Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstid

Startet av aasen90, fredag 08. juni 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

aasen90

Snakket med en Kia forhandler i dag for å finne ut sånn ca leveringstid. Forhandleren hevdet at Kia sentralt ikke viste hvor mange biler som ville komme i 2018 og 2019, og derfor heller ikke kunne si noe om leveringstid om man bestilte nå.

Har noen andre fått bekreftet noe annet? Virker lite logisk å få en ny Opel Ampera situasjon...

svingen

Mener og ha lest att det kommer 300 biler i år,men husker ikke kilden eller  om det stemmer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Limodriver

Jeg har skrevet på forumet at det kommer 300 biler i 2018. Dette har jeg fått opplyst av en Kiaselger i Drammen. Videre sa han at biler i 2019 er en funksjon av antall solgte fossilbiler. Dvs jo flere solgte fossilbiler jo flere elbiler kommer til Norge. Med bakgrunn i dette fikk jeg opplyst at Bertel O Steen arbeider med å få tak i biler i Tyskland slik de har gjort med Seoul.

THE

Akkurat den funksjonen for tildeling av biler basert på fossilbilsalg viser at Kia/Hyundai ikke er seriøse i elbilsatsingen sin, og er det beste argumentet mitt for ikke å kjøpe bil fra dem.

Når det er sagt, så ser Niro EV ut til å bli en veldig bra elbil. Tror de som har satt seg på liste tidlig har gjort et godt valg. Håper virkelig Kia har et ønske om å produsere denne bilen i stort volum, hvis ikke blir det nok lange ventelister.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

aaskt

Var innom min Kia forhandler i dag, han trodde det kunne komme 2 leveranser med biler til landet i år, dvs ca 800 biler. Antydet videre at bil Nr 2000 kunne bli levert i Mars 2019.
Høres også ut som det var planer om å starte kontraktsignering i slutten av August, hvilket tilsier at prisene ikke kan være veldig langt unna.

hELgenen

Sitat fra: aaskt på søndag 10. juni 2018, klokken 00:53
Var innom min Kia forhandler i dag, han trodde det kunne komme 2 leveranser med biler til landet i år, dvs ca 800 biler. Antydet videre at bil Nr 2000 kunne bli levert i Mars 2019.
Høres også ut som det var planer om å starte kontraktsignering i slutten av August, hvilket tilsier at prisene ikke kan være veldig langt unna.

Tipper vi får se det samme her som for Soul - at forhandlere henter biler fra f.eks Tyskland - folk gidder ikke sitte i ett år og vente på bilen......

lirekassa

Det tildelingsprinsippet høres merkelig ut, men samtidig fornuftig fra produsentens perspektiv at de ikke vil strupe salg av egne (andre) modeller i samme marked.

Så lenge det er så lett å omgå, så kan de jo like enkelt la være.

Over 3000 betalingsreservasjoner nå på en bil med kjente specs, men som ikke har blitt markedsført tungt. Det er ganske imponerende, vil jeg si, og sier litt om hvilken tid vi beveger oss inn i. Føler meg foreløpig ganske trygg på at jeg vil kunne få igjen mesteparten av kjøpssummen de første 6-12 månedene om jeg skulle angre på kjøpet.

Ift. produksjonskapasitet så er det en kjent sak at flere bilprodusenter bruker batteripakker fra samme leverandør - kan det i noen tilfeller være flaskehalsen, eller setter de ikke nok kluter til? Vi er jo i en egen liten boble i Norge og har etter hvert en bilpark med langt høyere andel elbiler enn trolig noen andre steder i verden...

torlie

Snakket med en salgssjef hos en Kia, og han hevdet de hadde hårete mål om levere ut 2000 biler ganske tett opp til lansering og de første par måneder.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Olemann


Ryktene går om batteripakka til Niro, det ser ut som de fleste mener at den kommer med 811 teknologi og ikke 622 som rimelig sikkert er i Kona.  Kona bruker LG Chem, men der går også ryktene ettersom man ikke vet om LG Chem rekker komme opp med 811, og da brukes en annen leverandør.  Bare å smøre seg med tålmod her....

brako79

Fikk epost fra min kontakt på Kia Minde idag, kontraktsskriving begynner sannsynligvis august/september. Så er bare å ta ferie med knusende ro.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

lirekassa

Sitat fra: Olemann på torsdag 14. juni 2018, klokken 16:48

Ryktene går om batteripakka til Niro, det ser ut som de fleste mener at den kommer med 811 teknologi og ikke 622 som rimelig sikkert er i Kona.  Kona bruker LG Chem, men der går også ryktene ettersom man ikke vet om LG Chem rekker komme opp med 811, og da brukes en annen leverandør.  Bare å smøre seg med tålmod her....

Tror Kia også bruker batteripakker fra SK Innovation fra før, men hvorvidt LG eller SK klarer å levere NCM 811 er fortsatt tvilsomt. Basert på at Kona og Niro lanseres nesten samtidig, så har jeg begynt å få mine tvil.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Nå som vi får vite mer om leveringstider på Kona så funderer jeg på om min Niro EV kommer før Kona el har rundet de 4-500 første utleveringene?(betinget at Niro starter utlevering allerede i november som de største optimistene av oss håper på).
Kona el som ventepølse som jeg egentlig planla blir da unødvendig for vår bruk. Hmmm

THE

Det er vel ingenting som tyder på at produksjonsvolum for Kia Niro EV blir betydelig større enn for Hyundai Kona EV? Sannsynligvis er det kun de første 3-4000 signerte bestillingene av hver av bilmodellene som får bilen innen "rimelig tid".

Hvis de andre merkene (MB, BMW, VW bl.a.) klarer å holde sine tidsplaner om mange elektriske modeller i stort volum fra 2020/21 og utover, så blir det veldig mye å velge blant om et par år, og da blir nok ventetiden på Kona/Niro betraktelig kortere. Spørsmålet er selvfølgelig hvor troverdige tidsplanene til de store tyske merkene er?

Foreløpig ser det ut til at det blir Nissan Leaf og Tesla Model 3 som blir volummodellene blant elbilene de nærmeste årene, og da med et lite forbehold om at Nissan klarer å levere Leaf m/60kWt batteri i tilnærmet samme volum som de klare å levere utgaven med 40 kWt batteri nå. Tesla Model 3 må man nok vente minst et halvt år på før de første leveringene starter i Norge. Når utlevering av Model 3 i Norge først kommer i gang, så blir det nok relativt kort leveringstid gitt produksjonsvolumet som Tesla har. Flaskehalsen blir nok kapasitet på hvor mange biler det norske Tesla-forhandlerapparatet klarer å levere ut.

Håpet er jo at mange vil hoppe av Niro/Kona køen når andre modeller kommer, slik at leveringstiden for de som må ha/ønsker en liten SUV-liknende bil blir overkommelig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gordon Retriever

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 21. juni 2018, klokken 21:00
Nå som vi får vite mer om leveringstider på Kona så funderer jeg på om min Niro EV kommer før Kona el har rundet de 4-500 første utleveringene?(betinget at Niro starter utlevering allerede i november som de største optimistene av oss håper på).

Optimistiske Niro-anslag bør sammenlignes med ditto Kona-anslag.  Dvs. første biler i juli 2018 og deretter en båtlast pr. måned. :)

Limodriver

Jeg tror du har rett i at vi ikke kommer til å få levering av Niro i 2018. Jeg vil tippe de første kommer mot slutten av første kvartal 2019 da vil det være en tilsvarende forsinkelse som på Kona.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA