Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste, 451 liter bagasjerom og 150 kw hurtiglading

Startet av Bjoris, torsdag 07. juni 2018, klokken 09:36

« forrige - neste »

Bjoris

Info fra Kia Norge i dag, de tar forbehold om hengerfeste, men skriver at de antar det kommer, isåfall blir dette ett kupp, løp og reservèr er mitt råd!

Bare at den fikk så stort bagasjerom er god nok nyhet for oss til å kjøpe den, har vært skeptisk til å gå ned fra Leafens 435 liter så dette var good news, og kommer den med hengerfeste så blir dette en norges elbil av dimmensjoner!!!

Pressemelding fra Kia Norge!

http://www.mynewsdesk.com/no/kia-norge/pressreleases/kia-niro-electric-med-attraktiv-suv-design-og-god-rekkevidde-2532516

Scrooge

Er dette en muntlig bekreftelse på bagasjerom eller har du en referanselenke? Er det noen frunk i tillegg?


navyelsen

#3
leste mye av det samme på utenlandske nyheter i dag, dog med noe avvikende informasjon:

Equipped with a 64kWh lithium-polymer battery pack, the Niro EV's potential range is 380 kilometres on a single charge. Plugged into a 100kW fast charger, it takes 54 minutes to recharge the battery to 80 per cent of maximum. Buyers will also be to specify their Niro EV with a smaller cheaper 39.2 kWh lithium-polymer battery pack, which affords a range of up to 240 kilometres.

Noen som vet hvorfor de oppgir lavere rekkevidde på engelsk? Klarer noen å grave frem originalkilden for bekreftelse? Virker som om Kia Norge tar i litt ekstra her...

Kilde:
http://www.autocar.co.nz/autocar-news-app/kia-reveals-niro-ev-at-busan-motor-show
http://www.thenewsmarket.com/global/latest-news/all/kia-reveals-all-electric-niro-ev-at-busan-motor-show/s/53eb65ef-3296-4371-b714-eb59e0602f4e
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Bjoris

Tipper det er liten sannsynlighet for at Niro med samme størrelse på batteriet som Kona går 90 km kortere enn Kona. 450 er nok uansett litt optimistisk, tipper 400 sommer og 300 vinter blir greit på denne ved vanlig rolig kjøring

navyelsen

merk at de ikke oppgir 150kW hurtiglading.

De nevner lading med 100kW hurtiglading, med mulighet til å benytte en 150kW ladestasjon.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

haggen

Angående rekkevidde, 45 WLTP har vært oppgitt en stund nå, 38 er i hennhold til strengere Koriansk målemetode. Begge tallene har vært brukt en stund nå, så ingenting nytt der.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Joltus

- Niro Electric leveres med en rekke sikkerhetssystemer som adaptiv cruisecontrol med stop & go, kollisjonsvarsel og lane following assist. Dette er Autonom kjøring på nivå 2, og systemet kontrollerer akselerasjon, bremsing og styring avhengig av bilene foran, og bruker sensorer for å holde sikker avstand.

Håper denne er minst like bra som Leaf sin. Ionic sin er ikke god nok, blir bare til pynt. Så usikker på kona sin i forhold.

Men Niro peker seg ut til å bli en meget bra bil mtp bagasjerom, muligens hengerfeste etc.

Levering er den store issuen. Tror det var nummer 1700 eg var i køen. Så vi får nå se. Pris er selvsagt avgjørende.

Håper bare nye Leaf blir klar med alle data før man må bestemme seg for å legge inn bestilling på Niro.

AppleKnocker

Hmmm...

Level 2 autonom kjøring. Samme som Tesla har p.t.
Mulig hengerfeste.
Grei størrelse på bagasjerom.

Nå begynner det å ligne noe!

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kristtorp

Fantastiske nyheter dette her, da er det bare å vente på bil!

Har vært i tenkeboksen om jeg skulle kansellere eller ikke.

Gnilre

Og bilen får "fabrikkmonterte takrails", supert for meg som ivrig skiløper med skiboks på taket :)
Litt dumt at den kanskje kommer med hengerfeste ;) Å bruke penger på det kun med tanke på verdien når bilen skal selges igjen er bortkastet.

150kW hurtiglading tror jeg ikke på. Bilen tar maksimalt ut 100 kW tenker jeg. Jeg kommer nok til å lade på 50kW; det burde holde med 20-40 minutters pause på en slik stasjon i Norge hvis man ser for seg at 50-60 mil er det maksimale man kjører i løpet av en dag.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Joltus

Sitat fra: Gnilre på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:00
150kW hurtiglading tror jeg ikke på. Bilen tar maksimalt ut 100 kW tenker jeg. Jeg kommer nok til å lade på 50kW; det burde holde med 20-40 minutters pause på en slik stasjon i Norge hvis man ser for seg at 50-60 mil er det maksimale man kjører i løpet av en dag.
Ja der har du rapidgate på Niro. ALT for rask lading :p

Joltus

- Automatisk girsystem, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen.

Hva betyr dette egentlig? Den girer vel ikke mens den kjører? Her er det snakk om FWD og RÈW? :)

Speeder

Sitat fra: Joltus på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:42
- Automatisk girsystem, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen.

Hva betyr dette egentlig? Den girer vel ikke mens den kjører? Her er det snakk om FWD og RÈW? :)
Den girer ikke når du kjører, kanskje bortsett fra mulighet til å sette i N(?), men giring foregår elektronisk mellom N-D-R. Ingen gammeldags rørepinne mellom setene.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Joltus

Ble mer bekymret for at det var en form for automatgir mens man kjører..

Takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA