Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rar durelyd både i sving og av og til rett frem "LØST"

Startet av MadSilence, onsdag 06. juni 2018, klokken 07:36

« forrige - neste »

MadSilence

Har en rar durelyd I golfen. Når jeg svinger under kjøring i lav fsrt og når jeg skal snu i tunet. Kommer det en slags durelyd forfra. Mistenkte fort hjullager men har jekket opp bilen og det er ingen bevegelse når jeg beveger på hjulene. Men jeg er jo ingen ekspert! Noen som har vert borti det samme?

Amatøren

Har du full sving og holder litt godt grep?

I så fall kan det være servo som forsøker å dra lenger enn det den kan gå. "Ende stopp" virker ikke. Selvfølgelig ikke fasit.

Opplevde det med en Toyota på 90 tallet (hydraulisk servo). Den hylte enormt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Erlingni

Jeg fikk en durelyd akkurat som du beskriver etter at jeg byttet til sommerdekk.
Dekk og felg er levert av Møller sammen med bilen (205/50/17), så de bør passe til bilen. Men hos meg er det typisk en slik lyd som når gummi skraper borti hjulbuene (eller noe annet) fordi dimensjonen er feil.

MadSilence

En mekaniker på gumpen mente det var oljen i girkassa! Så de skal bytte den nå så får vi se! Oppdaterer dere=) Var visst en "kjent feil"

storeulv

Sitat fra: MadSilence på torsdag 07. juni 2018, klokken 22:33
En mekaniker på gumpen mente det var oljen i girkassa! Så de skal bytte den nå så får vi se! Oppdaterer dere=) Var visst en "kjent feil"

Ante ikke at eGolf hadde girkasse en gang, jeg...jammen bra jeg ikke er bilmekaniker :)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

geear

#5
Sitat fra: storeulv på fredag 08. juni 2018, klokken 08:35
Ante ikke at eGolf hadde girkasse en gang, jeg...jammen bra jeg ikke er bilmekaniker :)
Det er ikke en girkasse i "tradisjonell" forstand, men hadde du kjørt direkteutveksling rett på hjulene så hadde du hatt en slapp e-Golf som hadde vært giret for overlydsfart (men manglet krefter til å nå dit). De fleste elbiler har vel utveksling på mellom 9 og 10:1.

I følge manualen på Model X-en min så er motorene speccet til over 18000rpm. Lurer på om ikke e-Golf har 12000rpm ved toppfart.

Teorien om olje og lyd er vel litt så som så. Kan godt være det er der det kommer fra, men har et lager eller lignende først begynt å ule så er det ofte permanent skade, slik at ny olje/grease bare gir litt økt levetid. Får håpe Møller har ekspertisen i orden.

Rune R.

På min var det begge hjullager forran som røyk på 82' km ca :o

HelectriC

Jeg har fått en rar lyd når man kjører vanlig, også slik durelyder som beskrives her, men den er på ca 30sek, så er den av 15sek og så fortsetter det. Samme om Klima er på eller av og uavhengig hastighet.
ioniq 5

HelectriC

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 03. juli 2018, klokken 06:44
Jeg har fått en rar lyd når man kjører vanlig, også slik durelyder som beskrives her, men den er på ca 30sek, så er den av 15sek og så fortsetter det. Samme om Klima er på eller av og uavhengig hastighet.

Oppdaget idag at det ikke kommer noe kald luft fra AC-anlegget :( stilte inn på AC max, men fikk ikke noe annet enn samme luften som er ute. Lurer på om den lyden har med klimaanlegget å gjøre? Kanskje den prøver hart for å få til det, så går det ikke. Derfor lyden er av og på?
ioniq 5

J@x

Sitat fra: MadSilence på torsdag 07. juni 2018, klokken 22:33
En mekaniker på gumpen mente det var oljen i girkassa! Så de skal bytte den nå så får vi se! Oppdaterer dere=) Var visst en "kjent feil"

Dette var en kjent sak på tidlige første generasjon e-Golf. Hadde det på min første (14-modell). Skiftet til annen type olje og lyden var borte  :+1:

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

BjarteBass

Eg har en lyd som beskrevet, kunn ved sakte kjøring når svinger - typisk snu på gårdsplassen... Aldri i fart. 2014 modell ja - ikke noe mere irriterende enn at den kan være, eller kanskje eg nevner det på neste service...

MadSilence

Da var det bekreftet. Oljeskifte hjalp. lyden forsvant mer og mer og er nå helt borte=) WEIRD! LØST!

elekTrond

Har du arbeidsseddel/kvittering eller annen beskrivelse av hva slags olje som ble tappet av og fylt på? Pussig at dette ikke skjer med alle e-Golfer?  ???
'13 Mjau

nortrahof

For over 50 år siden var det mye uling i kardaner og gearkasser.
Da brukte man å "tilsette" litt fin sagmugg i oljen for at lyden skulle være borte. Reparasjonen virket i variabel tid før havari.

Er det brukt tykkere olje enn spesifisert, hadde jeg forlangt livstidsgaranti av verkstedet - og gjerne underskrevet av importøren. Dette kan være "et trick" for å undra seg utskifting av gearkasse på garanti.  - Kanskje verkstedet håper at gearkassen holder i garantitiden med dette? Ulyd = mistilpasning/slitasje.

Dessuten vil en mer viskøs olje minke rekkevidden på en elbil da den går tyngre. All olje blir varm - og mer viskøs olje blir enda varmere. Det kan være at man øker temperaturen på gearkassen - og da blir alt som tidligere etter noe kjøring/tid?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

MadSilence


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA