Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste, 451 liter bagasjerom og 150 kw hurtiglading

Startet av Bjoris, torsdag 07. juni 2018, klokken 09:36

« forrige - neste »

Zuexi

Er det forskjeller på 150 vs 100 kW ladestasjoner, siden de skriver at bilen støtter 150 kW, men bare kan ta i mot 100 kW?

lirekassa

Sitat fra: Myrvang på torsdag 07. juni 2018, klokken 23:10
Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. juni 2018, klokken 23:07
Sitat fra: Myrvang på torsdag 07. juni 2018, klokken 17:08
Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:08
Vekten vil jo bli en del mindre, men vil tro 204hk kontra 135hk fortsatt utgjør noe.

135hk er jo i utgangspunktet mer enn nok da, og det vil nok også reflekteres i prisen - tror du ikke? Jeg er fortsatt skeptisk til om de tar inn 39,2kwh-utgaven, i hvert fall i første omgang.

Står vel at begge vesjonene kommer til Norge.

Hvor da?
Fikk sms med link til denne i dag. Se 2. avsnitt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lest i største ydmykhet, takk for oppklaring. Lurer på hvordan fordelingen vil være til å begynne med - håper 64kwh er klar fra dag 1.

Sitat fra: Zuexi på torsdag 07. juni 2018, klokken 23:25


Er det forskjeller på 150 vs 100 kW ladestasjoner, siden de skriver at bilen støtter 150 kW, men bare kan ta i mot 100 kW?

Virker ikke det som begrepsforvirring? At motoren er 150kw og batteriet støtter 100kw maks ladehastighet...?

Gordon Retriever

Bilnorge.no kommenterer et par momenter flere har vært inne på i denne tråden:

SitatHvorfor det er snakk om et automatisk girsystem får derimot forbli et mysterium inntil vi ser nærmere spesifikasjoner. Jeg har en følelse av at det er akterut og motsatt som kan velges via et hjul på midtkonsollen, og ikke første til sjette gir – men akkurat den får vente litt.

Med det store batteriet følger en motor på 150 kW eller 204 hk. Det lille batteriet blir bedt om å betjene en maskin på 135 hk. Mens kraftpakken gjør null-til-hundre på 7,8 for dem som gidder, har den lille helt sikkert prestasjoner som er mer tilpasset måten de fleste av dere (altså ikke motorjournalister som fremdeles syns null til 100 kilometer i timen er viktig) oppfører dere.
Link

Gordon Retriever

Sitat fra: Zuexi på torsdag 07. juni 2018, klokken 23:25
Er det forskjeller på 150 vs 100 kW ladestasjoner, siden de skriver at bilen støtter 150 kW, men bare kan ta i mot 100 kW?

Hvor leser du at det er en begrensning på 100kW?

Slik jeg leser pressemeldingen kan bilen nyttiggjøre seg 150kW - og deretter blir det gitt et eksempel på ladetid ved 100kW. 

At 100kW er brukt som eksempel kan tyde på at en stor og snarlig utbredelse av 150kW-ladere ikke er noe Kia forventer seg.

SitatNiro Electric kan lade på 150 kW hurtiglader, og med hurtiglading på 100 kW lader batteriet til 80% på 54 minutter (64 kWh)

goggo

https://youtu.be/ZmzPKA_hjV4

Dette ser jo bra ut. Jeg ser av videoen at NIRO EV får digitalt speedometer og elektrisk håndbrekk, slik som  Soul EV har. Prøvekjørte NIRO PHEV her om dagen, og jeg likte ikke fotbrekket og det analoge speedometeret som denne hadde.
Ser ut som den får 220V uttak i midtkonsollen, eller kanskje det bare er på Korea utgaven?
Jeg synes nesten det ser ut som setene ligner mer på SOUL setene enn NIRO PHEV setene?? Jeg sitter mye bedre i SOUL enn NIRO PHEV, så håper det stemmer.   

Tror jammen jeg må vurdere å sette meg på bestillingslista jeg :)

mvh
Hugo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kim-

Likte størrelsen på bagasjerommet, hvertfall i forholdt til kona.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Trond.m

Ville ikke ha lagt vekt på det de skriver om 150 kW lading. Denne pressemeldingen er nok et hastverksprodukt for å forsøke å bremse salget av Kona. Det de skriver om giring er jo også bare vås. 150 kW tilsvarer forøvrig 204 hk, så jeg tipper det er en sammenblanding av tall. 100 kW lading er uansett bra sammenliknet med eksempelvis Ampera-e. Og kommer det hengerfeste så blir dette garantert en salgssuksess.

THE

Spørsmålet er jo hvor raskt Niro lader på 100 kW lader (eller 150 kW lader for den saks skyld)

Hvis vi antar 64 kWh netto batteri, og går ut fra tallene som Kia oppgir så får jeg snitt på 57 kW ved lading fra 0-80 %

80% av 64 kWh = 51,2 kWh
54 minutter = 0,9 timer

Det betyr i så fall at den lader raskt sammenlignet med de fleste av dagens elbiler, men ikke nødvendigvis raskere enn Hyundai Ioniq på en 100 kW lader (70 kW max?) Da vil jeg nesten anta at den minste batteripakken til Niro  får like rask lading også.

Håper også det stemmer at Kia vil ta inn Niro med 39,2 kWh batteri til Norge. For veldig mange vil nok Niro 39,2 kWh være en veldig bra bil, som også kan fungere som nr1 bil eller eneste bil i familien. Prisen blir nok også attraktiv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på fredag 08. juni 2018, klokken 08:05
Spørsmålet er jo hvor raskt Niro lader på 100 kW lader (eller 150 kW lader for den saks skyld)

Det STORE spørsmålet er vel om det er ladekø når behovet for hurtiglading er der...
Slik det ligger ann nå blir det stort press på disse etterhvert. Ser av tallene nå at det totalt er 6000 som har bestilt enten Kona eller Niro...Antall elbiler vil øke mye fremover...

Joltus


HCO

Sitat fra: hELgenen på fredag 08. juni 2018, klokken 08:50
Det STORE spørsmålet er vel om det er ladekø når behovet for hurtiglading er der(...) Antall elbiler vil øke mye fremover...

Nettopp derfor bør flest mulig kjøpe elbil med stort batteri.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Syns det er utrolig mye vas om dette med ladefart for tiden. Både Niro og i-Pace oppgis med en forutsetning om 100kW lader, men har oppgitt ladetid som knapt er raskere enn 50kW snitt, og oppgis samtidig å støtte 150kW lading. Alle CCS-biler kan (såvidt jeg forstår) plugge seg i en 150kW-lader, selv om de bare klarer å ta i mot 30kW, så det er ikke en interessant opplysning, det interessante er jo om den kan nyttegjøre seg av noe over 50 eller 100kW.

Og hvorfor dere enda tviler på at 39kWh kommer forstår jeg ikke, dette er bekreftet til alle reservasjonsholderne opptil flere ganger, senest på infoen i går. Syns det er veldig bra ettersom dette er bilstørrelse mange vil ha som nummer to bil, og det er da ganske meningsløst å kjøre rundt med mye større batteri enn man trenger, både for miljø og pris. Men er spent på prisforskjellen.

HCO

Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 09:14
(...) 39kWh (...) Syns det er veldig bra ettersom dette er bilstørrelse mange vil ha som nummer to bil, og det er da ganske meningsløst å kjøre rundt med mye større batteri enn man trenger, både for miljø og pris.

Niro kan faktisk fungere som en familiebil, mens Kona størrelsesmessig er en mer typisk nr.2-bil. Det ville derfor gitt enda mer mening om Hyundai Norge og Bertel O. Steen kunne koordinert litt seg imellom, og tilbudt Kona med begge batteristørrelser og Niro bare med 64kWh.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Bare å innse at folks behov og ønsker er forskjellige, og ikke parkere alt i båser. Begge er typiske i størrelse både som nummer to og hovedbil i Norge, avhengig av hvem du snakker med, så det er bare Hyundai som har tatt et idiotisk valg, både miljømessig og konkurransemessig, om å ikke ta inn 39kWh-varianten. Ikke bland Niro inn i dette. Det er like stort behov for 39kWh på Niro som Kona.

Joltus

Hyundai har nok mer enn nok med å klare å levere 64kWh versjonen tenker eg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA