Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samletråd vedr Tesla, Elon Musk og annet Tesla-relatert

Startet av Touring, onsdag 06. juni 2018, klokken 08:17

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. juli 2018, klokken 09:07Derimot kan det være en god idé for Tesla å tilby betalingsbasert lading til andre merker via CCS. Kapasiteten de aller fleste steder er vel god i hele Europa? Model 3 kan da få "rabattert" lading mens andre betaler mer. S og X har fortsatt gratis/forhåndsbetalt.
Det er ikke lov i Tyskland, i hvert fall. Nå er det krav om ikke-diskriminerende prising.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Betyr det at det ikke er lov med forhåndskjøpt lading heller?
Disse tyske bestemmelsene høres veldig anti-Tesla ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Forhåndskjøpt lading bør være OK, så lenge alle har tilgang på samme prising.

Det er ikke mye tvil om at Tyskland forsøker verne om sin egen bilindustri ved å stikke kjepper i hjulene til Tesla, men inntil videre unngår Tesla utfordringen ved å gjøre nye superladere private, i stedet for offentlige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. juli 2018, klokken 09:26
Det er ikke lov i Tyskland, i hvert fall. Nå er det krav om ikke-diskriminerende prising.
Siden Teslakjøperne har vært med og betalt for utbygging av ladenettverket så er ikke billigere lading for de diskriminerende. Da får evt andre bilprodusenter betale for tilgang til Tesla sitt nettverk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pingle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:09
Forhåndskjøpt lading bør være OK, så lenge alle har tilgang på samme prising.

Det er ikke mye tvil om at Tyskland forsøker verne om sin egen bilindustri ved å stikke kjepper i hjulene til Tesla, men inntil videre unngår Tesla utfordringen ved å gjøre nye superladere private, i stedet for offentlige.

Uavhengig av hva som er lov: Som ikke-teslakjøper misunner jeg selvfølgelig Tesla(-kjøperne) superladerne, og skulle gjerne hatt tilgang. Som elbil-supporter kan jeg vanskelig se at det er noen løsning å slippe løs Tesla-laderne til alle andre produsenter. I Norge er Tesla er mye kjøpt, og mye kjørt, relativt til andre land, hhv andre biler.
Likevel er nok summen av andre modeller betydelig høyere (150 000 vs 25000), og de andre begynner å få "langturrekkevidde" som var utenkelig før Tesla. I 1-2-årsperspektiv er det alt for mange bilmodeller med god rekkevidde underveis til at selv superladernettverket kunne tatt unna det behovet som oppstår.
For Tesla er dette et salgsargument, og det er dem vel unt (og misunt).

Et par hint fra norsk side: Fortum har vel allerede vist ansikt med å prise ladingen til 4 kr/kWt, og jeg forventer ikke at de kommer til å "investere for å bygge opp et marked" i flere år fremover. Ionity er en begynnelse, men temmelig defensivt sammenlignet med Tesla-nettverket. Om Audi, BMW, Mercedes skal ha håp om å få solgt elbiler (og ikke bare ha compliance-biler), kan de ikke leve med en forventning om at det ikke finnes ledige ladere å oppdrive når og hvor man trenger det.

Fra tysk side er det selvfølgelig en fordel om problemet deles med Tesla, men jeg kan bare ikke forstå at det er noe annet enn en kortsiktig løsning, og bare vil føre til at overgangen til elektrisk mobilitet utsettes.
Det er kanskje likevel ikke så dumt, sett fra tysk bilindustris side?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

geear

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. juli 2018, klokken 09:50
Betyr det at det ikke er lov med forhåndskjøpt lading heller?
Disse tyske bestemmelsene høres veldig anti-Tesla ut.
Det stemmer, og her er enda et panisk angrep på Tesla: https://www.tek.no/artikler/tyske-tesla-kunder-ma-betale-tilbake-elbil-subsidie-pa-40-000-kroner/442213

Øyvind.h

Dieselgate har vist at tyske bilprodusenters moral er relativt skral. At de kjemper mot Tesla med nebb og klør er som forventet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på onsdag 18. juli 2018, klokken 13:01
Det stemmer, og her er enda et panisk angrep på Tesla: https://www.tek.no/artikler/tyske-tesla-kunder-ma-betale-tilbake-elbil-subsidie-pa-40-000-kroner/442213

Jeg er helt sikker på at en eller annen med klarer å vri dette til "Kansellerer Model 3-reservasjonen min fordi Tesla svindlet tyske myndigheter for å få tilgang på subsidier."  ::)

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. juli 2018, klokken 13:23
Dieselgate har vist at tyske bilprodusenters moral er relativt skral. At de kjemper mot Tesla med nebb og klør er som forventet.
Lurer på om noen faktisk har regnet på hvor mye avgifter VAG og co har jukset seg unna i forbindelse med dieselskandalen.


daktari

Så du stoler ikke på én nederlandsk blogger under fullt navn, men stoler på det anonyme vaset der?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Amatørsjåfør slår tiden til i-Pace på bane (i-Pace klarte 1.48.18 med profesjonell sjåfør):

https://www.youtube.com/watch?v=GGLg5UE3l7c
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. september 2018, klokken 06:52
Amatørsjåfør slår tiden til i-Pace på bane (i-Pace klarte 1.48.18 med profesjonell sjåfør):
Det er sikkert juks. En Tesla kan jo ikke kjøres fort på bane
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

#43
Ser han skriver i kommentarfeltet under at han kjører på originaldekk, og at han med med Model 3 LR har kjørt på 1:54 med originaldekk og 1:48.6 med racing dekk og bremser. Hadde sikkert hjulpet å ta opp vinduene også.
Tipper det er mulig å kjøre på 1:40 med perfekte forhold og sjåfør.

Nordlands

Model 3 Dual Motor (LR) er vel den som ligger nærmest I-Pace i motorytelse vs. vekt. Jeg tviler også litt på hvor mye det har å si med en "profesjonell" sjåfør, når det virker som amatøren kanskje har mer erfaring med å kjøre elbil på den spesifikke banen.

Lurer på hva en av sjåførene til I-Pace eTrophy ville klart - bare 3 mnd til første løp nå.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA