved å bruke flush montering glass for sidevinduene og utvide taklinjen utover toppen av bakluken, har VWs designere klart forsøkt å øke den aerodynamiske effektiviteten til ID-en. På 4100mm i lengde, 1800mm i bredde og 1530mm i høyde, er ID 155mm lengre, 9mm bredere og 77mm høyere enn den eksisterende syvende generasjonen Golf. Det rider også på en aksel som er 130mm lengre enn Europas staude bestselger på 2750mm. Med interaktive LED-frontlykter som har blitt uttalt for å etterligne en menneskelig øyes handling ved å gi inntrykk av å kunne åpne og lukke, samt LED-enheter skjult innenfor ulike deler av utsiden, lysegenskapene og den generelle visuelle karakteren av ID endres avhengig av kjøremodus.
Når det er parkert, er lyskilden grafisk utformet for å gi et inntrykk av et lukket øye - som om å signalisere det sover.  Ved oppstart blinker frontlysene, og grafikken endres for å formidle handlingen av en øyeåpning. Samtidig er VW-logoen foran og bak opplyst i hvitt, mens den nedre delen av fremre støtfangeren, sideskjermene og bakre diffusoren lyser opp i blått.
Når kjøringen er valgt, slås lysdiodene til dagslyset automatisk på og VW-logoerene lyser fortsatt i hvitt.
I autonomt kjøremodus utløses en laserskanner fra taket, og den fremre støtfangeren, sideskjermene og bakdiffusoren lyser igjen i blått.
Under oppladningen pulseres LED-enhetene i en simulering av strømmen av strøm til batteriet.

Innvendig har VW utnyttet emballasjefordelene i rene elektriske drivstasjoner for å gi sin nyeste konseptbil med et imponerende romslig fire seter interiør som tilbyr overnatting som ligner dagens større Passat, samt en omfattende tilkoblingspakke som VW antyder vil være en del av alle kommende elektriske modeller.
"Før vi tok en penn i hånden for ID-prosjektet, diskuterte vi intensivt viktigheten av fremtidig mobilitet. En ting er sikkert: bilen i overmorgen vil være et sted for mobilkommunikasjon. Det åpne rommet som tilbys av ID
er et slikt sted, sier Bischoff.

Mens ID gir plass til fire på individuelle seter, vil produksjonsversjonen tilby et mer konvensjonelt layout med plass til opptil fem.
VW har ennå ikke avslørt nominell oppstartskapasitet, men sier at konseptet tilbyr opptil 980 liter bagasjerom når baksetene er brettet ned.
Til tross for det moderne utseende, foreslår VW at produksjonsversjonen vil stole på eksisterende unibody konstruksjonsteknikker ved hjelp av en kombinasjon av varmformet høyfast stål, aluminium og magnesium.
Dette vil tillate selskapet å bygge den nye bilen i eksisterende fabrikker uten behov for betydelig investering i produksjonsinfrastruktur.

Underbygger ID-en er VWs nyutviklede MEB-modul (Modular Electric Architecture), opprinnelig vist på Budd-e-konseptet på Consumer Electronics Show i Las Vegas i januar 2016.

Å gi ID med nullutslippskapasitet er en 125kW børsteløs elektrisk motor montert i bakakselhuset.

Den interne utviklede enheten driver konseptets bakhjul via en girkasse.
Selv om VW ennå ikke har antydet seg på en tyngdekraft for den første av sine dedikerte elektriske biler, foreslår datasimuleringer at produksjonsversjonen er satt til å ha en 0-62mph-tid på mindre enn åtte sekunder og en topphastighet begrenset til 100mph.

Energi som brukes til å kjøre elektromotoren, trekkes fra et litiumionbatteri som er lagt ned i gulvet på MEB-plattformen helt innenfor akselbasen for best mulig vektfordeling.
VW har ennå ikke bekreftet litiumion-enhetens kapasitet, men Autocar-kilder sier at den vil bli produsert internt for produksjonsmodellen.
Imidlertid beskriver VW batteriet som brukes av ID-en som skalerbar og hint i ulik kapasitet i hver av sine kommende elektriske modeller, på samme måte som det gir forskjellige effektutganger i dagens forbrenningsmotormodeller.
Det er lite sagt om ladningssystemet for ID-en. Selv om det pågår VWs påstand om at batteriet kan lades opp til 80% innen 30 minutter, ser det ut til at bilprodusenten kan vurdere et 800V-system som ligner det som er ansatt av sitt søskenfirma Porsche på Mission E-konseptet som ble avslørt på Frankfurt motorshow i 2015.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

Kanskje admin skulle flyttet tråden til I.D. delen?

Det er vel vedtatt at den første som har hatt bare I.D. som konsept navn skal hete Neo så kanskje det bør under Volkswagen bli en Neo del?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-curious

Er en del grep  med designet som kan minne litt om e-Up

turfsurf

155mm lengre enn golf med en lengde på 4100mm? Trodde ikke golf var kortere enn 4 meter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Som det står, så er innlegget maskinoversatt. Man må derfor ofte bruke litt fantasi for å få riktig sammenheng  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tempo4

Bilder av prototypen (steget etter konseptmodellen, som bør være ganske nær den faktiske produksjonsversjonen), og den nye MEB-plattformen som er grunnstammen for både VW Neo og påfølgende modeller til VW-konsernet.

Batterivarianter blir i første fase 50kWh og 62kWh, og senere kommer også 83kWh.
50kWh får aktiv batterikjøling men ikke aktiv batterivarming.
62kWh får både aktiv batterikjøling og varming som standard, og blir sannsynligvis den varianten vi får i Norge.

tempo4

OBS! Bildet av bilen med teksten "We" på siden er konseptbilen (med kamera i stedet for sidespeil). Jeg fikk dessverre ikke slettet det vedlegget.

Forventet produksjonsstart er slutten av 2019, og første kundeleveranser er forventet våren/sommeren 2020.

Ukjent hvorvidt det blir et opplegg med forhåndsreservasjoner, eller om det blir førstemann-til-kontraktmølla rett etter full lansering sommeren/høsten 2019, eller noe der i mellom.

Det forventes at VW planlegger for betydelig produksjonskapasitet.

individu-el


JorgenM

Norsk artikkel:

Volkswagens nye elbil kan bli en real prisbombe

https://www.side3.no/motor/id-neo-pris-rekkevidde-og-dato-4454949

Garantert bestselger dette :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

Sitat fra: individu-el på lørdag 22. september 2018, klokken 21:21125kW ladehastighed. Spændende...

Ikke 150 kW som først annonsert..... = Skuffende!   :-1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emmern

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. september 2018, klokken 13:37
Norsk artikkel:

Volkswagens nye elbil kan bli en real prisbombe

https://www.side3.no/motor/id-neo-pris-rekkevidde-og-dato-4454949

Garantert bestselger dette :)

Hva er prisbombe? En hemmelig regning som detonerer i fjeset ditt? Skjulte verkstedkostnader?  ::) :P

Anyway, ser bra ut dette. perfekt for svigermor.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

https://electrek.co/2018/09/24/vw-neo-electric-car-battery-configurations-price-report/
Trodde det var samme artikkel(?) men se her gutter og jenter :)

It will be offered with 7.2 kW and 11 kW onboard chargers for level 2 charging and the DC fast-charging capability will support a charge rate up to 125 kW.

The timing of the release of the vehicle has always been murky. VW previously mentioned both 2019 and 2020, but now Auto Express says that it should be "revealed" in the last quarter of 2019.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emmern

At det går an å være så sinnsykt trege. Det eneste de vil gjøre er å si at elbiler er legit, og trekke kjøpere mot konkurrentene som faktisk har elbiler ute nå.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Sitat fra: emmern på tirsdag 25. september 2018, klokken 13:57
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. september 2018, klokken 13:37
Norsk artikkel:

Volkswagens nye elbil kan bli en real prisbombe

https://www.side3.no/motor/id-neo-pris-rekkevidde-og-dato-4454949

Garantert bestselger dette :)

Hva er prisbombe? En hemmelig regning som detonerer i fjeset ditt? Skjulte verkstedkostnader?  ::) :P

Anyway, ser bra ut dette. perfekt for svigermor.
Tøff svigermor du ;)
Syntes heller ikke prisbombe egner seg, i hvert fall ikke før bilen er produsert og priset. Mye kan skje med TM3 tillvalg og prisforskjellen trenger ikke bli så stor.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA