Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange minutter lading pr EL bil?

Startet av raxor2k, torsdag 07. juni 2018, klokken 16:36

« forrige - neste »

raxor2k

Hei der! Jeg er ny på dette forumet. Jeg ønsker å vite hvor mange minutter disse 10 elbilene kan lade på(fra 0 til 100%) på type 1,type2 og type 3 ladere? Finnes det noe sted hvor man kan finne ut dette?

EL biler:

Nissan leaf 24kWh/30kWh:     
Volkswagen e-Golf:               
Tesla Model S:                           
BMW i3:                                     
Kia SOUL:                                     
Volkswagen e-Up:                   
Renault ZOE:                               
Tesla model X:                       
Mercedes-Benz B250E:       
Hyundai IONIQ:                         

Jeg vet at type 2 lader er hurtigere enn type 1, og type 3(superlader) lader fortere enn type 2, men hvilke andre faktorer spiller inn her?

Grunn til at jeg ønsker å finne dette ut er fordi jeg vil kjøre noen simuleringer med ladekø for å se ventetid osv :)

Takker for svar.

hanche

Jeg tror du blander kortene litt her: Type 1 og type 2 pleier å referere til typen kontakt, mens lading går på mode 1, 2, 3, 4. Mode 3-lading er AC-lading med kommunikasjon mellom bil og ladestasjon, over type 1 eller type 2 kontakt. Type 1 er begrenset til én fase. Type 2 kan støtte både en og tre faser. Typiske ladepunkter for AC-lading er type 2, mens mange biler (japanske, sørøst-asiatiske?) har type 1 kontakt. Men de kan lades med en dertil egnet type 2 til type 1 kabel.

Mode 4-lading er DC-lading, også kjent som hurtiglading. Det er også Teslas superlader, men den standarden er noe annerledes.

En annen sak er at lading fra 0% til 100% er uhyre sjelden, særlig på hurtigladere, der ladehastigheten faller dramatisk etterhvert som batteriet begynner å bli fullt. Så simuleringen din blir neppe så veldig realistisk. (Selv bestreber jeg meg på å hurtiglade fra rundt 20% til 75%, men av praktiske grunner er det vanskelig å få til. Hurtigladerne ligger ikke tett nok til at man får til det.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

raxor2k

Tusen takk for svar! Har du noe nettside du kan referere til angående dette du har skrevet til nå? Skulle gjerne likt og lest meg litt mer på dette :)

hanche

Sorry, er på biltur akkurat nå, ikke så mye anledning til å grave på nettsider. Men jeg tror mye av det jeg har lært, kommer fra å lese gamle tråder her på Elbilforum, samt Elbilforeningens nettsider. Kan hende kan noen andre komme med bedre tips.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Burger

Vil tippe at alle med kort rekkevidde (30kwh og lavere batteri) så er det fornuftig å kjøre videre etter 20-30 minutter.

Min 24kwh Leaf er en pine å lade høyere enn 70%, farten avtar allerede på 50%. 80% er vondt, 90% og høyere så er det ikke lønnsomt å stå på hurtiglader lengre og heller lade på 16A (3.2kw).
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

Optimal % for å stoppe lading (dvs der ladeeffekten begynner å avta) varierer veldig mellom bilmodeller. For eksempel er det ikke optimalt å lade Ampera-e over 55%, mens i3 dabber av ved 88%. Det er også veldig forskjellig hvor mye effekten avtar over dette knekkpunktet. I tillegg kommer batteritemperatur (ikke utetemperatur) inn som en viktig parameter på både ladefart, og hvor knekkpunktet ligger.

Den aller største ukjente er i hvor stor grad elbilbrukere kjenner slike detaljer, og legger opp lading deretter. Det hjelper lite å simulere ventetid ved optimal lading, så lenge mange elbiler og de fleste ladere gir dårlig informasjon om når det er på tide å dra videre.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Tesla Bjørn har vel dokumentert at Hyundai Ioniq er den raskeste elbilen utenom Tesla når en skal kjøre kontinuerlig og over lange strekk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Gitt at man ikke støter på ladekø, ladestasjonene ligger lett tilgjengelig og man ikke støter på tekniske problemer. Biler med så kort rekkevidde som Ioniq skal ha god klaff på lange turer hvis de i realiteten skal være raskest, selv om de kan være det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. juni 2018, klokken 20:25
Tesla Bjørn har vel dokumentert at Hyundai Ioniq er den raskeste elbilen utenom Tesla når en skal kjøre kontinuerlig og over lange strekk.
Tja, helt likt med Ampera-E etter 1000 km. Det var under like forhold og med dedikerte sjåfører. Kjenner ikke til Pavel, men resultatet var godt siden det ikke var hans bil.

På så lang tur er batteristørrelse nesten irrelevant og da er det imponerende at Ae holder helt følge med den bilen med raskest lading og best effektivitet!

raxor2k

Jeg fant et skjema laget av ClipperCreek som oppdaterer jevnlig estimert ladetid for diverse EL bil modeller, denne finner dere her:

https://www.clippercreek.com/wp-content/uploads/2018/06/Time-to-Charge-Chart-20180615_FINAL_LOW-RES.pdf

Ellers så står det på nettsiden dems(https://www.clippercreek.com/charging-times-chart/) at man kan beregne ladetid ved å:

"To determine your estimated total charge time:

Divide the electric vehicle's battery pack rating by whichever number is lower: the vehicle's acceptance rate, or the EV charging station's output rate. Most vehicles will provide this information through the dashboard interface once you plug into an EVSE "

Er ikke så flink i Engelsk, derfor droppet jeg å oversette til norsk i håp om at ingen skal le av meg :P

Orbit

Den tabellen gjelder biler med amerikansk konfigurasjon. For eksempel, så har BMW i3 94Ah (og ikke 90Ah som det står i tabllen) en 11 kW "acceptance rate" i Europa.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA